Předpokládané cíle projektu:
|
|
|
Kognitivní:
- vyhledávat informace k zadanému tématu
- pracovat s textem s porozuměním
- osvojit si významy neobvyklých pojmů
- udržet pozornost při prezentaci a besedě
|
|
KK k učení
|
Afektivní:
- přijímat názory z odlišné kulturní oblasti
- orientovat se v pojmech s emocionálním významem
- dokázat vyjadřovat svůj názor a přesvědčovat o něm ostatní
|
|
MKV - Kulturní diference OSV - Sociální rozvoj - Komunikace KK komunikativní
|
Psychomotorické:
- připravit učebnu pro prezentaci
- pomáhat při práci s prezentační technikou
|
|
KK pracovní
|
Sociální:
- zjišťovat informace u rodičů a dospělých
- vzájemně komunikovat a domluvit se
Příprava a plánování projektu
V období přípravy projektu byli žáci ve výuce seznamováni formou vyprávění a vysvětlování se skutečnostmi, poznatky a slovními výrazy z oblasti náboženství.
|
|
K sociální a personální KK komunikativní
|
Vyučující předkládala žákům náměty k přemýšlení, např.: „Co vám říká slovo kněz?"; „Kdo si všiml u cesty nebo v polích jednoduché stavby, které se lidově říká Boží muka? Víte, k čemu tato stavba slouží?".
|
|
Brainstorming
|
Na počátku projektu vyučující napsal na tabuli centrální pojem - slovo KNĚZ. Potom ve spolupráci s žáky zakresloval na tabuli další výrazy, které kohokoli z nich napadly (fara, kněžské roucho, kaplan, kostel apod.). Samotná izolovaná klíčová slova však k vysvětlení pojmu kněz nestačí. Další etapou bylo zakreslování a vysvětlování vazeb mezi pojmy pomocí čar.
|
|
Myšlenková mapa Metoda problémová - objevování
|
Aby žáci lépe pochopili pojmy, které s projektem souvisejí, navštívili společně s učitelkou faru a kostel sv. Vavřince v Opatovicích nad Labem. Cesta byla spojena s výkladem vyučujícího. Žáci si měli v průběhu této exkurze všímat všech reálií, které s projektem nějak souvisejí. Žáci tak mohli propojit již získané vědomosti s dalšími novými poznatky. V průběhu exkurze žáci pořizovali fotodokumentaci. Fotografie doplněné texty a myšlenkovými mapami byly rozvěšeny po třídě. Žáci si je mohli o přestávkách prohlížet a případně doplnit i vlastními obrázky a příspěvky.
|
1. obrázek |
|
V den setkání s knězem si žáci 1. a 2. ročníku nejprve povídali s učitelkou o daném tématu. Učitelka žákům rozdala fotografie z exkurze a zadala každému dva úkoly.
|
|
Metoda informativní - demonstrace
|
Prvním úkolem bylo vyprávět o situaci zobrazené na fotografii. Žák popisoval situaci, objekt na snímku a vyprávěl nejen o nových faktech, která se při exkurzi dozvěděl, ale i o vlastních zážitcích vztahujících se k situaci nebo objektu. Ostatní žáci ho měli možnost doplnit. Při zadání druhého úkolu vyučující rozložila fotografie na koberec a požádala žáky, aby je uspořádali v pořadí, v jakém se s nimi na vycházce setkávali. Ukázalo se, že není jednoduché vzpomenout si, zda žáci dříve viděli např. románské okno ve věži nebo výklenek pod schodištěm.
|
2. obrázek |
|
|
|
Metoda problémová - dialog, diskuse
|
Na dalším úkolu pracovali žáci ve dvojicích. V každé dvojici byl jeden žák 1. ročníku a jeden 2. ročníku. Dvojice dostaly text se zobrazením Karla IV. Text obsahoval popis návštěvy Karla IV. v bývalém opatovickém klášteře a byl zaměřen na tajemství spojené s pokladem ukrytým v jeho podzemí. Žáci si text přečetli a vypsali si pojmy, kterým nerozuměli (opat, klášter apod.). Potom s učitelkou ve skupině diskutovali o těchto pojmech a vysvětlovali si jejich význam.
|
3. obrázek |
|
|
4. obrázek |
|
|
5. obrázek |
|
|
|
Práce s textem
|
Realizace a prezentace projektu
Besedy s knězem se účastnili žáci 1. - 5. ročníku i všichni učitelé. Cílem bylo seznámit žáky s kulturním fenoménem náboženství a umožnit jim komunikovat o tomto tématu s kompetentní osobou. Kněz promítal powerpointovou prezentaci a vyprávěl o svém životě. S promítáním prezentace vypomáhali i žáci. Kněz vyprávěl o jednotlivých obdobích svého života, o rodině a přátelích. Seznamoval žáky s významem mnoha pojmů souvisejících s náboženstvím (např. jáhen, kaplan). Přiblížil žákům, jak probíhá primice, vyprávěl o svém svěcení.
|
6. obrázek |
|
Žáci poté měli možnost pokládat knězi otázky a ptát se na vše, co je zajímalo. Tázali se například, proč si kněz zvolil právě toto povolání, kolik hodin denně tráví v kostele, zda umí hrát na varhany, k čemu slouží kadidlo, zda i kněz chodí ke zpovědi, zda může svoje povolání změnit a zda někdy chtěl jiné povolání dělat... Proběhla bohatá diskuse, ve které se žáci dozvěděli mnoho nových informací.
Hodnocení projektu
Žáci si osvojili mnoho nových pojmů z oblasti náboženství. Měli možnost aktivně se zapojit do diskuse a nahlédnout do soukromí člověka s ne zrovna obvyklým povoláním.
|
|
Metoda informativní - výklad, demonstrace Metoda problémová - diskuse
|
Projekt tak napomohl žákům utvářet si pozitivní postoj k hodnotám, názorům a způsobům chování druhých lidí. Podporoval jejich vnímavost k odlišnostem lidí různých profesí, schopnost s nimi komunikovat a vzájemně se poznávat.
|
|
OSV - Morální rozvoj - Hodnoty, postoje, praktická etika
|