Odborné články Základní vzdělávání Užití tabletu ve výuce
Odborný článek

Užití tabletu ve výuce

30. 4. 2019
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Jiří Šamaj

Anotace

V předloženém příspěvku je uvedeno několik aplikací pro tablety, které lze využít ve výuce, nejen v hodinách fyziky. Uvedené aplikace jsou zdarma, obvykle se dají použít s iOS, tj. jsou určeny pro iPady (některé programy lze použít i OS Android, čehož lze využít při práci s mobilním telefonem). Článek vznikl v rámci projektu Elixír do škol.

LonelyScreen

Pokud je potřeba promítnout pracovní plochu tabletu všem žákům, obvykle se toto řeší zrcadlením plochy pomocí zařízení Apple TV, které je připojeno k projektoru. Tuto volbu lze „obejít“ nainstalováním programu LonelyScreen na PC s operačním systémem Windows a poté standardně promítat přes projektor připojený k tomuto PC.

Program slouží k zrcadlení plochy zařízení s iOS, instalační soubor je k dispozici ke stažení na http://eu.lonelyscreen.com/.

Jednoduchý návod na zrcadlení zařízení s iOS:

  1. Musíte být poblíž zařízení s programem LonelyScreen.
  2. Spusťte program LonelyScreen.
  3. Na iOS zařízení otevřete Ovládací centrum.
  4. V Ovládacím centru klepněte na symbol Zrcadlení obrazovky  a v seznamu vyberte své zařízení s LonelyScreen. iOS zařízení musí být připojeno ke stejné Wi-Fi síti jako zařízení, do kterého chcete streamovat přes LonelyScreen.

LonelyScreen použije stejnou orientaci obrazovky a poměr stran jako iOS zařízení.

 Obr. 1: Spuštěný program LonelyScreen na pracovní ploše PC
Obr. 2: Ovládací centrum iPadu s volbou zrcadlení obrazovky 

Skitch

Aplikace s jednoduchým ovládáním, ve které lze obrázek doplnit šipkou nebo poznámkou. Obrázek lze oříznout, odeslat mailem. Lze použít k rychlé tvorbě pracovních listů.

Obr. 3: Šipky doplněné v programu Skitch 

Příklad užití ve výuce:

  • Jakákoliv situace, kdy je potřeba do předem daného obrázku doplnit např. šipky, např. ve fyzice: „Vyznač do obrázků, jaké síly působí na bednu v jednotlivých situacích.“
  • V rámci laboratorních prací mohou žáci využít fotoaparát iPadu, kdy následně snímek v aplikaci Skitch doplní popisem, poznámkou a následně odešlou přes mail.

pozn. 1: Originální obrázek ke stažení zde.

pozn. 2: V obrázku nejsou znázorněny všechny síly.

ShowMe

Program ShowMe umožňuje vytvářet a nahrávat výukové programy na „bílé tabuli“ a online je sdílet. Výsledným produktem je video, kdy program zaznamenává postupný pohyb po pracovní ploše včetně zvuků (komentářů). Proto je lze použít k vysvětlení témat, k tvorbě výukových videí atd. Vše lze následně sdílet přes internet.

Obr. 4: Pracovní prostor v aplikaci ShowMe 

Příklad užití ve výuce:

• Tvorba výukových materiálů žáky
• Lze psát na pracovní plochu programu, komentovat popisy, přitom se zároveň vytvářet video, které lze následně žákům nasdílet (může se hodit např. při absenci žáka v hodině). Pokud je vše promítáno pomocí projektoru, není učitel vázán na pracovní prostor u tabule.

Socrative

Aplikace je vhodná pro opakování a tvorbu testů. Socrative nabízí mnoho možností: žáci mohou odpovídat na otázky v různých formátech: uzavřené otázky, otevřené otázky, ANO/NE. Možnost samostatné navigace mezi otázkami, případně vedení učitelem. Volba zadaného nebo náhodného pořadí otázek a odpovědí. Učitel vidí online výsledky studentů, možnost odeslání výsledků na mail v Excel souboru. Jakmile žáci spustí Studentskou aplikaci pro studenty, budou vyzváni, aby se přihlásili do místnosti učitele pomocí jedinečného kódu učitele. Pro žáky nejsou nutné žádné studentské účty.
 
Obr. 5: Úvodní plocha spuštěného programu Socrative
 
Obr. 6: Nabídka voleb navigace v průběhu Kvízu
Příklad užití ve výuce:
  • Tvorba testů, které lze rychle generovat do formátu PDF.
  • Není nutné instalovat na mobilní zařízení aplikaci, lze také spustit přes webové rozhraní, viz Socrative.

WikiLinks (pouze pro iOS)

Propojuje Wikipedii ve vícejazyčných „myšlenkových mapách“ a doporučených videí na YouTube. Aplikace umožňuje náhledy článku, prohlížení obrázků, synchronizace historie prohlížení atd. (placená aplikace, občas bývá zdarma).
 
Obr. 7: Úvodní plocha k vyhledanému pojmu FYZIKA
 
Obr. 8: Vybrané „Křížové odkazy“ k pojmu FYZIKA
Příklad užití ve výuce:
  • Vyhledávaní informací přes křížové odkazy
  • Určení relevantních souvislostí mezi jednotlivými pojmy

Merck PTE

Interaktivní periodická tabulka obsahující všechny důležité informace o prvku. Možnost zobrazení tabulek: Rok objevu, skupenství, klasifikace atd.
 
Obr. 9: Úvodní plocha programu MERCK PTE
Příklad užití ve výuce:
  • Alternativa k MF tabulkám
  • Umožňuje výpočty molárních hmotností sloučenin, srovnání atomových poloměrů, hmotností, elektronegativity a další.
  • Při zobrazení tabulky prvků lze diskutovat nad souvislostmi s historickými událostmi, např. objevy prvků v době průmyslové revoluce.

Photomath

Po nasměrování fotoaparátu na matematickou rovnici Photomath zobrazí výsledek rovnice společně s postupem řešení.
 
Obr. 10: Výběr příkladu pomocí aplikace Photomath
 
Obr. 11: Výpočet příkladu aplikací Photomath, včetně postupu řešení
Příklad užití ve výuce:
  • Rychlé výpočty jednoduchých matematických rovnic (velmi oblíbené mezi žáky v průběhu písemných prací).

Další inspirace:

Závěr

Přenosné mobilní zařízení (tablety, mobilní telefony) se stávají pomůckou v průběhu vyučovací hodiny. Nejčastěji bývají používány k vyhledávání informací, ve velké míře se dají použít s vhodnou aplikací jako pracovní nástroj (např. běžně používaná aplikace Keynote sloužící k tvorbě prezentací). Uvedené aplikace lze použít např. při probírání učiva, k opakování a upevňování probíraného učiva.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jiří Šamaj

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Fyzika