Odborný článek

Projektová výuka s PC

28. 2. 2008
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Jan Nouza

Anotace

V rámci projektu je zpracováván dotazník na libovolné téma ve vazbě na město, v němž se škola nachází. Dalšími fázemi jsou šetření s využitím dotazníku, vyhodnocení dotazníku a publikace závěrů, které z daných šetření plynou. Celý proces probíhá v rámci skupin s využitím znalostí informačních a komunikačních technologií a znalostí získaných v rámci občanského a společenskovědního základu.
Projektová výuka s PC
Cíl projektu - zpracovaní a vyhodnocení dotazníku
Anotace

Žáci prvních či druhých ročníků zpracují 10 - 15 otázek na vybrané téma, týkající se libovolné problematiky jejich města nebo obce. Obsah, typy a struktura budou zpracovány v rámci občanského a společenskovědního základu. Popřípadě mohou být zváženy i verze dotazníku v cizím jazyce. Dotazník bude zpracován dle typografických zásad v předmětu IKT. Dle pokynů učitelů a rozdělení v rámci skupiny proběhne vlastní výzkum. Tazateli budou žáci vybraného ročníku. Data budou zpracována v MS Excel nebo do jednoduché databáze v MS Access1. V MS Excel budou zpracovány grafy alespoň k pěti vybraným otázkám. Na závěr bude vytvořeno stručné zhodnocení výsledků dotazování v textovém editoru.

Úvod

Žáci vybrané třídy se rozdělí do skupin nejlépe po čtyřech až pěti. V rámci skupiny vyberou libovolnou problematiku, která podle nich je v daném městě aktuální (např. cestovní ruch, dopravní situace, sportoviště, bydlení, škola apod.) Na dané téma se pokusí formulovat otázky, které by položili případným respondentům. Rozdělení jednotlivých úkolů je zcela v kompetenci jednotlivých skupin2.
(rozsah 1 vyučovací hodina)

První fáze

Nejprve budou vybrány vhodné otázky a upraveny správné formulace. Nejvhodnější variantou je připravit větší množství otázek a jejich počet poté zredukovat. Mezi skupinami je možné otestovat jejich srozumitelnost a analyzovat vzorky jednotlivých odpovědí. V této fázi je důležité stanovit cíl šetření, a tomu odpovídající rozsah dotazníku a cílovou skupinu respondentů. V rámci tvorby dotazníku je vhodné neopomenout následující oblasti:

  • struktura dle věku
  • struktura dle pohlaví
  • dělení dle státní příslušnosti

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Druhá fáze

V hodinách informatiky budou žáci zpracovávat vlastní dotazník v textovém editoru.3 Každá skupina zpracuje svůj vlastní návrh dotazníku. Skupiny zváží především:

  • úpravu „netisknutelných znaků"
  • zpracování záhlaví a zápatí
  • případně vhodné doplnění grafikou

V této fázi by mělo být jednotlivým skupinám umožněno zpracované dotazníky vytisknout. Pro aktivní skupiny by bylo možné vytvořit více jazykových variant. Předpokládaný počet tištěných dotazníků pro jednu skupinu činí 30 - 1004 kusů.

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Třetí fáze - vyplnění dotazníků s respondenty

Cílem by mělo být dosažení přibližně reprezentativního vzorku dotazovaných. Vybraní tazatelé (záleží na rozhodnutí skupiny, jestli všichni nebo jen někteří) by měli se svým dotazníkem oslovit veřejnost. Podle problematiky a cílové skupiny by mělo být vhodně vybráno také místo a čas šetření. Tyto údaje je také možné evidovat a zahrnout do pozdějších statistik. Jakékoliv problémy by mohli jednotliví účastníci projektu volitelně konzultovat s příslušnými učiteli. Velice vhodným a efektivním způsobem se jeví různá internetová komunikace5 probíhající i mimo standardní výuku.

(rozsah 7 dnů)

Čtvrtá fáze

Zpracování výsledků bude provedeno pomocí programů MS Excel nebo OO Calc. Každá skupina vybere otázky a dle vlastního uvážení k nim vytvoří tabulku a graf. Důležitým kritériem by měl být vhodný výběr otázek pro zpracování a jejich vypovídající hodnota o dané problematice. Z pohledu informačních a komunikačních technologií je neméně důležitá úprava tabulek a vhodná volba typu grafů včetně jejich barevné jednotnosti. Na závěr se grafy a tabulky exportují do textového editoru a je vždy přidán stručný výklad (tzv. interpretace) zjištění provedeného výzkumu.

(rozsah 2 vyučovací hodiny)

Pátá fáze

Výsledky práce by měly být prezentovány v rámci třídy za přítomnosti všech zúčastněných žáků i učitelů. K tomuto účelu může být využito příslušného softwaru (např. MS PowerPoint) nebo lze použít již hotová data z textového editoru přímo. Hlavní důraz by ovšem měl být kladen na vlastní schopnost žáků interpretovat dosažené výsledky. Vhodným doplněním by mohla být moderovaná diskuse vyplývající z prezentované problematiky.

(rozsah libovolný)

Úkoly

Učitel občanského a společenskovědního základu:

  • formulace otázek
  • typy otázek
  • otestování validity dotazníku
  • vyhodnocení dotazníku
  • organizace a moderování diskuse
  • podpora žáků po internetu

V dotazníku budou použity otázky typově odpovídající danému šetření (výběrové, ano x ne, doplňovací atd.)

Učitel IKT:

  • zpracování dotazníku vtextovém editoru
  • zpracování výsledků v MS Access a MS Excel.
  • zajištění tisků dotazníků
  • zpracování výstupů v textovém editoru nebo prezentačním softwaru
  • zajištění prezentací po technické stránce
  • podpora žáků po internetu

Příloha:
vzorová práce


1 Hodí se pro nadanější žáky
2 Učitel by měl dbát na rovnoměrné rozložení žáků do skupin dle dovedností v ICT
3 Např. MS Word nebo OO Writer
4 S větším počtem dotazníků je dosaženo validnějších výsledků průzkumu
5 ICQ, Skype apod.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
64.45 kB
PDF
Vzorová práce
Autor
Jan Nouza

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje; je citlivý k míře zkušeností a znalostí a k možným pocitům partnerů v komunikaci
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy;

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Poznávání a rozvoj vlastní osobnosti
  • Gymnaziální vzdělávání
  • Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
  • Globalizační a rozvojové procesy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

počítač, textový editor, tabulkový procesor