Vzdělávací obor Člověk a jeho svět (ČaJS) zaujímá ve vzdělávání na 1. stupni základní školy zvláštní postavení. Svým integrovaným obsahem pokládá základy nejen pro výuku společenských a přírodních věd, ale i pro výuku zdravého životního stylu. Propojení tohoto vzdělávacího oboru s reálným životem a praktickými zkušenostmi by mělo být východiskem pro kultivaci schopností žáků porozumět sobě samému i světu, který je obklopuje. Jsou-li moderní technologie nezbytnou součástí života kohokoli z nás, musí se tato jejich rostoucí každodenní „přítomnost“ nutně odrazit také v obsahu výše zmíněného vzdělávacího oboru. Je proto vhodné při plánování výuky zaměřit pozornost na vzájemně související témata a smysluplně je propojovat tak, jak se to ostatně děje i v reálném světě.
Jeden ze způsobů možného propojení vzdělávacího obsahu tematického okruhu Člověk a jeho zdraví s rozvojem dovedností potřebných pro práci s moderními technologiemi ukazuje následující výuková aktivita určená pro 2. období prvního stupně ZŠ.
Níže popsanou výukovou jednotku je vhodné realizovat prostřednictvím dvouhodinového vyučovacího bloku (90 minut). Je také možné rozdělit jednotlivé aktivity do dvou samostatných vyučovacích hodin (2 x 45 minut). Pokud je mezi těmito vyučujícími hodinami delší časová prodleva, nezapomeňte na začátku druhé vyučovací hodiny krátce žákům připomenout obsah hodiny předešlé.
Téma hodiny učitel předloží žákům jako tajemství, které se mají pokusit na základě dvou různých nápověd odhalit sami.
Šel jsem kdysi v září
Preventivně k zubaři
Dle soudu toho dentisty
Chrup byl značně nečistý
Strašný to úkaz
Chrup byl samý kaz
Kázal každý čistit zub
V každičké z mých sedmi hub
Však drhnout denně sedm chrupů
Na kartáčky jen chalupu
Extra bych musel mít
Kde však na to vzít
(Radůza)
Pomůcky: hudební nahrávka písně Radůzy Drakova zubařská, Příloha 1 Pracovní list (část 1)
Časová dotace: 2 minuty
Poslechněte si se žáky hudební nahrávku (případně i zazpívejte, pokud žáci píseň znají). Můžete také poslechem písně zahájit vyučovací hodinu a až následně žákům sdělit, že se jednalo o první nápovědu.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 1), rozstříhaná Příloha 2 Kartičky se slovními spojeními, stopky, plastelína, tužka, čistý list papíru
Časová dotace: 15 minut
Rozdělte žáky do skupin po pěti. Každý žák dostane 1 kartičku se slovním spojením a popisem způsobu, jak slovní spojení prezentovat ostatním členům skupiny. Kartičku nesmí žák spoluhráčům ukázat. Postupně pak každý žák předvede způsobem uvedeným na kartičce zbylým členům skupiny dané slovní spojení. Spoluhráči mají za úkol uhodnout slovní spojení během časového limitu, který žák na splnění úkolu má (2 minuty). Pokud skupina během této doby správné spojení neodhalí, žák jim slovo neprozradí a nastupuje další člen skupiny s prezentací svého slovního spojení. Uhodnutá spojení si žáci zaznamenají do pracovního listu.
Slovní spojení:
Pozn.: Je vhodné, aby učitel zohlednil individuální schopnosti žáků, využil jejich silných stránek a předem si připravil přidělení kartiček jednotlivým žákům např. tak, že na kartičky z druhé strany napíše křestní jména. Současně je možné ovlivnit i relativní vyváženost skupin doplněním značky skupiny vedle jména žáka (kolečko příslušné barvy apod.).
Vytvořte pro každou skupinu relativně samostatný pracovní koutek, abyste zamezili vzájemnému rušení se. V každé skupině je třeba pověřit jednoho žáka měřením času.
Reflexe: Po uplynutí 10 minut učitel dotazem zjistí, kolik slovních spojení se jednotlivým skupinám podařilo odhalit. Každá skupina pak následně jedno ze spojení zapíše na tabuli.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 2)
Časová dotace: 8 minut
Učitel požádá žáky, aby se na základě obou nápověd pokusili sami naformulovat téma vyučovací hodiny. Upozorní je, že by mělo jít o slovní spojení nadřazené nápovědám. Návrhy žáků učitel zapíše na tabuli. Nejvýstižnější z nich (např. péče o chrup, zubní hygiena) si žáci následně opíší do pracovního listu.
Pozn.: Pokud se žákům nedaří formulovat téma samostatně, je vhodné jim pomoci kladením návodných otázek.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 3)
Časová dotace: 10 minut
Učitel krátce žákům zopakuje cíl vyučování, kterým je shrnutí zásad správné péče o chrup. Sdělí žákům, že zásady by měli zformulovat sami a že se jedná o společný úkol celé skupiny. Využít přitom mohou nejen své dosavadní znalosti, ale i informace, které se jim podaří vyhledat na internetu. Než však začnou pracovat, je třeba si uvědomit, že i vyhledávání informací na internetu má svá úskalí. V pracovním listě jsou uvedeny 2 obvyklé problémy, se kterými se mohou při vyhledávání setkat (nepravdivé informace, špatně zvolené klíčové slovo). Úkolem skupin je popsat, co nevhodný postup způsobí a jak se chyb vyvarovat.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 4)
Časová dotace: 10 minut
Učitel vyzve postupně všechny zástupce skupin, aby přečetli, jaká rizika nevhodný postup dle mínění skupiny má a čím se mu dá předejít. Následně shrne základní zásady vyhledávání informací na internetu.
Pozn.: Je na zvážení učitele, zda zvolí prosté shrnutí hlavních zásad, nebo ponechá prostor žákům, aby shrnutí formulovali sami.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 5), přístup k internetu, počítače, tablety, smartphony
Časová dotace: 20 minut
Učitel zadá skupinám úkol formulovat samostatně zásady správné péče o chrup. Potřebné informace mají žáci vyhledat pomocí internetu. Čas na splnění úkolu je omezený (20 minut), je tedy třeba, aby si efektivně rozdělili dílčí úkoly a promysleli postup. Do pracovního listu žáci zaznamenají klíčová slova, která použili pro vyhledávání, jednotlivé zásady a zdroje, ze kterých informace získali. Úkolem žáků však také ověřit relevantnost informací.
Pozn.: Učitel může mít odkazy, na nichž lze žádoucí informace dohledat, předem připravené na samostatných kartičkách. V případě, že budou mít některé skupiny s vyhledáváním potíže, mohou tyto kartičky využít jako podporu.
Pomůcky: Příloha 1 Pracovní list (část 5)
Časová dotace: 20 minut
V závěrečné části by jednotlivé skupiny žáků měly nejen představit zásady správné péče o chrup, které se jim podařilo shromáždit, ale i zhodnotit proces vyhledávání informaci a práci skupiny (co se jim dařilo, s čím měla skupina problémy, co příště dělat jinak a lépe apod.)
Časová dotace: 5 minut (na zadání úkolu)
Za domácí úkol mohou žáci vyhledat např. některou z odpovědí na následující otázky:
Pozn.: Je žádoucí, aby žáci kromě odpovědi uvedli také zdroje, ze kterých informace čerpali.
Doporučené odkazy:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.