Čas |
Průběh |
Pomůcky |
|
evokace |
5 min |
Brainstorming k obrázkům na téma islám Pátrání po asociacích, které se váží k pojmu islám, a po zdroji těchto asociací. |
prezentace (příloha 1) a počítač a projektor či vytištěné obrázky k tématu islám (příloha 2), tabule |
uvědomění |
10 min
25 min
|
Základní fakta o islámu Základní fakta o islámu – kde je rozšířen, základní principy víry, rozmanitost islámu – nové informace či doplnění toho, co již žáci znají
Víra versus tradice v islámu Práce s textem Víra versus tradice v islámu. |
prezentace (příloha 1), politická mapa světa
počítač, projektor a připojení na internet, text Víra versus tradice v islámu (příloha 3) pro každého žáka či do dvojic |
reflexe |
5 min |
Reflexe Shrnutí, reflexe asociací z počátku hodiny. |
|
Postup:
Oznámíme žákům, že tématem hodiny bude islám, a ukážeme jim fotografie, které se k tématu vztahují a se kterými se mohou běžně setkat (v příloze 1 – prezentaci, otevřeme první snímek nebo vytiskneme z přílohy 2 a necháme kolovat). Žáci sdělují, co je při pohledu na obrázky napadá, můžeme zapisovat na tabuli. Doptáváme se, odkud tyto asociace pochází – odkud žáci čerpají informace o islámu? (Z médií, z okolí, z vlastní zkušenosti,...?)
Probereme či zopakujeme s žáky základní fakta o islámu – pomocí prezentace (příloha 1) nebo jen pokládáním otázek či výkladem (viz doplňující informace). Můžeme zároveň navázat na asociace, které zazněly na počátku hodiny – máme možnost s nimi pracovat, doplňovat je nebo uvádět na pravou míru (viz doplňující informace).
Pracujeme s textem, který je kráceným přepisem přednášky Víra versus tradice v islámu formátu TED talk. [1] Vzhledem k tomu, že síla přednášky leží také v osobní výpovědi mluvčího, je vhodné začátek přednášky promítnout (do času 2:47, http://www.ted.com/talks/mustafa_akyol_faith_versus_tradition_in_islam/) [2]
Zbylou část přednášky dostanou žáci přepsanou ve formě textu (příloha 3), samostatně či do dvojic. Metodou I.N.S.E.R.T. [3] zpracují informace a myšlenky obsažené v textu, poté rozebereme:
Můžeme se s žáky vrátit k asociacím z počátku hodiny a reflektovat, co nového se dověděli, zda se jejich pohled na islám změnil/rozšířil, pokud ano, tak jak.
Shrneme, že islám stejně jako všechna ostatní náboženství má svou historii a že existuje množství interpretací a rovněž tradic, které se k islámu připojily postupem času. Zároveň je vhodné zdůraznit, že text byl sdělením osobního názoru autora [4] – stejně jako jsou rozmanité interpretace islámu, tak je rozmanitý islám samotný. Je tedy možné o něm diskutovat a nevnímat jej pouze jediným možným způsobem.
Lekce vznikla v rámci projektu Critical Review of the historical and social disciplines for a formal education suited to the global society na základě hodiny vytvořené Mgr. Markem Kryškou a Mgr. Stanislavem Šindlerem.
[1] Jedná se o jeden z pohledů na islám, který ukazuje možnost oddělení víry od tradic a zvyků, které se k islámu přidaly v průběhu historie. Umožňuje tak žákům seznámit se různými pojetími islámu, různými možnostmi interpretace Koránu atd.
[2] Přednášku je možné spustit z internetu i stáhnout.
[3] Do textu žáci přiřazují k myšlenkám symboly:
Tip: Jednotlivé symboly můžeme uvést ve formě legendy na tabuli.
[4] TED talk je názorem/zkušeností mluvčího, nemá za cíl stanovovat absolutní pravdy, ale umožňovat, aby zazněly různé názory a náhledy, a rozšířil se tak (mnohdy díky médiím jednostranný) pohled na problematiku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.