Odborné články Základní vzdělávání Projekty v Základní škole Lukavice
Odborný článek

Projekty v Základní škole Lukavice

17. 3. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Darina Brücknerová

Anotace

Příspěvek obsahuje několik zajímavých a inspirujících námětů pro realizaci projektů. Náměty jsou převzaty z málotřídní Základní školy Lukavice.

 ZŠ Lukavice (v okrese Chrudim) je málotřídní škola, která v letech 2004 - 2007 spolupracovala s Výzkumným ústavem pedagogickým v projektu zaměřeném na tvorbu a následně i ověřování vlastního školního vzdělávacího programu s názvem NAŠE ŠKOLA (Poznávání české historie nám pomáhá se orientovat v současnosti a porozumět budoucnosti).

Obr.
1. Obr.

 

Na co se škola zaměřuje

Škola klade důraz na aktivizační metody výuky, podporuje kritické a samostatné myšlení žáků a jejich aktivitu. Vede žáky k práci s různými informačními zdroji včetně Internetu. Ve vyučování převažují konstruktivistické přístupy, kdy učitel nesděluje hotové poznatky, ale vytváří učební situace, v nichž žáci samostatně nebo ve skupině hledají informace, pracují s nimi, zkoumají je a na základě vlastního přičinění se dobírají výsledku.

Celým edukačním procesem se prolíná poznávání české historie a významných osobností českých dějin v evropském kontextu. Seznamování s českou historií není pouze faktografické, ale je zaměřeno především na emocionální prožitek žáků. Dlouhodobě se škola věnuje projektům spojených s českými pověstmi a s historií.

Jak využít projekty ve výuce

Škola realizuje projekty různého charakteru i rozsahu. V projektu jsou žáci vedeni k samostatnému zpracování určitých problémů a získávají zkušenosti praktickou činností a experimentováním. Veškerá činnost v projektu se soustřeďuje kolem jednoho tématu. Projekt je silným motivačním nástrojem k učení, zapojuje všechny žáky a respektuje jejich individuální zvláštnosti. Rozvíjí fantazii a tvořivost. Podle svého charakteru může podporovat jak samostatnost, tak i kooperaci mezi žáky.

Projekty realizované v ZŠ Lukavice jsou koncipovány tak, aby se prolínaly vzdělávací cíle s etickými. Žáci sami připravují a zpracovávají kapitoly z historie, připravují si kulisy, kostýmy, dialogy, hrají či recitují monology a dialogy z kronik a pověstí, malují, tvoří vlastní pověsti, které se vztahují k regionu, v němž žijí. V jednom celoročním projektu škola pravidelně realizuje pořad Lavice pro hosty, do kterého si zve místní pamětníky, aby žákům přiblížili život v jejich obci v minulosti. V rámci jiného projektu zase žáci dvakrát ročně jezdí na středověký hrad, kde si zkouší žít podobně jako naši předkové.

ZŠ Lukavice již několikrát získala grant, ve kterém propojila environmentální výchovu s českou historií. První velké projekty, které se ve škole realizovaly, byly - Jak jsme potkali praotce Čecha a Tajemství ukrytá v hlubinách země.

Dobře se na projekt připravit

Pro úspěšnou realizaci projektu je třeba, aby se na něj škola vždy dobře připravila. Práci lze shrnout do několika bodů:

Obr.
2. Obr.

 

Na závěr projektu žáci většinou uspořádají výstavu pro ostatní žáky a pro veřejnost.

Obr.
3. Obr.
Realizaci projektů lze zajímavými způsoby propojit s ICT. ZŠ Lukavice prezentuje výsledky práce žáků na Internetu. K projektům vznikají webové stránky, které zpracovávají převážně žáci. (např. celoškolní projekty - Pověsti, Historie české republiky, Lukavické stromy a Lukavická strašidla).
Ukázky práce žáků na Internetu

Zde se můžete inspirovat některými projekty ZŠ Lukavice:

POVĚSTI Z ČECH, MORAVY A SLEZSKA

  • Žáci si četli různé pověsti z Čech, Moravy a Slezska, společně vytvořili galerii ilustrací k pověstem.
  • Hledali na Internetu webové stránky s pověstmi týkající se míst v České republice.
  • Vybrali si jednu z pověstí a nacvičili si její dramatizaci pro ostatní spolužáky a rodiče, sami si vyrobili a namalovali kulisy a obstarali dobové oblečení či kostýmy.
  • Vypravili se do nejbližšího města, prošli jeho historické centrum, kde si všímali zajímavých domů a dalších míst. Seznámili se s jejich historií. Ve škole sami vytvářeli „školní knihu" vlastních pověstí, které se váží k tomuto městu.
  • K pověstem vytvořili v programu Malování jednoduché ilustrace.
  • Žáci se seznámili se zábavami a hrami, které měli rádi naši předkové. Některé si zkusili zahrát.

Ukázky prací žáků a výstupy projektu naleznete na: povesti.unas.cz

Obr.
4. Obr.

 

Obr.
5. Obr.

 

 

HISTORIE ČESKÉ REPUBLIKY

Jedním z projektů v ZŠ Lukavice, který vytvořili žáci společně s učitelem ve vyučovacím předmětu vlastivěda, jsou webové stránky užitečné pro výuku o historii českých zemí. Historie České republiky je zde rozdělena do patnácti kapitol - od pravěku až po současnost. Každá kapitola obsahuje několik zajímavých témat k dané době. Ke každé kapitole jsou na stránkách ke stažení (ve formátu pdf) úkoly pro žáky.

Stránky projektu: cr.ic.cz

Obr.
6. Obr.

 

LUKAVICKÉ STROMY

Celoroční projekt žáků 4. a 5. ročníku realizovaný ve školním roce 2006/2007. V projektu se žáci rozdělili do týmů, každý z nich se zabýval jedním stromem, který roste v obci Lukavice. Pro přímé pozorování stromů byly vyhrazeny tři celodenní výpravy - podzimní, zimní a jarní. Týmy se dále zabývaly historickými a ekologickými souvislostmi růstu stromu. Žáci vše samostatně fotografovali, zakreslovali, zjišťovali, zapisovali a dále zpracovávali. Výstupem byly také výtvarné práce vystavené ve škole a webové stránky, které jsou prvním pokusem žáků o internetovou prezentaci. Na stránkách naleznete úkoly k řešení pro jednotlivé týmy a výsledky práce týmů.
strom.yc.cz

Obr.
7. Obr.

 

Obr.
8. Obr.

 

 

LUKAVICKÁ STRAŠIDLA

Ve školním roce 2007/2008 se uskutečnil celoroční projekt, v rámci kterého žáci společně objevovali na některých místech v jejich obci strašidla. Snažili se je popsat a nakreslit. Při čtyřech celodenních výpravách (podzimní, předjarní, jarní a předletní) se žáci zabývali hlavně historickými a ekologickými souvislostmi výskytu strašidel v obci. Výstupem byly literární a výtvarné práce vystavené ve škole a webové stránky, které tvořili sami žáci pod vedením učitele.
strasidla.ic.cz

Obr.
9. Obr.
Obr.
10. Obr.

 

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Darina Brücknerová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Malotřídní školy