Výuková aktivita doplňuje učivo, které se týká zdravého životního stylu. Obsah aktivity je založen na znalostech žáků z výuky angličtiny, chemie a přírodopisu. Tyto znalosti usnadní řešení úloh, nejsou však nezbytným předpokladem pro jejich úspěšné splnění. Podmínkou pro úspěšné splnění zadání je umožnění přístupu k PC s připojením k internetu a kalkulačka.
Cílem aktivity je aplikace poznatků z dalších vzdělávacích oblastí do cizího jazyka. Aktivitu lze modifikovat dle individuálních potřeb žáků a nastavit tak náročnost. Žáci si vedou deníček se záznamy o vlastním stravování v průběhu jednoho dne (např. datum, čas, místo, jídla a nápoje, hodnocení formou emotikonů – např. tzv. „smajlík“ v případě spokojenosti).
Aktivitu lze rozšířit na zohlednění tematiky různých dietních omezení při respektování všech požadavků zdravé výživy, např. sestavení denního jídelníčku při nesnášenlivosti lepku.
Z tematických okruhů učiva je začleněna tematiky národních kuchyní při respektování všech požadavků zdravé výživy, např. sestavení denního jídelníčku kulturně akceptovatelného jak v anglické, čínské…, tak v české kultuře.
Popis výukové aktivity
Žáci vyhledávají požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech. Použití kalkulačky je možné zdůvodnit tím, že autorským záměrem je ověření dovednosti vyhledat v textu požadované informace, včetně numerických, dále ověření dovednosti porozumět logickým relacím mezi různými numerickými informacemi, ověření dovednosti navrhnout postup pro výpočet konkrétní hodnoty s využitím správných numerických informací a dovednosti realizovat tento postup (tj. ověření osvojení algoritmu pro matematické operace násobení apod. nebylo záměrem autorů).
Komentář z hlediska gramotností
Aktivita motivuje žáky v průběhu realizace během celé doby řešení úloh, zařazení složek gramotností (čtenářská, matematická, digitální) činí aktivitu dostatečně pestrou a zajímavou.
Čtenářská: Čtenářský výkon dále ovlivňuje dovednost orientace v textu a volba správné techniky čtení (např. orientační nebo selektivní čtení) vzhledem k typu textu a zadanému úkolu.
Matematická: Žáci rozumí jednoduchému cizojazyčnému matematickému textu jak lineární, tak nelineární povahy (souvislý text, tabulka, diagram, graf, schéma) a umí v něm najít požadované informace. Rovněž umí přiměřeně náročná numerická data zpracovat (např. vybrat, uspořádat a transformovat do cizojazyčné tabulky).
Digitální: Žáci umí pomocí vyhovující internetové nebo mobilní služby potřebná data, respektive informace, samostatně vyhledat a snaží se přitom posoudit důvěryhodnost cizojazyčného informačního zdroje. Jsou vedeni k tomu, aby ověřovali kvalitu, zejména přesnost, úplnost a aktuálnost informací poskytovaných více zdroji a byli schopni identifikovat případný nesoulad mezi nimi.
Náměty učebních činností pro rozvoj gramotnost na 2. stupni ZŠ
Název námětu |
Zdravá výživa v číslech (Healthy diet in numbers) |
Vzdělávací obor |
Anglický jazyk |
Období |
2. stupeň ZŠ / 8.–9. ročník apod. |
Tematický okruh |
Čtení s porozuměním |
Vazba na očekávaný výstup RVP ZV |
CJ-9-3-01 vyhledá požadované informace v jednoduchých každodenních autentických materiálech CJ-9-3-02 rozumí krátkým a jednoduchým textům, vyhledá v nich požadované informace
|
Rozvíjené gramotnosti a jejich složky |
Čtenářská, matematická a digitální gramotnost Ověření čtenářské gramotnosti (dovednost vyhledat informace v textu). Ověření matematické gramotnosti (dovednost porovnat čísla, dovednost aplikovat matematické operace násobení a dělení, porozumění vztahu mezi celkem a částí – procentuální vyjádření hodnot). Ověření digitální gramotnosti (dovednost vyhledat informace na internetu).
|
Popis námětu na učební činnost žáka
Výuková aktivita doplňuje učivo zařazené v učebnici Project 4, 3. vydání, lekce 3 (Health and safety) s tematikou týkající se lidského těla, nemocí a zdravého způsobu života, včetně zdravé výživy. Znalosti, které žáci mají z chemie a přírodopisu, usnadní řešení úloh, nejsou však nezbytným předpokladem pro jejich úspěšné splnění. Podmínkou pro úspěšné splnění zadání je umožnění přístupu k PC s připojením k internetu a kalkulačka. Použití kalkulačky je možné zdůvodnit tím, že autorským záměrem je ověření dovednosti vyhledat v textu požadované informace, včetně numerických, dále ověření dovednosti porozumět logickým relacím mezi různými numerickými informacemi, ověření dovednosti navrhnout postup pro výpočet konkrétní hodnoty s využitím správných numerických informací a dovednosti realizovat tento postup (tj. ověření osvojení algoritmu pro matematické operace násobení apod. nebylo záměrem autorů).
Komentář z pohledu vzdělávacího oboru
Výuková aktivita vede žáky k aplikaci poznatků z dalších vzdělávacích oblastí do cizího jazyka. Aktivitu lze modifikovat dle individuálních potřeb žáků a nastavit tak náročnost. Žáci si vedou deníček se záznamy o vlastním stravování v průběhu jednoho dne (např. datum, čas, místo, jídla a nápoje, hodnocení formou emotikonů – např. tzv. „smajlík“ v případě spokojenosti). Aktivitu lze rozšířit na zohlednění tematiky různých dietních omezení při respektování všech požadavků zdravé výživy, např. sestavení denního jídelníčku při nesnášenlivosti lepku. Z tematických okruhů učiva je začleněna tematiky národních kuchyní při respektování všech požadavků zdravé výživy, např. sestavení denního jídelníčku kulturně akceptovatelného jak v anglické, čínské…, tak v české kultuře. |
Komentář z pohledu gramotností
Aktivita motivuje žáky v průběhu realizace během celé doby řešení úloh, zařazení složek gramotností (čtenářská, matematická, digitální) činí aktivitu dostatečně pestrou a zajímavou.
Čtenářská: Čtenářský výkon dále ovlivňuje dovednost orientace v textu a volba správné techniky čtení (např. orientační nebo selektivní čtení) vzhledem k typu textu a zadanému úkolu.
Matematická: Žáci rozumí jednoduchému cizojazyčnému matematickému textu jak lineární, tak nelineární povahy (souvislý text, tabulka, diagram, graf, schéma) a umí v něm najít požadované informace. Rovněž umí přiměřeně náročná numerická data zpracovat (např. vybrat, uspořádat a transformovat do cizojazyčné tabulky).
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 2. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu: