Cílem výuky bylo vypracování poestrů týkajících se podnebných pásů naší planety a následné představení jednotlivých pásů skupinami ostatním.
Jako motivaci jsem využil krátký film, který se týká podnebných pásů. Žáci během prvních několika minut zjistí, jakým způsobem je naše planeta rozdělena do jednotlivých podnebných pásů.
https://www.youtube.com/watch?v=mTe1Pur_leM
Jednalo se o žáky pátého ročníku, kdy ve třídě bylo přítomno 24 žáků. Žáci tedy vytvořili 6 skupin po 4. K rozdělení do skupin jsem tentokrát využil příklady na sčítání a odčítání do 100. Příklady volím i pro takto velké žáky jednodušší, aby samotné rozdělení do skupin netrvalo tak dlouho. Na jednotlivých lístečcích jsem měl napsané příklady. Každý žák si vylosoval jeden lísteček s příkladem. Příklad následně vypočítal. Ti žáci, kteří dospěli ke stejnému výsledku, vytvořili jednu skupinu a posadili se tak, aby mohli spolupracovat (příklady – viz příloha č. 1). Výsledky mohou být jakékoli. V příloze jsou uvedeny jen návrhy příkladů k rozdělení žáků do skupin.
U této skupinové práce měly skupiny na výběr ze čtyř témat. Témata byla ukryta v křížovkách (křížovky – viz příloha č. 2). Každá skupina si vylosovala jednu křížovku, kterou společně vyluštili. V tajence bylo ukryto téma jejich práce. K vypracování jednotlivých témat mohly skupiny využít informace získané z encyklopedií, případně skupiny vyhledávaly na dotykových zařízeních. Ke zpracování dostala každá skupina osnovu, kterou se měly skupiny řídit.
Osnova:
Žáci si mohli ve skupinách rozdělit jednotlivé role, jako je hledač informací, zapisovatel, iniciátor apod. Případně se mezi sebou žáci domluvili, na jaké části práce bude každý z nich pracovat. Zde je důležité, aby si práci žáci rovnoměrně rozdělili, aby nedošlo k tomu, že jeden ve skupině udělá vše, a další se tzv. vezou.
Každá skupina zpracovala plakát týkající se právě zadaného tématu. Práce probíhala ve třídě, kdy skupinová práce trvala 3 vyučovací hodiny, během nichž si skupiny měly vše připravit. Během 4. a 5. vyučovací hodiny jednotlivé skupiny odprezentovaly výsledky své skupinové práce. Skupiny vyhledávaly informace spíše na internetu, kdy žáci využívali dotyková zařízení. Encyklopedie využily jen dvě skupiny. Veškeré informace mohly být podloženy kresbami, které jen dokreslily kvalitu jejich práce. Během práce jsem skupiny pozoroval a zjišťoval tak, zda se všichni žáci ve skupině do práce zapojili. Dále jsem pozoroval, zda mezi sebou žáci ve skupině spolupracovali, či nikoli.
Prezentace výsledků skupinové práce probíhaly poslední dvě vyučovací hodiny, kdy jednotlivé skupiny odprezentovaly výsledky své práce. Žádná skupina k prezentaci nevyužila prezentační program, pouze z připravených postrů přečetly vyhledané informace. Po odprezentování jsem zhodnotil výsledek práce celé skupiny. Na základě mého pozorování během jejich práce a na základě dosažení výsledku jsem toho byl schopen. Posléze jednotliví členové skupiny vyhodnotili, jak se jim ve skupině pracovalo, zda spolupracovali všichni tak, jak měli a zda by ve stejné skupině chtěli pracovat i někdy příště. V poslední řadě se i žáci sami ohodnotili. Následně měly i ostatní skupiny možnost se k prezentující skupině vyjádřit a zhodnotit jejich výsledek práce.
Většina žáků pracovala ve skupině velmi dobře a efektivně. Tito žáci byli pro skupiny velkým přínosem. Většina žáků mezi sebou aktivně spolupracovala. Žáci si ve skupinách rovnoměrně rozdělili úkoly, tudíž vše probíhalo v klidu a v pohodě. Výsledky většiny skupin byly na velmi vysoké úrovni, včetně jejich samotné prezentace. Během hodnocení žáci tvrdili, že se jim pracovalo ve skupině dobře a že se těší na další skupinovou práci.
Výuka byla pro žáky velkým přínosem jak z hlediska spolupráce s ostatními žáky, tak z hlediska socializace žáků ve skupině. Kromě toho získali žáci i určité povědomí o tom, že naše planeta je rozdělena do jednotlivých podnebných pásů, ve kterých mohou být značné rozdíly podnebí, a je zde rozdílná jak fauna, tak flora.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.