Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Didaktická hra - Údržba a ochrana dat
Odborný článek

Didaktická hra - Údržba a ochrana dat

11. 1. 2016 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Michal Kavka
Spoluautoři
Ing. Ivan Ryant
Kryštof Slavík
Marek Alexa
Michal Režnický

Anotace

Didaktické hry patří k nejefektivnějším metodám výuky. Nabízíme k vyzkoušení arkádovou hru, která pokrývá téma "Údržba a ochrana dat" z RVP-G. Zábavnou formou se žáci naučí jak ochraňovat a udržovat data.

Didaktické hry patří k nejúčinnějším a také nejoblíbenějším metodám vyučování. Proto jsme navázali na předchozí projekty a vytvořili další hru. Na rozdíl od předchozích her, které se věnovaly algoritmizaci a síťovým protokolům, tentokrát jsme se zaměřili na nácvik uživatelských dovedností při práci s daty na počítači. Hlavní cíl této hry je naučit hráče pravidla, která jsou nutná dodržovat při práci s počítačem. Ve zjednodušeném simulovaném prostředí si hráč vyzkouší, co se vše může pokazit a naučí se, jak těmto situacím předcházet.  

Projekt "Údržba a ochrana dat":  

Hra simuluje běžnou činnost na počítači. Ve stanovených intervalech se vytvářejí nové soubory, které hráč musí správně roztřídit do složek. Soubory hráč roztřídí podle koncovky (.exe do složky Programy, .txt do složky Dokumenty, .img do Obrázky a .avi do Videa). Hráč si musí dávat pozor na práva souborů, pravidelně zálohovat, otevírat/zavírat porty a kontrolovat zda nejsou staženy viry. Dále je potřeba sledovat seznam úkolů, kde jednou za čas přibude úkol za nějaké bodové ohodnocení.

Autor díla: Kryštof Slavík
Obr. 1: Hlavní okno hry

Takto vypadá úvodní obrazovka hry. Jak je vidět, tak hru jsme se snažili vytvořit co nejjednodušší a nejpřehlednější jak to jen podmínky dovolili. V dolní části jsou tlačítka pro základní operace a v levé části jsou složky, zatímco napravo jsou soubory.

Autor díla: Kryštof Slavík
Obr. 2: Okno seznamu úkolů

Zde je jedna z dalších obrazovek, kde je vidět, že každý úkol má možný bodový zisk (ztrátu) a časový interval do kdy je možno úkol splnit. 

Hra samotná je provedena jako staré arkádové hry, tedy nemá konec. Hráč správným rozdělením souborů do složek a plněním úkolů získává body. Neplněním úkolů body ztrácí. Úkolem hráče je tedy získat co nejvyšší skóre, které může pomoci učiteli poté ohodnotit žákův výkon odpovídající známkou. 

Společně se samotnou hrou jsme vytvořili učitelskou aplikaci, kde učitel vidí studenty a vidí statistiky jejich hry. 

Závěr:  

Hru prakticky vyzkoušeli studenti z gymnázia Ústavní v Praze 8 na informatickém semináři. Okamžitě pochopili, o co ve hře jde, a bez dlouhých příprav začali hrát. Měli k dispozici uživatelskou příručku, ale prostředí hry se ukázalo jako dost názorné, takže příručku použili jen minimálně a nepotřebovali ani ústní pokyny nebo vysvětlení od učitele. Samotnému hraní jsme věnovali asi deset minut. Někteří hráči byli úspěšnější, jiní méně, nicméně všichni správně pochopili, co mají dělat tj. didaktické cíle hry byly splněny. Studenti hodnotili hru jako jednoduchou, ale dobře hratelnou. Během zkoušky se ve hře neprojevily žádné chyby. Proto teď nabízíme hru k vyzkoušení široké veřejnosti (za obvyklých licenčních podmínek - viz http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6191). Budeme vděčni, když nám pak sdělíte svoje zkušenosti, připomínky nebo náměty na zdokonalení hry. Přiložený instalační baliček obsahuje spustitelný soubor pro Windows, instalační a uživatelskou příručku. 

Ostatní výukové aplikace z FIT:  

 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
zip
11.19 MB
Archiv
Instalační balíček

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Ivan Ryant
2. 2. 2016, 23:45
Podobná hra, která simuluje princip operačního systému, je předmětem článku.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.