Vzdělávací oblast Umění a kultura byla od samého začátku koncipována tak, aby vytvořila prostor pro všechny vzdělávací obsahy vycházející z pěti druhů umění – hudby, výtvarného umění, divadla, tance, filmu – a jejich mezioborových přesahů. To, že jsou po formální stránce tyto obory dosud rozděleny na povinné (hudební a výtvarná výchova) a doplňující (dramatická, taneční a pohybová a filmová/audiovizuální výchova), ještě neznamená, že jak v umělecké, tak pedagogické praxi nedochází k jejich vzájemné spolupráci, inspirování se jednoho druhu umění druhým, experimentování s různými prostředky a vzniku multimediálních výstupů.
Jak ale toto souvisí s tématem gramotností?
Máme-li se více zamýšlet nad teritorii, která jsou pro jednotlivé umělecké obory čistě specifická, i nad těmi, která mohou být v různé míře intenzity společná, tak mohou být zajímavé a přínosné impulzy „zvenčí“. A právě jeden z nich je možné spatřovat v tématu gramotností. Stranou pozornosti zatím zůstávají ty, které by ve spojení s uměleckými obory měly být též zmiňovány (gramotnost vizuální, mediální, filmová, auditivní, kulturní apod.). Na pořadu dne jsou gramotnosti z hlediska vzdělávání prioritní – čtenářská, matematická, digitální.
Pojďme se alespoň ve stručnosti podívat na to, jak mohou tyto prioritní gramotnosti rezonovat v jednotlivých uměleckých oborech a tím i obohacovat mezioborovou diskuzi.
Pro přehlednost uvádíme vazbu jednotlivých uměleckých oborů na gramotnost v bodech a pouze na tu, k níž se může vztáhnout svou podstatou. To znamená, že nejde o to, „přidat“ si k sobě gramotnost za každou cenu a uměle.
Hudební výchova a rozvoj čtenářské gramotnosti ve všech hudebních činnostech
Hudební výchova a rozvíjení matematické gramotnosti v činnostech jak receptivních, tak produktivních
Hudební výchova a rozvíjející digitální gramotnosti především v produktivních činnostech
Doporučený text: Využití ICT technologií v běžné výuce HV na ZŠ
Dramatická výchova a čtenářská gramotnost
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:
Práce s textem v procesu dramatické výchovy jsou založené na:
Filmová/audiovizuální výchova a čtenářská gramotnost
Filmová/audiovizuální výchova a matematická gramotnost
Filmová/audiovizuální výchova a digitální gramotnost
Výtvarná výchova a čtenářská gramotnost
Výtvarná výchova a digitální gramotnost
Zásadním průnikem digitální gramotnosti s výtvarnou výchovou je tvůrčí práce s obrazem. Užití digitálních médií zakládá mimořádné komunikační účinky obrazu.
Doporučený text:
Jak se proměňuje obsah výtvarné výchovy v důsledku uplatnění nových médií a jak je možné využívat informační a komunikační technologie (ICT) ve výuce VV
Výtvarná výchova a matematická gramotnost
Taneční a pohybová výchova
Taneční a pohybová výchova vychází z holistického přístupu k člověku, propojuje motoriku, myšlení, vůli a emocionalitu. Tím vytváří základ, na kterém je možné jednotlivé gramotnosti stavět a rozvíjet.
A na závěr jeden podnět z výtvarného oboru pro každého…
Pokuste se charakterizovat a posléze identifikovat objekty, jejichž uskupení je na fotografii.
Zkuste si fotografii otáčet a zamyslet se nad tím, jak se mění její celkové vyznění, posléze fotografii s využitím digitálních technologií upravte tak, abyste zdůraznili určité hledisko, které si sami vyberete.
Zamyslete se a zformulujte zadání pro své žáky, které by se zaměřilo na jednu, dvě či všechny gramotnosti.
O své zadání se podělte s ostatními tím, že jej napíšete do komentáře k tomuto článku.
V textu byly využity podklady zpracované týmem autorů: Rudolf Adler, F/AV; Eva Blažíčková, TPV; Alexandros Charalambidis, HV; Radek Marušák, DV; Jaroslav Vančát, VV.
Odkazy na výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ:
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21762/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs.html/
https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21966/vyukove-aktivity-pro-rozvoj-ctenarske-matematicke-a-digitalni-gramotnosti-na-1.-stupni-zs-ii..html/
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.