VOŠ, SOŠP a Gymnázium Praha 6, Evropská 33 aktuálně pořádá vzdělávací projekt „Výchova k toleranci a respektu v MŠ a ZŠ – Metoda práce s Persona Dolls“, a to ve spolupráci s Člověkem v tísni, o. p. s. (vzdělávací program Varianty), a pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, které celý projekt finančně podpořilo v rámci Dotačního programu MŠMT na podporu vzdělávání v jazycích národnostních menšin a multikulturní výchovy v roce 2015 (číslo projektu 26817/2014-56).
Cílovou skupinou vzdělávání jsou učitelé a studenti pedagogických oborů. V průběhu 3 vzdělávacích bloků od září do listopadu 2015 se účastníci vzdělávání učí pracovat s tzv. Persona Dolls, tj. panenkami s osobností. Panenka s osobností má originální životní příběh a přináší do dětského kolektivu konkrétní téma, které má diskriminační potenciál (např. tvar těla, jazyk, příslušnost ke skupině, barva pleti apod.). Součástí projektu je praxe v dětské skupině v mateřské nebo základní škole a její rozbor na základě pořízených videonahrávek.
Panenka s osobností usnadňuje komunikaci dospělého s dětmi, její využití pro pedagogické cíle kombinuje hravou formou sdílení zážitků dětí a zprostředkování témat napohled složitých (např. život s postižením, v chudobě). Panenka, která téma do dětské skupiny přináší, při tom není prezentována jako oběť okolností, ale jako ukázka, jak lze žít spokojený život i přes některé rozdíly.
Metoda práce s Persona Dolls v souladu s konceptem rozvoje inkluzivních škol a naplňuje vybrané cíle rámcových vzdělávacích programů předškolního a základního vzdělávání. Pomáhá u dětí rozvíjet respekt a dodržování lidských práv (nediskriminace). Metoda rozvíjí zejména následující kompetence: Jazyk a řeč (pojmenování pocitů, sledování myšlenky, příběhu); Řešení problémů a učení (nalézání nových a alternativních řešení, samostatné rozhodování v některých činnostech); Sebepojetí, city, vůle (vyjadřování souhlasu a nesouhlasu, toho, co dítě prožívá).
Ukázka z biografie panenky s osobností (základní kostra biografie je postupně doplňována s tím, jak pokračuje práce v dětské skupině, metoda je vhodná pro dlouhodobější práci s dětmi, např. v průběhu celého školního roku)
Téma: tvar těla
Jméno: Jakub Balogh
Věk: 6 let
Kubovi je 6 let a chodí do lesní školky. Má tmavohnědé rovné krátké vlasy a hnědozelené oči. Na tvářích má hodně malých pih a jednu větší pihu má také na nosu a horním rtu. Jeho světlá kůže v létě někdy zčervená, to když je dlouho na slunci. Kuba bydlí s mámou, tátou a starší sestrou ve vesnici Světice kousek za Prahou. Tatínek, který se jmenuje také Jakub, staví domy, maminka Silvie pracuje hlavně doma, na počítači kreslí mapy. Sestře Aničce je 15 let a chodí na střední školu. Kubovi říká Anička Piškot, hlavně když jej chce pozlobit. Máma s tátou mu nejčastěji říkají Kubíku. Kuba má ještě babičku ve vesnici Ivančice na Moravě a druhou babičku s dědečkem ve městě Komárno na Slovensku. Babičce a dědečkovi ze Slovenska Kuba říká babka a dedko a oni jemu zase Jakubko. Babička z Ivančic je babi a Kuba s Aničkou a rodiči za ní často jezdí. U Kuby doma se mluví česky, tatínek někdy mluví slovensky a maďarsky, to když telefonuje s babkou a dědkem.
Kuba s rodiči a sestrou bydlí v rodinném domě se zahradou. Bydlí tam s nimi ještě pes Eda. Eda má zrzavohnědou srst, místy bílou, jelikož mu je už hodně let, a nemá jednu přední tlapku. Kdysi jej prý srazilo auto, ale to si Kuba nepamatuje, protože tenkrát ještě nebyl na světě. Kuba má svůj pokoj, který by si s Aničkou někdy rád vyměnil, protože ten její je větší a je z něj lepší výhled na ulici. Anička ale Kubovi říká, že ona je starší, a větší pokoj si proto víc zaslouží.
![]() |
Autor díla: Marta Ficzová |
![]() |
Autor díla: Marta Ficzová |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.