Badatelsky orientované vyučování neboli BOV je vyučovací metoda, která staví na přirozené zvídavosti žáků a vede žáky k aktivitě.
BOV podporuje konstruktivistický, nikoliv jen transmisivní styl výuky. Využívá aktivizující metody (heuristickou metodu, kritické myšlení, problémové vyučování, zkušenostní učení, projektovou výuku a učení v životních situacích).
BOV využívá rozporuplných situací, které odporují žákovu dosavadnímu porozumnění světu, protože právě tyto situace vzbuzují touhu "přijít věci na kloub", a ta je základem bádání.
Výsledkem je to, že žáci kladou otázky, formulují hypotézy, plánují postup jejich ověření, provádějí pokusy, vyhledávají a třídí informace, vyhodnocují výsledky a formulují závěry, které nakonec prezentují před ostatními.
Více o metodě na webu Badatelé.cz >>
![]() |
![]() |
Obr. 1: Koloběh. Ke stažení jako PDF v přílohách. |
Bádání je mnohostranná činnost a žák, který ji využívá, se učí:
To vše znamená, že žák má více vlastní kontroly nad svým učením, učení ho baví a že získává trvalé dovednosti.
![]() |
Obr. 2: Co se žák učí, když bádá. Ke stažení jako PDF v přílohách. |
Badatelsky orientované vyučování je metoda 4 badatelský kroků, díky které žáci získají krom znalostí učiva i mnoho důležitých dovedností.
Badatelsky orientovanou metodu výuku je třeba postupně trénovat. K tomu mohou pomoci praktické přílohy:
Výchozí situace: Ač se to nezdá, na obrázcích (viz příloha) vidíme 4 úplně stejné rostliny! Jedná se o druh zahradní kolopějky. Na chalupě máme 1 zasazenou na zahradě a 3 další v květináčích před domem. Na zimu je všechny ostříháme a ty v květináči přeneseme do sklepa. Ve sklepě je dost vlhko a žádné světlo. Na jaře nás napadlo udělat takový pokus, abychom si potvrdili jednu naši domněnku. Vy tahovali jsme květináče ze sklepa postupně, a poté jsme květinám pořídili společnou rodinnou fotku.
Bedřich si rád prohlíží staré obrázkové knížky s návody na různé pokusy. Tenhle obrázek ho velmi zaujal (viz příloha), a to hlavně proto, že stránka, která mu předcházela, byla z knížky vytržená.
Pod obrázkem našel pouze nápis: „Potvrzujeme, že olej má menší hustotu než voda, proto stoupá vzhůru.“ Poradíte Bedřichovi, jaký byl postup pokusu krok za krokem? Pokud chcete, pokus si sami vyzkoušejte.
Hypotéza k obrázku č. 1 (viz příloha): Pokud svítí sluníčko, je na hladině moře více velryb, než když je zataženo. Hypotéza je pěkná a na první pohled byste ji asi potvrdili/nedovedli vyvrátit na základě těchto 2 obrázků. Co je potřeba ještě vzít v úvahu, aby byly výsledky správné? Najděte 5 rozdílů, které mohly mít vliv na výsledek pozorování.
Hypotéza k obrázku č. 2 (viz příloha): Rajčata hnojená hnojivem Turbo rostou rychleji, než ta, která jsou zalévané obyčejnou vodou. Zobrazený pokus tuto hypotézu vyvrací. Co ale měli žáci ještě zaznamenat, aby byly jejich výsledky objektivní? Najděte 5 rozdílů.
Řešení úloh naleznete v Průvodci pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním, který je ke stažení na webu Badatelé.cz.
![]() |
Projekt Badatelé.cz je výsledkem spolupráce vzdělávacího centra TEREZA a týmu učitelů, kteří pracovali 2 roky na metodě umožňující zařazovat badatelsky orientované vyučování do běžné výuky na ZŠ. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Badatelé.cz.
Ostatní články seriálu: