ZŠ Lukavice (v okrese Chrudim) je málotřídní škola, která v letech 2004 - 2007 spolupracovala s Výzkumným ústavem pedagogickým v projektu zaměřeném na tvorbu a následně i ověřování vlastního školního vzdělávacího programu s názvem NAŠE ŠKOLA (Poznávání české historie nám pomáhá se orientovat v současnosti a porozumět budoucnosti).
1. Obr.
Škola klade důraz na aktivizační metody výuky, podporuje kritické a samostatné myšlení žáků a jejich aktivitu. Vede žáky k práci s různými informačními zdroji včetně Internetu. Ve vyučování převažují konstruktivistické přístupy, kdy učitel nesděluje hotové poznatky, ale vytváří učební situace, v nichž žáci samostatně nebo ve skupině hledají informace, pracují s nimi, zkoumají je a na základě vlastního přičinění se dobírají výsledku.
Celým edukačním procesem se prolíná poznávání české historie a významných osobností českých dějin v evropském kontextu. Seznamování s českou historií není pouze faktografické, ale je zaměřeno především na emocionální prožitek žáků. Dlouhodobě se škola věnuje projektům spojených s českými pověstmi a s historií.
Škola realizuje projekty různého charakteru i rozsahu. V projektu jsou žáci vedeni k samostatnému zpracování určitých problémů a získávají zkušenosti praktickou činností a experimentováním. Veškerá činnost v projektu se soustřeďuje kolem jednoho tématu. Projekt je silným motivačním nástrojem k učení, zapojuje všechny žáky a respektuje jejich individuální zvláštnosti. Rozvíjí fantazii a tvořivost. Podle svého charakteru může podporovat jak samostatnost, tak i kooperaci mezi žáky.
Projekty realizované v ZŠ Lukavice jsou koncipovány tak, aby se prolínaly vzdělávací cíle s etickými. Žáci sami připravují a zpracovávají kapitoly z historie, připravují si kulisy, kostýmy, dialogy, hrají či recitují monology a dialogy z kronik a pověstí, malují, tvoří vlastní pověsti, které se vztahují k regionu, v němž žijí. V jednom celoročním projektu škola pravidelně realizuje pořad Lavice pro hosty, do kterého si zve místní pamětníky, aby žákům přiblížili život v jejich obci v minulosti. V rámci jiného projektu zase žáci dvakrát ročně jezdí na středověký hrad, kde si zkouší žít podobně jako naši předkové.
ZŠ Lukavice již několikrát získala grant, ve kterém propojila environmentální výchovu s českou historií. První velké projekty, které se ve škole realizovaly, byly - Jak jsme potkali praotce Čecha a Tajemství ukrytá v hlubinách země.
Pro úspěšnou realizaci projektu je třeba, aby se na něj škola vždy dobře připravila. Práci lze shrnout do několika bodů:
2. Obr. |
Na závěr projektu žáci většinou uspořádají výstavu pro ostatní žáky a pro veřejnost.
3. Obr. |
Zde se můžete inspirovat některými projekty ZŠ Lukavice:
POVĚSTI Z ČECH, MORAVY A SLEZSKA
Ukázky prací žáků a výstupy projektu naleznete na: povesti.unas.cz
4. Obr. |
5. Obr. |
HISTORIE ČESKÉ REPUBLIKY
Jedním z projektů v ZŠ Lukavice, který vytvořili žáci společně s učitelem ve vyučovacím předmětu vlastivěda, jsou webové stránky užitečné pro výuku o historii českých zemí. Historie České republiky je zde rozdělena do patnácti kapitol - od pravěku až po současnost. Každá kapitola obsahuje několik zajímavých témat k dané době. Ke každé kapitole jsou na stránkách ke stažení (ve formátu pdf) úkoly pro žáky.
Stránky projektu: cr.ic.cz
6. Obr. |
LUKAVICKÉ STROMY
Celoroční projekt žáků 4. a 5. ročníku realizovaný ve školním roce 2006/2007. V projektu se žáci rozdělili do týmů, každý z nich se zabýval jedním stromem, který roste v obci Lukavice. Pro přímé pozorování stromů byly vyhrazeny tři celodenní výpravy - podzimní, zimní a jarní. Týmy se dále zabývaly historickými a ekologickými souvislostmi růstu stromu. Žáci vše samostatně fotografovali, zakreslovali, zjišťovali, zapisovali a dále zpracovávali. Výstupem byly také výtvarné práce vystavené ve škole a webové stránky, které jsou prvním pokusem žáků o internetovou prezentaci. Na stránkách naleznete úkoly k řešení pro jednotlivé týmy a výsledky práce týmů.
strom.yc.cz
7. Obr. |
8. Obr. |
LUKAVICKÁ STRAŠIDLA
Ve školním roce 2007/2008 se uskutečnil celoroční projekt, v rámci kterého žáci společně objevovali na některých místech v jejich obci strašidla. Snažili se je popsat a nakreslit. Při čtyřech celodenních výpravách (podzimní, předjarní, jarní a předletní) se žáci zabývali hlavně historickými a ekologickými souvislostmi výskytu strašidel v obci. Výstupem byly literární a výtvarné práce vystavené ve škole a webové stránky, které tvořili sami žáci pod vedením učitele.
strasidla.ic.cz
9. Obr. |
10. Obr. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.