Tento proces je možné zprostředkovat několika způsoby. Můžete jej rozčlenit do několika měsíců v průběhu celého školního roku nebo soustředit jednotlivé fáze blokově do projektových dní či týdnů. Učební proces je strukturován do šesti fází, jejichž učební výstupy se prolínají a vzájemně podporují. Každá z fází hraje důležitou roli při naplňování celkové vize programu. Učební proces v rámci metodiky obvykle přirovnáváme k „toku řeky“. Součástí procesu je i příprava a realizace společensky prospěšné akce v místní komunitě. U té je potřeba počítat vždy s časovou dotací alespoň dvou měsíců.
Úvod (do programu Active Citizens): Aktivní občanství může mít mnoho významů – úvodní aktivity pomohou studentům ujasnit si, zda se mohou identifikovat s aktivním občanstvím, tak jak jej pojímá program Active Citizens. Základem úspěšné budoucí spolupráce je tým, který se zná a jehož členové si navzájem „sedí“.
FÁZE 1 (JÁ, IDENTITA A KULTURA) Porozumění vlastní identitě a kultuře je klíčové pro to, abychom byli ochotni učit se novým věcem a přijímat odlišné perspektivy. Svou roli hraje také při snaze o změnu postojů, posílení empatie a zvyšování zájmu o bezkonfliktní soužití s druhými, stejně jako při posilování smyslu pro společenskou odpovědnost. Poznatky z této fáze jsou zároveň zásadní pro řešení problémů, konfliktů a vzájemného propojování. Zkušenosti, které studenti během první fáze získají, mohou využít pro porozumění nejen vlastního chování a postojů, ale i druhých lidí.
FÁZE 2 (JÁ A TY, DIALOG) Schopnost vést dialog vyžaduje nejprve porozumění jeho charakteru a základním princům. Osvojení dovednosti vést dialog zároveň předpokládá naši schopnost ocenit odlišný názor, ochotu změnit svůj pohled na věc a otevřenost a důvěru ve spolupráci s druhými. Dialog nenastává vždy, když si s někým povídám o svých názorech, ale jen tehdy, jsem-li pro dialog nastaven a rozhodnut.
FÁZE 3 (MY SPOLEČNĚ) Porozumění konceptu komunity a soužití v rámci místního společenství úzce souvisí s tématem identity, kultury i schopnosti vést dialog. Abychom mohli komunitě porozumět, musíme ji nejdříve poznat a nahlédnout její charakter. Mluvíme přitom jak o komunitách lokálních, tak i regionálních, národních a v jistém ohledu i globálních. Studenti posilují svůj smysl pro odpovědnost a zkoumají vzájemnou propojenost všech těchto rovin. Rozvíjejí své dovednosti prostřednictvím mapování místní komunity z různých perspektiv – z hlediska vztahu k místu, uvědomování si zdejších problémů, existujících systémů a rozdělení moci. Jde o zásadní kroky pro nalezení prioritního tématu, kterému se budou následně věnovat v rámci svého projektu. Rovněž i nalezení lidí, které potřebují do projektu zapojit, aby dosáhli zvoleného cíle.
FÁZE 4 (PLÁNOVÁNÍ KOMUNITNÍ AKCE) Konkrétní podoba projektu zacíleného na pozitivní změnu v komunitě vyžaduje spolupráci jak uvnitř týmu, tak s cílovou skupinou a partnery. Studenti plánují proces na různých úrovních detailu a komplexity (vize, cíle, kroky, dopady). Nejprve identifkují hlavní téma, poté specifikují své zaměření, obsah projektu a způsob, jakým jej budou řešit/realizovat.
FÁZE 5 (REALIZACE A VYHODNOCENÍ) Samotná akce představuje soubor všech dříve zmíněných dovedností, vysoký stupeň koordinace, komunikace a spolupráce. Studenti přicházejí do kontaktu s veřejností a vrcholí jejich několikaměsíční úsilí. Komunitní akci, kterou pořádají, se snaží komunikovat prostřednictvím médií širšímu okruhu lidí. Nastává zároveň čas na zhodnocení celého projektu a jednotlivých kroků a navržení plánů do budoucna.
Projekt Active Citizens byl financován z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Active Citizens.
Ostatní články seriálu: