Žáci se během této učební činnosti blíže seznámí s různými druhy vod a jejich kvalitou. Porozumí principům úpravy pitné vody, díky diskuzi si také shromáždí relevantní informace týkající se kvality pitné vody kohoutkové a balené. Seznámí se s možnými metodami přibližné analýzy (pomocí akvaristických testerů), ale také s metodou moderní analýzy pomocí spektrometru (kolorimetru), s přípravou kalibračních řad a jejich využitím při stanovení koncentrace iontů (dusitanů) ve vzorku. Seznámí se rovněž s legislativními požadavky na koncentraci jednotlivých látek pro pitnou vodu. Samotné hodnoty pro ně nejsou až tak podstatné jako uvědomění si toho, co pro nás znamenají (např. co značí zvýšená hodnota dusitanů nebo železitanů). Diskuze často vede i k zamyšlením se nad současným stavem přírody, jejím znečišťováním (plastové lahve) a možnou ochranou. Tato aktivita propojuje chemii, přírodopis, environmentální výchovu, výchovu ke zdraví, fyziku a matematiku.
Popis výukové aktivity:
Hodnocení a reflexe úlohy
Výuku je vhodné dobře rozčlenit – na diskuzi by měla být vyhrazena alespoň jedna vyučovací hodina a žáci by na ni měli být dopředu připraveni. Učitel má roli moderátora, diskuzi řídí. Je dobré hned na začátku stanovit jasná pravidla (neskáčeme si do řeči, nesnižujeme názory druhých apod.). Pro opravdovou motivaci žáků je dobré úvodní diskuzi o balené a kohoutkové vodě opravdu nevynechat. Žáci se rozdělí na dva tábory a rozbory vody pak dělají s nadšením, jelikož chtějí potvrdit své přesvědčení, vždy si přinesou vlastní vodu (buď kohoutkovou, nebo svoji oblíbenou balenou). Úloha byla odzkoušena i bez předchozí diskuze, a takový úspěch u žáků neměla (žáci si dokonce nepřinesli ani „vlastní“ vodu).
Pro samotné rozbory je dvouhodinový blok nutností. Zvláště chceme-li, aby si žáci udělali rozbor všech základních parametrů. Většinou (jsou-li dobře namotivováni) se nespokojí s tím, že si ve své vodě udělají pouze celkovou tvrdost, a ionty železa dělá jiná skupina v jiné vodě atp. Pokud není možné mít dvouhodinový blok, pak je vhodné mít pouze dva vzorky vody (jednu balenou, jednu kohoutkovou) a stanovení jednotlivých parametrů rozdělit skupinám (např. celková tvrdost, dusitany, železitany, fosforečnany, pH).
V případě, kdy vyučující používá jednoduchý kolorimetr (nebo spektrometr), se osvědčilo seznámit s ním žáky postupně během dvouhodinového bloku. Vždy si k sobě vezmu jednu skupinu, které princip vysvětlím, společně pak pomocí kalibrační řady (předem připravené) provedeme měření, vyhodnotíme graf a výslednou koncentraci. Nemělo by to zabrat více jak 10 minut, aby žáci stihli své rozbory.
Je důležité vyčlenit si čas pro závěrečné vyhodnocení. To potrvá přibližně 15 minut. Buď má vyučující nakreslenou tabulku na tabuli, nebo ji promítne z počítače. Zapisuje pak do ní jednotlivé hodnoty, které žáci naměřili. (V e-tabulce je dobré mít předpřipravené limity pro pitnou vodu stanovené zákonem, v tabulce nakreslené na tabuli je doplnit těsně před vyhodnocením, ať žáky nepřipravíme o překvapení.)
Komentář z hlediska gramotností:
Žáci jsou vedeni ke čtenářské gramotnosti, neboť si musí nashromáždit dostatek relevantních argumentů pro svůj názor. Dané informace musí utřídit tak, aby se v diskuzi neopírali pouze o své pocity nebo pocity lidí z různých diskuzních fór. Je dobré dbát také na to, aby si žáci nevybírali články z bulvárního zdroje. Součástí je také gramotnost digitální – je to ideální příležitost, kdy mohou žáci porovnat způsoby tvorby grafů manuálně pomocí milimetrového papíru, ale také moderně – pomocí informačních technologií (měřicí přístroje připojené k PC). Matematická gramotnost se rozvíjí při srovnávání výsledků (jak mezi jednotlivými typy vody mezi sebou, tak s legislativními požadavky pro pitnou vodu), při porovnání grafů a vyhodnocení správnosti své hypotézy.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 2. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu: