Destičky pomocí špachtlí zbavíme případných odlupujících se šupin a jejich povrch zdrsníme železným kartáčem, aby se omítka po zaschnutí neodlupovala.
Protože by samotná hlína po zaschnutí popraskala, je třeba ji nejprve smíchat s jemným přesátým pískem. Osvědčil se nám poměr jeden díl jílovité hlíny na dva díly písku, ale před první prací s novým materiálem je dobré různé poměry nejprve vyzkoušet. Pokud přidáme moc písku, omítka je po zaschnutí hrubá, může se drolit a obtížněji se dekoruje. Směs hlíny a písku smícháme s vodou a pořádně promícháme. Štuk nesmí být moc mokrý, aby se s ním dalo dobře pracovat a stihnul během dílny vyschnout.
Štuk nanášíme na destičku a vyhladíme zednickým hladítkem. Tato část je pro žáky obvykle nejnáročnější a je zapotřebí trocha trpělivosti, má-li být povrch úplně hladký. Nezapomeneme dotáhnout vrstvu až ke krajům a hrany můžeme zaoblit napnutým pevnějším igelitem. Tloušťka vrstvy by měla být 0,5–1 cm. Je-li příliš tlustá, při vysychání praská, tenčí vrstva je zase nevhodná pro otisky přírodnin. Před zdobením omítku necháme asi 15 minut vysušit na přímém slunci – je nutné, aby povrch byl dostatečně vlhký, aby tam zůstal např. otisk prstu.
Jak bude výsledná destička vypadat, už záleží hlavně na kreativitě zúčastněných. K barvení používáme přírodní práškové pigmenty či přirozeně barevnou hlínu. Tu rozdrtíme, smícháme s vodou a požíváme jako klasickou barvu – nanášíme štětcem, prstem, kouskem houbičky na nádobí. Sypkými pigmenty můžeme destičku posypat a posléze navlhčit, aby se pigment rozpustil, nebo je namočit a opět s nimi pracovat jako s klasickou barvou. Otiskneme např. nabarvené listy, které můžeme použít jako šablonu, pod níž destička nebude obarvena, zatímco okolí ano. Otisky nejsou jen barevné, můžeme přitlačit a tvořit reliéf (kromě žilnatiny listů vypadá zajímavě vzorek vzniklý poválením šišky). Suché odkvetlé trávy či slaměná řezanka mohou v omítce zaschnout a zůstat natrvalo stejně jako ornamenty z drobných kamínků. K tvorbě různých vzorů je možné používat i špachtle, dřívka, prsty… Žáci určitě přijdou na řadu způsobů, jak destičku vyzdobit.
Výsledný výrobek Autor díla: Mgr. Eliška Hlízová |
Cílem projektu „Řemeslo má zlaté dno“ bylo probudit zájem žáků 2. stupně základních škol ve Středočeském kraji o řemeslné obory a motivovat je k jejich studiu. Projekt nabídl školám ve Středočeském kraji exkurze, praktické dílny, semináře pro učitele a e-learningové lekce ZDARMA. Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Řemeslo má zlaté dno.
Ostatní články seriálu: