Post-it lístečky (ve třídě jim říkáme „lepíky“) jsou univerzální pomůckou, kterou lze využít prakticky v jakékoli části vyučovací hodiny. Jejich výhodou je, že:
Navíc umožňují žákům zachovat si anonymitu, což může významně přispět k otevřenému přístupu.
Jestliže nechceme, aby si poznámky psali žáci do knih a učebnic, je jednou z možných alternativ právě lísteček post-it. Žáci mohou:
Když chcete velmi rychle zjistit náladu, odpověď na nějakou otázku apod., pak jsou lepíky ideální možností. Můžete s nimi:
Ve třídě jsem používala lístečky k nácviku dovednosti argumentace a hodnocení. Každý žák dostane jeden lísteček. Prohlédne si vystavená dílka (na konci hodiny VV nebo PČ) a zvolí si to, které ho nejvíce oslovilo. Na lísteček musí formulovat, PROČ ho práce zaujala, podepsat se (zpočátku jsme ale pracovali s anonymními lepíky), a pak lísteček přilepit k výtvoru.
Zpočátku je třeba pročítat s dětmi hodnocení a upozorňovat na nekonkrétní věty („práce je pěkná“) a formulace („líbí se mi“). Časem se děti naučí vyhledávat drobnosti, které je zaujaly („líbí se mi detail růžičky“, „práce je čistá a pečlivá“).
Každý žák dostane malý post-it lísteček a podepíše se na něj. Učitel položí otázku, např. Jakou barvu máš nejraději? Současně připraví na tabuli jednotlivé popisky sloupcového grafu, které budou odpovídat možným odpovědím.
Každý žák si rozmyslí odpověď, pak přistoupí k tabuli a přilepí lístek do sloupce, který odpovídá jeho volbě (lístečky je třeba lepit těsně k sobě do postupně vzrůstajícího sloupce).
Poté, co všichni nalepí svou odpověď, může ve třídě probíhat „čtení z grafu“:
V publikaci Hry pro výchovu k odpovědnosti sebedůvěře[1] jsem si přečela námět na Terapii post-it.
Pro zvýšení rychlé a pozitivní zpětné vazby používá učitel lístečky Post-it. Každý den MUSÍ učitel použít zvolený počet lepicích lístečků (doporučeno je 10), napsat na každý z nich konkrétní pochvalu konkrétnímu žákovi a nalepit jej na místo, kde bude určitě objeven (na lavici, do sešitu, na písmenou práci, do žákovské...).
Zpráva se musí vztahovat k práci daného žáka, přínosu pro třídu, osobitosti, úsilí apod. Žáci mohou lístečky ukazovat doma, a zřejmě nebude výjimkou, když si někteří vytvoří samostatný sešit, kam si budou „pochvalky“ shromažďovat.
Pozn.: Terapii jsem vydržela dělat cca měsíc. Zjistila jsem, že:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.