Průběh a poznatky z ověřování upravené aktivity:
Charakteristika třídy a školy
Aktivita se konala ve dvou blocích v malotřídní mateřské škole se skupinou osmi předškoláků.
Hlavním cílem bylo seznámit děti s místem a prostředím, ve kterém žijí, s využitím satelitní mapy. Sekundárním cílem bylo, aby si děti uvědomily, že nejen město, ale i naše mateřská škola a její okolí se mění.
První blok
S dětmi jsme si nejdříve ověřili, zda vědí, v jakém městě, nebo obci bydlí. Povídali jsme si o tom, jaká místa se v jejich okolí nacházejí a která z nich navštěvují.
Na notebooku (lze využít interaktivní tabuli nebo tablet) jsem si připravila satelitní mapu (mapy.cz) – pohled z letadla a na ní naši mateřskou školu. Ptala jsem se dětí, zda poznají, co se na mapě nachází. Myší jsem mapou posouvala a ukazovala jsem dětem, kudy vede cesta, kde je hřiště, škola. Později, když jsem mapu posunovala, děti již zvládaly očima sledovat cestu a poznávat a prstem ukazovat objekty, které poznaly, své domy apod. Pomohla jsem jim otázkami: „Co vidíte kolem? Kam si chodíte hrát?“ Děti se brzy začaly orientovat v pohledu se shora a dokázaly poznat cesty, silnice. Spontánně si navzájem prstem ukazovaly cesty: „Podívej, tady bydlím a tady chodíme nakupovat.“
Poté jsme společně našli blízké a pro děti známé místo (základní školu a hřiště) a na mapě jsme si ukázali, jakou cestou se k tomuto místu z naší mateřské školy dostaneme. Děti následně jmenovaly další místa, jako je kostel, fotbalové hřiště, či vlakové nádraží a společně jsme hledali cestu, která k těmto místům vede.
Na mapě jsme se vrátili zpět k mateřské škole a znovu jsme si podrobně prošli cestu k blízkému známému místu. Řekli jsme si, kde musíme zahnout, kde je třeba jít doprava, nebo doleva, zda jdeme přes most, nebo kolem rybníka, a co se kolem cesty nachází.
Poté jsem dětem dala k dispozici stavebnici s kostkami a s dráhou. Nalezenou cestu jsme si společně postavili. Začali jsme mateřskou školou, a stejně jako jsme si povídali u mapy, jsme si opakovali, že musíme postavit kousek rovné cesty, potom zatáčku doprava, či doleva, most… Nakonec děti dostavěly okolí cesty – stromy, autobusovou zastávku a další, na co si vzpomněly.
Druhý blok
Pro druhý blok jsem si připravila starší fotografie mateřské školy a jejího okolí. Vzala jsem děti na zahradu mateřské školy a na vycházku. Ukázala jsem jim staré fotografie místa, na kterém jsme se v tu danou chvíli nacházeli. Děti vyprávěly, co se na místě oproti fotografii změnilo. Co se tam nacházelo dříve a co je nové.
Poté jsem dětem ukázala fotografii a jejich úkolem bylo najít místo, které je na fotografii zachyceno. Například, kde se dříve na zahradě nacházela skluzavka. Pomohla jsem jim otázkami: „Podívej, co stojí vedle skluzavky, za skluzavkou…“
Nakonec jsem dětem dala další připravené fotografie. Samy pak chodily po zahradě a uvnitř mateřské školy a hledaly místo zachycené na fotografii. Poté vysvětlovaly ostatním dětem, podle čeho místo z fotografie poznaly.
Aktivita byla zaměřena na rozvíjení:
digitální gramotnosti:
čtenářské gramotnosti:
matematické gramotnosti:
obecných kompetencí:
Použitá literatura a zdroje:
Čtenářská gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. NÚV, projekt podpora práce učitelů (PPUČ), 2018. [online] Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82133&view=2935&view=2935 [cit. 2019-01-02].
Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. NÚV, projekt podpora práce učitelů (PPUČ), 2018. [online] Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82137&view=13123&view=13123 [cit. 2019-01-02].
Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. NÚV, projekt podpora práce učitelů (PPUČ), 2018. [online] Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=82176&view=13192 [cit. 2019-01-02].
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. In: Praha: MŠMT, 2018. [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304/ [cit. 2019-01-02].
Satelitní mapa [online]. Dostupné z: www.google.com/maps nebo www.mapy.cz
Autorem obrazového materiálu je autorka textu.
Návaznost na text:
Využití autentických textů při realizaci tématu „Znám místo, ve kterém žiji?“
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.
Ostatní články seriálu: