7. ročník ZŠ
2 výukové hodiny (1 hodina na seznámení s aktivitou a zadání úkolu žákům + 1 hodina na realizaci, práci s příspěvky na nástěnce)
Padlet (https://padlet.com/) je bezplatná aplikace na tvorbu sdílených online nástěnek. Respektive se jedná o virtuální zeď, na kterou lze vložit „papírky“ s textem, obrázky, videy, soubory či odkazy. Jedná se o atraktivní nástroj, který mohou uživatelé využívat jak přímo prostřednictvím webového rozhraní, tak pomocí aplikací pro Android (Google) a iOS (Apple). Nástroj je dostupný v anglickém jazyce.
Padlet je možné využít ve výuce různými způsoby:
Uživatelé mohou aplikaci Padlet využívat v plném rozsahu zdarma i bez registrace. Já však registraci doporučuji, všechny vytvořené padlety se pak shromažďují pod jedním uživatelským účtem.
V rámci probírání tématu Hobbys jsem připravila pro celou třídu jeden společný padlet, kam každý žák z domova vložil příspěvek/příspěvky, s německy napsaným názvem koníčku či sportu, který rád provozuje. Dobrovolně mohli žáci přidat fotografii z rodinného alba. Během další hodiny jsme s padletem a vloženými příspěvky pracovali; tvořili věty, otázky, odpovědi, procvičovali slovosled vět tázacích a oznamovacích, třídili koníčky na ty, které se provozují v létě, v zimě apod.
Než začnete s realizací této aktivity v hodinách, je nutné, aby se učitel dobře se s nástrojem seznámil. Každý žák by měl mít během realizace aktivity přístup k počítači, tabletu či chytrému mobilnímu telefonu s připojením na internet. Používání dotykových zařízení se ukázalo jako intuitivnější a tedy i vhodnější.
Při přípravě padletu můžete samozřejmě využít editačních nástrojů, které tato aplikace nabízí. Pokud vytváříte padlet jakožto zaregistrovaný uživatel, můžete tato nastavení kdykoliv změnit. Všechny editační nástroje naleznete vpravo na černé liště pod ikonkou s ozubeným kolečkem. Je možné nastavit základní informace – název padletu, popis a tzv. portrait – obrázek, zobrazující se vedle názvu a popisu padletu.
![]() |
Změnit lze i pozadí padletu/nástěnky, a to pomocí záložky „WALLPAPER“.
Styl řazení příspěvků poté nastavíte v záložce „LAYOUT“. Pro aktivitu, kterou zde popisuji, doporučuji nastavit řazení „Grid“ – do mřížky, všechny příspěvky budou pěkně viditelné.
V záložce „PRIVACY“ potom nezapomeňte nastavit padlet tak, aby si jej mohli žáci zobrazit, vkládat své příspěvky a zároveň aby mohli pouze své příspěvky editovat.
V záložce „ADDRESS“ můžete odkaz na padlet upravit tak, aby byl uživatelsky příjemnější (př. http://padlet.com/i_brabcova/hobbys).
V rámci vyučovací hodiny jsem žákům představila nástroj Padlet a na interaktivní tabuli jsem jim ukázala, jak funguje přidávání příspěvků – textů i obrázků. Vložila jsem na padlet první lísteček s mým koníčkem a fotografií. Seznámila jsem je s aktivitou, při které Padlet využijeme, zadala jim samostatný úkol na doma. Žáci, kteří měli své mobilní zařízení u sebe, mohli přidání lístečků vyzkoušet ihned také.
Na obrázku níže je ukázka, jak vypadá rozpracovaný příspěvek před vložením. Název příspěvku je předem naformátovaný červeným textem, žáci zde měli uvést své jméno, do textu níže potom jejich koníček. Pokud mají zájmů více, každý napsal na samostatný lísteček, což jsme později využili při třídění zájmů dle ročních období. Ikony v dolní části lístečku slouží k nahrávání audia, videa, přidání dokumentu, fotografie.
Je dobré žáky upozornit, že své vlastní příspěvky mohou kdykoliv později upravovat, popřípadě mazat.
![]() |
Žáci samozřejmě musí znát URL adresu padletu. Tu si mohou opsat z tabule, můžete ji vložit na web školy. V záložce určené ke sdílení padletu najdete možnost sdílet jej na Facebooku, Twitteru a jiných sociálních sítích. Jistě se hodí i možnost padlet exportovat do počítače jako obrázek, pdf soubor, kde je přehledně zaznamenáno, kdo, kdy a co vložil do padletu aj. Padlety je možné vkládat přímo do webových stránek, tzv. embedovat. Vaši práci se sdílením odkazu a jeho vepisování do prohlížeče může usnadnit již každému padletu vygenerovaný QR kód.
![]() |
Ještě než budete při výuce pracovat s padletem, je nutné překontrolovat, zda žáci splnili úkol. Fáze, kdy žáci plní zadaný domácí úkol vložením příspěvku se svými oblíbenými koníčky, se může stát problematickou. Žáci, kteří nemají doma přístup k internetu, mohou využít počítač ve škole, v knihovně apod. Úspěch ale závisí i na samotném přístupu žáků a zodpovědném splnění úkolu. Pokud někteří žáci úkol předem nesplní, je vhodné s nimi před samotnou vyučovací hodinou padlet doplnit.
V hodině určené k práci s padletem je nutné, aby měl každý žák zařízení s připojením na internet. Mohou použít své mobilní telefony, tablety, počítače.
Na začátku hodiny jsem zobrazila padlet s příspěvky na interaktivní tabuli a každý žák představil své koníčky. Výhodou využití interaktivní tabule a aplikace padlet je možnost intuitivně s lístečky na ploše zacházet, přesouvat je, editovat atp., navíc mohou tyto úpravy sledovat všichni žáci a učit se tak, jak s aplikací zacházet. Použili jsme věty typu: Ich mag Ski laufen.
Poté si žáci ve dvojicích kladli otázky týkající se vložených příspěvků, př. Mag Ivana lesen? Procvičovali jsme tak věty s kladnou a zápornou odpovědí typu: Ja, sie mag lesen. Nein, sie mag nicht lesen.
Jakmile jsme procvičili věty s příspěvky, které žáci vložili z domova, vybídla jsem je, aby s pomocí učebnice, popřípadě slovníku, přidali do padletu další možné koníčky. Nyní však už neuváděli svá jména, ale rovnou psali zájmy. Já jsem mezitím opravila již vložené příspěvky tak, aby ani u nich již jména nebyla.
Další aktivitou bylo třídění koníčků dle možnosti jejich provozování v různých ročních obdobích. Pro tuto aktivitu je nutné nastavit styl řazení příspěvků v padletu na tzv. FREEFORM. Toto nastavení umožní volně pohybovat s příspěvky.
![]() |
Do padletu jsme vložili i další čtyři nové příspěvky s názvy ročních období – Im Winter, Im Frühling, Im Sommer, Im Herbst. Vyvolaní žáci poté tvořili věty typu: Ich lese im Herbst. Ich fahre im Sommer Rad. Ich spiele im Winter Hockey. Přitom žáci přesouvali příspěvky k příslušnému ročnímu období. Procvičovali jsme také německé názvy měsíců, tvořili dále věty: Ich spiele im April Schach.
![]() |
Na závěr aktivity žáci opsali všechny koníčky do svých sešitů, čímž si upevnili psanou podobu výrazů v němčině. Za samotnou práci s padletem žáci hodnoceni nebyli. V dalších navazujících hodinách jsme se nadále věnovali tématu Hobbys und Sport, využívali slovní zásobu získanou aktivitou s padletem. Prověření znalostí poté proběhlo v testu na závěr lekce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Digitální technologie ve výuce cizích jazyků.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: