Ze zpracování ŠVP 16 pilotních škol je zřejmé, že učitelé zařazení průřezového tématu Multikulturní výchova promýšleli. Převážná většina pilotních škol uvedla ve svém ŠVP přehlednou tabulku se začleněním a formou realizace jednotlivých průřezových témat do předmětů a ročníků.
Vzdělávací obsah průřezového tématu Multikulturní výchova a jeho tematické okruhy jsou v ŠVP převážně integrovány do jednotlivých vyučovacích předmětů 1. - 9. ročníku, ale také jsou v některých školách obsahem celoškolních projektů. Například projekt Národní den v ZŠ Liberec, spočívající v poznávání kultury, tradic a mentality různých národů světa nebo projekt Vietnamský den ZŠ Táborská, Praha 4, který si klade za cíl budovat povědomí žáků o minoritách žijících v ČR.
Průřezové téma Multikulturní výchova je sice většinou uvedeno v tabulce průřezových témat s rozvržením, do kterého vyučovacího předmětu a ročníku je integrováno, ale v jeho učebních osnovách není někdy už dále podrobněji uvedeno nebo není blíže určeno, o které tematické okruhy průřezového tématu se konkrétně jedná. Ještě v menší míře bývá učivo průřezového tématu Multikulturní výchova rozvedeno až do výstupů.
V několika případech sledovaných ŠVP naopak v charakteristice jednotlivých předmětů zmínka o integraci průřezového tématu MKV chybí, přesto v obsahu učebních osnov je potom průřezové téma Multikulturní výchova zmíněno a pracuje se s ním.
Nejčastěji jsou uváděny tematické okruhy Kulturní diference, Lidské vztahy a Etnický původ, což je logické i z toho důvodu, že k těmto TO je více materiálu. Méně často jsou v osnovách zařazovány tematické okruhy Princip sociálního smíru a solidarity a Multikulturalita. Pro tematický okruh Princip sociálního smíru a solidarity by možná bylo potřeba vydat ještě více literatury, rovněž tematický okruh Multikulturalita je pro učitele zřejmě obtížnější, a navíc také v průběhu doby, po kterou je Multikulturní výchova do škol zaváděna, se názory společnosti na tuto oblast postupně vyvíjejí. I v tomto případě by bylo zapotřebí poskytnout učitelům metodickou podporu, a to jak v oblasti teorie, tak zejména i ukázek dobrých nápadů.
Téměř ve všech ŠVP 16 pilotních škol je uvedeno, že se MKV prolíná všemi vzdělávacími oblastmi, některé školy navíc uvádějí, že pedagogičtí pracovníci byli k tomuto tématu proškoleni, nebo že školu navštěvují žáci z různých etnických menšin a nejrůznějšího sociálního a kulturního prostředí. Ve svých ŠVP pedagogové také často zmiňovali nutnost vytvářet takové klima školy, kde by se všichni cítili rovnoprávně a byla dodržována vzájemná tolerance a solidarita.
Pokud jde o konkrétní obsahy MKV, školy pochopily, že dnes dochází stále více k sekávání lidí z různého kulturního prostředí a všechny zařazují základní témata spojená se soužitím lidí z různých prostředí - témata o odlišné kultuře, kulturní identitě, migraci, integraci, xenofobii, rasismu a učí děti vypořádat se s odlišností.
Tematické okruhy průřezového tématu Multikulturní výchova jsou nejčastěji zařazovány do společenskovědních předmětů, ale i do ostatních vzdělávacích oblastí. Často zřejmě záleží na vyučujícím, zda dokáže na žáky vhodně působit ve svém předmětu, zda jej průřezové téma zajímá, jestli dovede žáky přesvědčit o nutnosti tématu, dokáže najít vhodné argumenty a propojit je s cílem vyučovací hodiny.
Příklad zapracování průřezového tématu Multikulturní výchova do části osnov s uvedením výstupů (volně zpracováno podle ZŠ Londýnská, Praha 2):
Oblast: |
Předmět: |
Ročník: |
|
Očekávané výstupy |
Učivo |
Ročník |
Průřezová témata |
Žák: |
|
|
|
rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům nesnášenlivosti |
morálka a mravnost, demokracie, svoboda, pravidla chování |
6. - 7. |
MKV - TO lidské vztahy (rasismus, diskriminace) |
objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života |
podobnost a odlišnost lidí, rozdílnost myšlení a jednání |
6. - 7. |
MKV - TO kulturní diference, etnický původ (výchova k odlišnostem) |
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek |
sebepoznávání, realistické posuzování skutečnosti, systém osobních hodnot, vrozené předpoklady člověka, hodnocení a sebehodnocení, posuzování druhých lidí |
6. - 7. |
MKV - TO multikulturalita (vzájemné obohacování, naslouchání) |
rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání |
MKV - TO kulturní diference (uvědomění si vlastní identity) |
Celkově lze shrnout - školy s průřezovým tématem Multikulturní výchova počítají a promýšlejí jeho využití, uvědomují si také nezbytnost přeměny klimatu školy, mezilidských vztahů, využití složení žáků a lokality školy při plánování MKV a při vytváření postojů a znalostí.
V naprosté většině ŠVP pilotních škol je průřezové téma MKV uvedeno v přehledné tabulce průřezových témat. Je označeno, do kterých předmětů je MKV integrována - ale někdy je to pouze název, o které průřezové téma se jedná (MKV), bez bližšího upřesnění tematického okruhu, konkrétního učiva nebo výstupů. Výstupy bývají v učebních osnovách ŠVP uvedeny v případě průřezového tématu MKV jen někde, nebo nejsou ke všem tematickým okruhům. V některých ŠVP pilotních škol nebylo tedy průřezové téma Multikulturní výchova dotaženo zcela do důsledku. Mohlo by se zdát, že literatury k průřezovému tématu Multikulturní výchova je v současné době vydáno již dost, ale pro metodickou podporu učitelů by bylo třeba navrhnout ještě konkrétnější postupy a doporučení k jednotlivým tematickým okruhům, připravit pro ně praktické ukázky z hodin, výměnu nápadů a možností, co všechno lze se žáky uskutečnit.
Ukázka zpracování - Průřezové téma Výchova demokratického občana
Ukázka zpracování - Průřezové téma Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Ukázka zpracování - Průřezové téma Environmentální výchova
Ukázka zpracování - Průřezové téma Mediální výchova
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.