Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Barva a světlo v obraze
Odborný článek

Barva a světlo v obraze

26. 2. 2018 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Simona Svatošová
Spoluautor
PaedDr. Markéta Pastorová

Anotace

Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.

Výtvarná lekce: 3–4 dvouhodinové celky, studenti 16–17 let, 3. ročník šestiletého studia, Gymnázium Jana Nerudy, Praha 1

Lekce probíhala v rámci výuky oboru Umění a kultura – estetická výchova – výtvarná.

Výtvarná výchova je zařazena kontinuálně od 1. do 4. ročníku šestiletého studia. V časové dotaci 2 hodiny týdně od 3. ročníku. V případě zájmu mohou studenti z oboru maturovat na úrovni školní maturity.

Technika – malba – akvarel, tempera

Inspirace – moderní a současné umění – malířství 19., 20. století

Pro studenty víceletého gymnázia bylo toto téma zvoleno jako výchozí pro praktickou lekci z toho důvodu, že se zdá přiměřeným pro jejich průpravu, s kterou na střední školu přicházejí. Teoretické znalosti i praktické zkušenosti v oblasti kresby a malby jsou většinou velmi omezené. Ukazuje se, že role současného výtvarného pedagoga tkví nejen v předávání znalostí a zkušeností, ale především v orientaci ve vyhledávání zdrojů informací. Dnes jsou kromě knihoven velkým zdrojem informací v oblasti Umění a kultury oficiální weby muzeí umění a galerií, které nabízejí výukové materiály a různé projekty, včetně Artproject (https://www.google.com/culturalinstitute/about/artproject/).

Atraktivním z hlediska emocionální roviny je abstraktní expresionismus, proto je nutné tuto oblast malířství studentům představit, pokusit se narušit jejich stereotypy vnímání reality a dát prostor k imaginaci.

Výukovou aktivitu naleznete v přiloženém souboru.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
534.18 kB
PDF
Výuková aktivita

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Simona Svatošová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek pro obor:

Výtvarný obor