Odborné články Předškolní vzdělávání Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“
Odborný článek

Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“

11. 11. 2015
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Marta Ficzová

Anotace

Informace o probíhajícím vzdělávacím projektu pro pedagogy a studenty pedagogických oborů. Vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“ přibližuje účastníkům vzdělávání pedagogickou metodu, kterou lze využít při práci v dětské skupině (zejména v mateřských školách a na prvním stupni základních škol). Metoda práce s Persona Dolls se zaměřuje na potenciálně diskriminační témata v naší společnosti a pro pedagogy představuje nástroj, jak je dětem zprostředkovat hravou formou a při tom s respektem a tolerancí.

VOŠ, SOŠP a Gymnázium Praha 6, Evropská 33 aktuálně pořádá vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“, a to ve spolupráci s Člověkem v tísni, o. p. s. (vzdělávací program Varianty), a pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, které celý projekt finančně podpořilo v rámci Dotačního programu MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015 (číslo projektu 26817/2014-56).

Cílovou skupinou vzdělávání jsou učitelé a studenti pedagogických oborů. V průběhu 3 vzdělávacích bloků od září do listopadu 2015 se účastníci vzdělávání učí pracovat s tzv. Persona Dolls, tj. panenkami s osobností. Panenka s osobností má originální životní příběh a přináší do dětského kolektivu konkrétní téma, které má diskriminační potenciál (např. tvar těla, jazyk, příslušnost ke skupině, barva pleti apod.). Součástí projektu je praxe v dětské skupině v mateřské nebo základní škole a její rozbor na základě pořízených videonahrávek.

Panenka s osobností usnadňuje komunikaci dospělého s dětmi, její využití pro pedagogické cíle kombinuje hravou formou sdílení zážitků dětí a zprostředkování témat napohled složitých (např. život s postižením, v chudobě). Panenka, která téma do dětské skupiny přináší, při tom není prezentována jako oběť okolností, ale jako ukázka, jak lze žít spokojený život i přes některé rozdíly.

Metoda práce s Persona Dolls se zaměřuje na to:

  • jak rozvíjet dialog s dětmi o jejich životní realitě;
  • jak se s dětmi bavit o rozdílech;
  • jak podporovat děti, aby vnášely témata, která je trápí/zajímají.

Hlavní cíle metody

  • posilovat sebevědomí dětí z hlediska jejich identity a vztahových skupin;
  • umožnit dětem zažívat rozmanitost;
  • podnítit kritické myšlení vůči předsudkům, jednostrannosti a diskriminaci;
  • podpořit děti, aby se stavěly předsudkům a diskriminaci. 

Metoda práce s Persona Dolls v souladu s konceptem rozvoje inkluzivních škol a naplňuje vybrané cíle rámcových vzdělávacích programů předškolního a základního vzdělávání. Pomáhá u dětí rozvíjet respekt a dodržování lidských práv (nediskriminace). Metoda rozvíjí zejména následující kompetence: Jazyk a řeč (pojmenování pocitů, sledování myšlenky, příběhu); Řešení problémů a učení (nalézání nových a alternativních řešení, samostatné rozhodování v některých činnostech); Sebepojetí, city, vůle (vyjadřování souhlasu a nesouhlasu, toho, co dítě prožívá).

Ukázka z biografie panenky s osobností (základní kostra biografie je postupně doplňována s tím, jak pokračuje práce v dětské skupině, metoda je vhodná pro dlouhodobější práci s dětmi, např. v průběhu celého školního roku)

Téma: tvar těla

Jméno: Jakub Balogh

Věk: 6 let

Kubovi je 6 let a chodí do lesní školky. Má tmavohnědé rovné krátké vlasy a hnědozelené oči. Na tvářích má hodně malých pih a jednu větší pihu má také na nosu a horním rtu. Jeho světlá kůže v létě někdy zčervená, to když je dlouho na slunci. Kuba bydlí s mámou, tátou a starší sestrou ve vesnici Světice kousek za Prahou. Tatínek, který se jmenuje také Jakub, staví domy, maminka Silvie pracuje hlavně doma, na počítači kreslí mapy. Sestře Aničce je 15 let a chodí na střední školu. Kubovi říká Anička Piškot, hlavně když jej chce pozlobit. Máma s tátou mu nejčastěji říkají Kubíku. Kuba má ještě babičku ve vesnici Ivančice na Moravě a druhou babičku s dědečkem ve městě Komárno na Slovensku. Babičce a dědečkovi ze Slovenska Kuba říká babka a dedko a oni jemu zase Jakubko. Babička z Ivančic je babi a Kuba s Aničkou a rodiči za ní často jezdí. U Kuby doma se mluví česky, tatínek někdy mluví slovensky a maďarsky, to když telefonuje s babkou a dědkem. 

Kuba s rodiči a sestrou bydlí v rodinném domě se zahradou. Bydlí tam s nimi ještě pes Eda. Eda má zrzavohnědou srst, místy bílou, jelikož mu je už hodně let, a nemá jednu přední tlapku. Kdysi jej prý srazilo auto, ale to si Kuba nepamatuje, protože tenkrát ještě nebyl na světě. Kuba má svůj pokoj, který by si s Aničkou někdy rád vyměnil, protože ten její je větší a je z něj lepší výhled na ulici. Anička ale Kubovi říká, že ona je starší, a větší pokoj si proto víc zaslouží. 

Autor díla: Marta Ficzová

 

Autor díla: Marta Ficzová

 

Autor
Mgr. Marta Ficzová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024