Výstup na úrovni ŠVP a jeho souvislost s očekávaným výstupem / očekávanými výstupy RVP ZV:
Text článku
Aktivita byla plánována pro 2. období 1. stupně ZŠ. Realizována byla ve 4. ročníku běžné základní školy situované v okrajové části většího města. Třídu navštěvuje 25 žáků, z nichž šest pracuje podle PLPP na stupni podpory 1 a jeden dle IVP na stupni podpory 3 s podporou asistenta pedagoga, jedna žákyně je z bilingvní rodiny (má občasné obtíže v porozumění významům některých slov). Vzhledem k tomu, že vyučující chtěla žákům umožnit nejen průběžnou reflexi, ale také závěrečné společné sdílení, byla plánovaná časová dotace 4 vyučovací hodiny, které na sebe nenavazovaly, při realizaci prodloužena o 1 vyučovací hodinu.
Vyučující si stanovila několik konkrétních cílů směřujících k naplnění očekávaných výstupů školního vzdělávacího programu ve vzdělávací oblasti Český jazyk a literatura: žák porovná texty (literární a informativní a vystihne jejich rozdíly), vyhledá informace o hnízdění konkrétních ptáků, sestaví popis pracovního postupu při výrobě modelu ptačí budky. S ohledem na rozvíjení klíčových kompetencí (komunikativní, sociální a personální) zvolila vyučující formu skupinové práce.
Pomůcky, prostředí, podmínky
Průběh a poznatky z ověřování aktivity
V úvodu aktivity vyučující sdělí cíle, ke kterým aktivita směřuje, a předběžný časový plán. Osvědčilo se zapsat tyto informace na tabuli, aby je žáci měli k dispozici i v průběhu práce. Následuje rozdělení dělení žáků do stejně početných skupin (maximálně 4–5 žáků ve skupině) podle podmínek dané třídy a vhodné začlenění žáků se SVP. Při začlenění žáků se SVP mezi ostatní žáky lze doporučit, aby četli vždy nejkratší úsek textu (dohled učitele, aby žák měl na čtení dostatečný časový prostor). Nabízí se i možnost utvořit samostatnou skupinu žáků se SVP, zkrátit texty ke čtení tak, aby informace potřebné ke splnění úkolu byly v textu transparentní a zároveň aby žáci mohli v daném čase zadaný úkol splnit.
Ve sledované třídě nevznikly při dělení do skupin žádné obtíže, žáci pracují ve skupinách často, dokáží se sami rozdělit a vzájemně spolupracovat. Pokud žáci nejsou na formu skupinové práce zvyklí, doporučujeme, aby jim při rozdělování pomohl učitel. Rozdělení může mít připraveno předem (např. v každé skupině šikovnější žák a zároveň žák slabší), nebo je možné použít libovolnou formu losování s prvkem náhody (používáme barevná víčka od PET lahví v látkovém sáčku).
Každý žák ve skupině dostane pracovní list č. 1 s texty k porovnávání. Zadání učitelem: „Přečtěte si společně texty, podtrhněte slova, u kterých neznáte jejich význam, a pokuste se jej odvodit. Pokud si nebudete vědět rady, můžete požádat o pomoc jinou skupinu. Čtěte text nahlas a při čtení se střídejte. Potom porovnejte oba texty, můžete využít libovolný způsob grafického záznamu informací. Na práci máme čas 15 minut, potom ji společně zhodnotíme.“
Ve skupině se žáci střídají v hlasitém čtení textu, po přečtení na volný list papíru nakreslí např. Vénnovy diagramy (obrázky 1 a 2) a oba texty porovnají (společné znaky, rozdílné znaky). Mohou zvolit i jiný libovolný způsob zaznamenání shod a rozdílů v textu. U žáků se SVP učitel ověří pochopení zadání.
první text druhý text
|
|
![]() |
Obrázek 3: Grafické uspořádání informací – práce žáků |
Při společném sdílení vyučující položila dvě otázky:
Žáci pak ve skupinách formulovali vlastní otázky, např.: „Kdo klade vajíčka do hnízd na zemi?“, „Kde bažanti dělají hnízda?“, „Co udělal Modroočko za chybu?“, „Jak se jmenoval kocour?“, „Jak vypadali ptáčci z Deníku kocoura Modroočka?“
K vyhledávání informací s využitím internetu je připraven pracovní list č. 2. Pokud žáci nemají předchozí zkušenost s vyhledávání na internetu, je vhodné, aby jim vyučující pomohl s formulací klíčových slov a zároveň aby jim doporučil vhodné webové stránky. Časový limit se bude odvíjet od úrovně žáků, ve sledované třídě byl stanoven na 30 minut. Po dokončení práce porovnají skupiny své závěry, při sdílení závěrů se učitel zeptá žáků na zdroj informací, který si vybrali a proč (otázka důvěryhodnosti zdroje) a jakým způsobem si mohou věrohodnost informací ověřit. Pokud je dostatek času, nechá žáky ověřit zjištěné informace z encyklopedie. Pro žáky se SVP učitel zajistí, aby měli svoji jasně danou roli při práci ve skupině.
Při vyhledávání informací na internetu všechny skupiny zvolily jako zdroj www.wikipedia.cz. Žáci to zdůvodňovali to tím, že je pro ně důvěryhodným zdrojem a také že ji používají, když vyhledávají informace k referátům, a zároveň jim svým uspořádáním encyklopedii připomíná. Pro ověření správnosti informací sami navrhli encyklopedii, kterou považují za kvalitnější a jistější zdroj informací, ale hledání v encyklopedii považují za obtížnější. V této části aktivity měli žáci ve skupinách odlišné pracovní tempo, ve dvou skupinách dokončili žáci práci o 15 minut dřív než ostatní. Vyučující jim nabídla doplňující úkol – přípravu obdobného pracovního listu o ptačím druhu, který si sami zvolili. Takto vzniklý pracovní list vyučující využila jako dobrovolný domácí úkol (obrázky 4 a 5).
|
|
Tvoření dekorativních modelů ptačí budky podle vlastní fantazie je přípravou na popis vlastního pracovního postupu. Jako vhodnější byla v této části aktivity zvolena práce ve dvojicích. Vyučující připravila pracovní materiál, ze kterého si žáci mohli vybrat. Ve sledované třídě žáci potřebovali na splnění zadání přibližně jednu vyučovací hodinu.
|
|
Po vytvoření a předvedení hotových výrobků – modelů, žáci společně zapíší na tabuli slovesa vhodná k popisu předchozího pracovního postupu a připomenou si, co je při popisu pracovního postupu důležité. Žáky se SVP nenutíme psát na tabuli, pokud se nechtějí sami zapojit. Každý žák nyní samostatně zaznamená popis pracovního postupu při výrobě dekorativního modelu ptačí budky. Žáci se SVP se zaměří pouze na hlavní body postupu (psaní hesel místo celých vět). Slohový útvar popis pracovního postup již žáci znali, jednalo se o připomenutí a aplikaci dříve osvojené dovednosti (příklady žákovských prací obrázky 8 a 9).
Pro sdílení vlastních textů využijeme rozdělení do skupin z úvodu aktivity. Každá skupina může vybrat jeden text, který je prezentován před celou třídou. Pro žáky se SVP učitel zajistí dostatečný prostor k prezentaci jejich práce ve skupině.
|
|
Závěrem uskutečníme společnou reflexi celé aktivity (ústní nebo písemnou formou) podle zvyklostí dané třídy a záměru učitele. Je vhodné zhodnotit, jak se žákům pracovalo ve skupinách, jaký byl jejich přínos při skupinové práci, co se dozvěděli nového, koho by chtěli pochválit a proč, případně jaká doporučení by dali pro další společnou práci. Pro žáky se SVP učitel zajistí dostatečný prostor k vyjádření. Při závěrečné reflexi lze využít hodnotící tabulku (příloha č. 3).
Ve sledované třídě se žáci hodnotili kriticky, z pohledu vyučující příliš přísně. Celkově žáci hodnotili aktivitu pozitivně, měli pocit, že se neučili. I když sami zhodnotili, že se dozvěděli nové informace, nepovažovali tento způsob práce za vyučování a přáli si častější opakování takových činností.
Je dobré mít na paměti, že pokud učitel aktivitu tohoto typu zařazuje do výuky poprvé a žáci nemají žádné předchozí zkušenosti např. se skupinovou prací, je pravděpodobné, že očekávaného výsledku nebude dosaženo na sto procent. Je potřeba nepodlehnout rozčarování z případného neúspěchu, a o změnu v přístupu k výuce se snažit opakovaně. Slovy J. A. Komenského: „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“
Doporučení pro individualizaci výuky
Nadaní žáci
Nadaným žákům učitel nedá připravenou tabulku (pracovní list č. 2), ale pouze otázky a nechá je, aby si vhodný způsob pro zaznamenání nalezených údajů našli sami. Dalším úkolem může být vyhledání informací o ptákovi, který si nestaví hnízdo, a zprostředkování těchto informací vhodným způsobem spolužákům.
Žáci se SVP
Očekávané výstupy – čte text s porozuměním a vystihne nejdůležitější momenty při jeho reprodukci.
Cíl aktivity – žák texty porovná, vyhledá podstatné informace, sestaví jednoduchý popis pracovního postupu (nemusí zapisovat).
Obecná doporučení:
Rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti
Složky rozvíjených gramotností
Čtenářská gramotnost:
Matematická gramotnost:
Digitální gramotnost:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-SA.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ I.
Ostatní články seriálu: