Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Stavíme s přírodou
Odborný článek

Stavíme s přírodou

13. 10. 2015 Základní vzdělávání
Autor
Muzeum Říčany

Anotace

Ukázka z příručky Stavebnictví, která vznikla v rámci projektu Řemeslo má zlaté dno.

Příprava destiček

Destičky pomocí špachtlí zbavíme případných odlupujících se šupin a jejich povrch zdrsníme železným kartáčem, aby se omítka po zaschnutí neodlupovala.

Příprava štuku

Protože by samotná hlína po zaschnutí popraskala, je třeba ji nejprve smíchat s jemným přesátým pískem. Osvědčil se nám poměr jeden díl jílovité hlíny na dva díly písku, ale před první prací s novým materiálem je dobré různé poměry nejprve vyzkoušet. Pokud přidáme moc písku, omítka je po zaschnutí hrubá, může se drolit a obtížněji se dekoruje. Směs hlíny a písku smícháme s vodou a pořádně promícháme. Štuk nesmí být moc mokrý, aby se s ním dalo dobře pracovat a stihnul během dílny vyschnout.

Nanášení štuku

Štuk nanášíme na destičku a vyhladíme zednickým hladítkem. Tato část je pro žáky obvykle nejnáročnější a je zapotřebí trocha trpělivosti, má-li být povrch úplně hladký. Nezapomeneme dotáhnout vrstvu až ke krajům a hrany můžeme zaoblit napnutým pevnějším igelitem. Tloušťka vrstvy by měla být 0,5–1 cm. Je-li příliš tlustá, při vysychání praská, tenčí vrstva je zase nevhodná pro otisky přírodnin. Před zdobením omítku necháme asi 15 minut vysušit na přímém slunci – je nutné, aby povrch byl dostatečně vlhký, aby tam zůstal např. otisk prstu.

Techniky zdobení štuku

Jak bude výsledná destička vypadat, už záleží hlavně na kreativitě zúčastněných. K barvení používáme přírodní práškové pigmenty či přirozeně barevnou hlínu. Tu rozdrtíme, smícháme s vodou a požíváme jako klasickou barvu – nanášíme štětcem, prstem, kouskem houbičky na nádobí. Sypkými pigmenty můžeme destičku posypat a posléze navlhčit, aby se pigment rozpustil, nebo je namočit a opět s nimi pracovat jako s klasickou barvou. Otiskneme např. nabarvené listy, které můžeme použít jako šablonu, pod níž destička nebude obarvena, zatímco okolí ano. Otisky nejsou jen barevné, můžeme přitlačit a tvořit reliéf (kromě žilnatiny listů vypadá zajímavě vzorek vzniklý poválením šišky). Suché odkvetlé trávy či slaměná řezanka mohou v omítce zaschnout a zůstat natrvalo stejně jako ornamenty z drobných kamínků. K tvorbě různých vzorů je možné používat i špachtle, dřívka, prsty… Žáci určitě přijdou na řadu způsobů, jak destičku vyzdobit.

Výsledný výrobek
Autor díla: Mgr. Eliška Hlízová

Cílem projektu „Řemeslo má zlaté dno“ bylo probudit zájem žáků 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji o řemeslné obory a motivovat je k jejich studiu. Projekt nabídl školám ve Středočeském kraji exkurze, praktické dílny, semináře pro učitele a e-learningové lekce ZDARMA.

Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
1.01 MB
PDF
Fotonávod
pdf
238.28 kB
PDF
Metodika pro lektora
pdf
352.54 kB
PDF
Pracovní list
pdf
680.66 kB
PDF
Tipy do výuky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Muzeum Říčany

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Zařazení do seriálu:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

pracovní oděv, břidlicové destičky, špachtle, železný kartáč, zednické náčiní (lžíce, hladítka, kbelíky), přesátá jílovitá hlína, přesátý písek, voda, pigmenty pro barvení hliněných omítek