Materiál nabízí různé aktivity pro procvičení vyjmenovaných slov po P a S. Cílem je využití jiných technik než jen doplňování měkkého či tvrdého i/y do cvičení. Žáci manipulují s kartami, luští rébusy, doplňují správné i/y se zrakovou oporou o tabulku vyjmenovaných slov apod.
Každý žák může pracovat se svým materiálem, některé úkoly jsou vhodné pro práci ve dvojici nebo pro skupinovou práci.
V běžné základní škole je doporučeno materiál využít ve 3. ročníku. U žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysortografie), je tento materiál možné používat ve 3. (4.) ročníku.
Text mohou číst (méně hlasitým čtením) také dvojice žáků a střídat se po větě, nebo individuálním tichým čtením.
Obměna: Učitel text přepíše na tabuli, zobrazí na plátně či interaktivní tabuli, nebo vytiskne a připevní na tabuli. Poté žáci procvičují hlasité čtení na delší vzdálenost.
O Pavlovi
Pavel je pyšný na svoje známky ve škole. Dnes však jde polní cestou ze školy domů a zpytuje svědomí. Pyká za špatnou známku. Nenaučil se o netopýrovi a slepýši. Je z toho celý rozčepýřený, ohrnuje pysk, baret mu leží na hlavě jako pytel. Navíc na polní cestě klopýtl, spadl nosem rovnou do pýru a zjistil, že má žlutý nos od pylu. Sedl si a uviděl, jak se v dálce něco zatřpytilo. Bylo to kování na postroji koníčků, kteří si vesele klapali kopyty po silnici. Pavel si uvědomil krásu přírody kolem sebe a zapýřil se nad svou hloupostí. O netopýrovi a slepýši si toho zjistí spoustu!
V případě nejistoty mohou žáci průběžně nahlížet do tabulky s přehledem vyjmenovaných slov po P.
Úkol žáci plní individuálně do pracovního listu, ve dvojici, či skupině do pracovního listu. Možný je též frontální přístup s využítím pracovních listů nebo přepsaného / zobrazeníého textu na tabuli.
O Pavlovi
Pavel je pyšný na svoje známky ve škole. Dnes však jde polní cestou ze školy domů a zpytuje svědomí. Pyká za špatnou známku. Nenaučil se o netopýrovi a slepýši. Je z toho celý rozčepýřený, ohrnuje pysk, baret mu leží na hlavě jako pytel. Navíc na polní cestě klopýtl, spadl nosem rovnou do pýru a zjistil, že má žlutý nos od pylu. Sedl si a uviděl, jak se v dálce něco zatřpytilo. Bylo to kování na postroji koníčků, kteří si vesele klapali kopyty po silnici. Pavel si uvědomil krásu přírody kolem sebe a zapýřil se nad svou hloupostí. O netopýrovi a slepýši si toho zjistí spoustu!
Úkol žáci plní individuálně do pracovního listu, ve dvojici, či skupině do pracovního listu. Možný je též frontální přístup s využítím pracovních listů nebo předepsaného / zobrazeného textu na tabuli.
tu je zpy
ný pý roz če ře
třpy lo ti
ko to py
Obměna: Možné využít i jako samostatnou práci v pracovním listu nebo jako domácí úkol.
O Pavlovi
Pavel je pyšný na svoje známky ve škole. Dnes však jde polní cestou ze školy domů a zpytuje svědomí. Pyká za špatnou známku. Nenaučil se o netopýrovi a slepýši. Je z toho celý rozčepýřený, ohrnuje pysk, baret mu leží na hlavě jako pytel. Navíc na polní cestě klopýtl, spadl nosem rovnou do pýru a zjistil, že má žlutý nos od pylu. Sedl si a uviděl, jak se v dálce něco zatřpytilo. Bylo to kování na postroji koníčků, kteří si vesele klapali kopyty po silnici. Pavel si uvědomil krásu přírody kolem sebe a zapýřil se nad svou hloupostí. O netopýrovi a slepýši si toho zjistí spoustu!
roz pý če ný ře: rozčepýřený
tu je zpy: zpytuje
třpy lo ti: třpytilo
ko to py: kopyto
Všechny karty rozstříhá a rozdělí do dvou balíčků (nebo tak učiní žáci) – balíček přídavných jmen a balíček podstatných jmen. Poté se žáci rozdělí do skupin (dvojic), kdy každá skupina (dvojice) obdrží balíček podstatných i přídavných jmen. Z nich tvoří smysluplné dvojice.
Kontrolu udělá učitel nebo každá skupině/dvojice samostně s pomocí archu A4 s touto tabulkou nerozstříhanou z přílohy.
Autor díla: Petra Pšeničková |
Žáci pracují skupinově, ve dvojici či individuálně. Do pracovního listu doplńují správné i/y.
Pozn. V případě nejistoty mohou využít všichni (nebo jen někteří žáci) tabulku s přehledem vyjmenovaných slov po S.
nedosl_chavá |
babička |
s_slí |
nora |
s_pání |
ptáčkům |
s_řit |
sudy |
s_rové |
maso |
s_chravé |
počasí |
us_nat |
v posteli |
nenas_tný |
jedlík |
s_vá |
holubička |
s_kora |
modřinka |
s_kot |
zmije |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.