a) Inspirace textem
V rámci motivační čtenářské dílny jsme se zaměřili na samostatnou i společnou četbu pohádek různými čtenářskými postupy (čtení s otázkami, hledání informací v textu, předvídání, shrnutí, doplňování a rozvíjení textu na základě vlastní fantazie, zkušeností, i dalších inspirací). Využíváno bylo tiché i hlasité čtení, poslech čteného textu učitelem.
Zadání:
Rozpoznej v textu pohádkové bytosti, popiš, co je pro ně a prostředí, ve kterém se pohybují, charakteristické. Vysvětli, co nejvíce vypovídá o kouzelnosti pohádkového světa (například: čarodějnice a její chaloupka, čaroděj a jeho zámek, čert a peklo, vodník a jeho říše, bludička, víla, skřítek, hejkal a les).
Metodický komentář:
S vyhledanými informacemi v textu se dále pracovalo – žáci se snažili svými slovy co nejvýstižněji popsat vlastnosti pohádkových bytostí, jejich kouzelnou moc, s pomocí které dokáží měnit svoje okolí. Zařazovány byly různé hravé prvky – křížovky s tajenkou, pracovní listy s „doplňovačkami“ slovními i obrázkovými, včetně otázek týkajících se pohádkových postav. Skrze různé činnosti se tak „objevovala“ pohádka jako žánr (neurčitost času děje; souboj dobra a zla; pohádkový hrdina – jeho činy, jeho průvodci a rádci, překážky, které jsou na něj nastraženy; opakování situací; magická čísla, kouzelné předměty; kouzelná obydlí).
V navazující tvůrčí práci s vybranými a společně čtenými texty se pozornost soustředila na popis kouzelných objektů a prostorů. Informace, které se k tomuto tématu vztahovaly, si žáci zaznamenávali.
Jeden z vybraných textů uvádíme jako příklad: Hans Christian Andersen: Stín, Literatura, Souvislosti 2/2014.
"Jestlipak víte, kdo to bydlel v tom domě naproti?" zeptal se stín a pokračoval: "Byl to ten nejkrásnější soused na světě, bydlela tam Poezie! ... zahlédl jsem ji, jen na okamžíček, ale to jsem měl ještě spánek v očích. Stála na balkoně a svítila, jako svítí polární záře… “
Hans Christian Andersen: Stín, Literatura, Souvislosti 2/2014.
Poznámka: pro práci je třeba vybrat delší úryvek.
Text sám o sobě je velmi bohatý po stránce obraznosti – rozehrává fantazijní představy kouzelného prostoru, který se nafukuje, jeví se obrovský, a přitom zvenčí vidíme fasádu obyčejného městského domu. Také světlo zde hraje zásadní roli, je nejen nepřítel stínu, je to protipól přítmí, tedy zla. Jedná se však také o významný prvek utvářející prostor. Nezanedbatelné je i to, že nejde o klasickou pohádku.
Dalším textem, se kterým jsme společně pracovali, byly úryvek z knihy Terryho Prachetta „Úžasná zeměplocha – Nevídaní akademikové“ (2010).
Zadání:
Z textů, které máš před sebou, podtrhni červeně slova, která popisují kabinet kuriozit a žlutě pasáže, které dokládají jeho činnost jako by šlo o živou bytost, případně pocity, které vyvolává.
Metodický komentář:
Z textu nám vyvstávala představa, že kouzelný prostor se může sám měnit a projevovat se jako živá, myslící bytost. Prostor jsme nahlíželi zevnitř. Šlo nám o interiér obydlí pro naši kouzelnou bytost. O prostor, který je variabilní, měnící se, je nepředvídatelný, budí strach a obavy. Proto jsme věnovali pozornost Kabinetu kuriozit (s. 176–177).
Kabinet kuriozit není jen objekt literární, v minulosti se skutečně takové komody vyráběly. Byly to skříňky s množstvím zásuvek na nejrůznější sbírky a podivuhodnosti. A proto jsme si také prohlédli obrázek renesančního intarzovaného kabinetu (Augsburk, Německo / kolem roku 1570 / foto: Kunstkammer Georg Laue – dostupný z:
http://www.artplus.cz/cs/aukcni-zpravodajstvi/1/zazraky-lze-sbirat).
b) Inspirace výtvarným uměním
V různé míře náročnosti, a to až do úrovně excelentní (podle Metodických komentářů a úloh ke standardům základního vzdělávání – Výtvarná výchova, dostupné z:
http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21383/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vytvarna_vychova.pdf), lze s žáky podle jejich zájmu a tvůrčího záměru pokračovat v rozhovorech o tom, jak takový „živoucí prostor“ výtvarně ztvárnit, jaké prostředky (vizuálně obrazné) lze použít. Důležité je mít pro žáky připraveno dostatek ukázek z tvorby současných malířů, kteří pracují se zrcadlem a světlem. Pro ilustraci uvádíme několik příkladů:
Využít lze i ukázky světelných projekcí ze Signal festivalů (Praha, 2015, 2016):
Další ukázky toho, jak lze pracovat se zrcadly a jak tyto plochy vytvářejí iluzivní prostor.
|
|
„Za zrcadlem“ – ilustrativní fotografie z archivu M. Pastorové |
|
Ukázky různých prostorů by měly být pro žáky inspirující a motivační. Výhodné je, pokud jsou co nejvíce rozmanité. Lekci je možné s různou obměnou realizovat i ve vyšších třídách, a také podle osobního zaujetí jednotlivých žáků pro téma.
Zejména pro starší žáky se nabízí rozšiřující úkol nad rámec stávajícího zadání:
Vyhledej co nejvíce různých příkladů k danému tématu – „Světlo, jako tvůrce prostoru“.
Použitá literatura a zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, MŠMT, Praha, 2017. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
ANDERSEN, H. Christian. Stín. Literatura, Souvislosti 2/2014. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://souvislosti.cz/clanek.php?id=1636
PRATCHETT, Terry, 2010. Úžasná zeměplocha – Nevídaní akademikové. Talpress. ISBN 80-7197-392-8.[cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjb5MiQoJXUAhXGtBoKHRwAC6YQFgghMAA&url=
http%3A%2F%2Fwww.honzakovapoezie.cz%2Ffile%2F129%2F37---uzasna-zemeplocha---nevidani-akadem
ikove.doc&usg=AFQjCNHkRYdYMKlYwosGtjgZH7HE-SqO6g)
PASTOROVÁ, Markéta et alla,2016. Metodické komentáře a úlohy ke standardům základního vzdělávání – Výtvarná výchova. Praha: NÚV, ISBN 978-80-7481-165-4. [cit. 2018-01-08]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21383/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vytvarna_vychova.pdf