Uživatel do redakčního systému vkládá texty, fotografie, odkazy nebo soubory, podobně jako v textovém procesoru typu MS Word nebo LibreOffice Writer. Redakční systém z vložených dat sestavuje kompletní webové stránky v okamžiku požadavku čtenáře – tedy jakmile zadáte adresu článku v prohlížeči. (Pomíjíme možnosti ukládání hotových stránek do mezipaměti, cachování.)
Na publikujícího uživatele-redaktora systému jsou kladeny požadavky zhruba na úrovni psaní a odeslání e-mailu či vytvoření dokumentu „ve Wordu“. Proto není adekvátní používat pojem „programovat webové stránky“. Jedná se o nahrávání dat, jejich organizování, opatření doplňujícími informacemi a zveřejnění. Tento proces není odborný a jeho zvládnutí patří – dle mého názoru – k nutné výbavě kompetentního počítačového uživatele. Navíc je opakovatelný v jiných aplikacích stejného typu a do jisté míry jde o činnosti univerzální.
V případě, že chcete WordPress provozovat na vlastním serveru (pro testovací účely se tím myslí běžný počítač s webovým serverem Apache nebo jiným), postup je jednoduchý. Zvládne ho člověk, který rozumí pojmům LAMP/WAMP. Pokud budete WordPress provozovat na běžném hostingu, můžete se setkat „s jednotlačítkovou“ instalací. Tedy WordPress lze nainstalovat téměř na jedno kliknutí myši, příklad najdete v mém článku.
Redakční systém má dvě tváře – jednou je redakce (administrace, backend) systému a vloženého obsahu, druhou jsou výsledné webové stránky (web, frontend). Technicky vzato – redakční část jsou pochopitelně také webové stránky, ale neslouží k prezentaci, jde o účelovou aplikaci, strojovnu. Mohli bychom mluvit spíše o webové aplikaci, které slouží k publikování klasických webových stránek.
![]() |
Vztahy mezi uživatelskými rolemi |
Každý uživatel pracuje po přihlášení pod svým jménem a jsou mu přidělena uživatelská oprávnění. Ta mu umožňují provádět určité činnosti a jiné mu naopak zakazují. Ve WordPressu je pět základních uživatelských rolí, každou z nich může mít libovolný počet uživatelů (tedy správců může být několik, redaktorů klidně několik desítek, šéfredaktoři třeba tři – zcela podle potřeby). Existuje množství úkonů, které jsou přiřazeny konkrétní roli (a jiné nikoliv), například:
vytvářet nové příspěvky, vydávat příspěvky, upravovat vlastní příspěvky, upravovat cizí příspěvky, mazat vlastní příspěvky, mazat cizí příspěvky;
nahrávat doplňující moduly s novými funkcemi, přidávat nová témata vzhledu, aktualizovat systém, aktualizovat moduly;
nahrávat obrázky a další soubory, měnit je, mazat.
![]() |
Vlevo hlavní nabídka šéfredaktora, vpravo registrovaného návštěvníka |
Podle míry oprávnění uživatelé vidí možnosti hlavní nabídky a mohou se systémem pracovat. Z toho všeho vyplývá, že mezi uživateli lze vytvořit proces publikování s prvkem zodpovědnosti:
Redaktor připraví text článku. Nemůže jej vydat, nemůže ani načíst obrázek. Kliknutím předává článek ke schválení šéfredaktorovi.
Šéfredaktor/korektor ověří text článku a nahraje obrázky podle instrukcí v textu nebo jiné dohody. Text publikuje ihned nebo nastaví automatické publikování v budoucnu (např. o půlnoci).
V případě neshody nad textem lze využít automaticky ukládané revize a zjistit, kdo a kdy provedl nežádoucí úpravu.
![]() |
WordPress ukládá revize článků, kdykoliv se lze vrátit a článek obnovit |
Předpoklady pro komfortní vydávání magazínu nebo školního časopisu jsou myslím splněny. Žáci mohou články připravovat v rolích redaktorů, jeden či dva mohou působit v zodpovědné roli šéfredaktora a články publikovat podle edičního plánu. Učitel jako administrátor přidává nové uživatele, mění jejich role, nahrává nové moduly a systém aktualizuje.
Ve WordPressu se soubory (typicky obrázky) nahrávají do Knihovny médií, odkud se vkládají do jednotlivých článků. K dispozici jsou dva typy článků:
příspěvky vycházejí v alespoň jedné rubrice (kategorii), jsou časově ukotveny a tvoří chronologický výpis, časem mohou zastarat, ale neodstraňují se;
stránky obsahují statické informace, které se mění jednou za čas, mezitím plní svou informační úlohu; jakmile zastarají, měly by se aktualizovat – např. stránka Kontakty, O nás.
Rubrika (kategorie) slouží k roztřídění článků podle stejného námětu, v případě školního webu by to mohly být ročníky nebo třeba reportáže z výletů, reportáže ze sportovních událostí apod. Článek musí být alespoň v jedné rubrice (může být tedy ve více). Kromě toho se články automaticky řadí do archivů podle času a podle autora.
Štítek je pojem (slovo nebo více slov), který je pro článek typický a hodí se ho uložit jako vedlejší informaci. Štítky se později využívají např. pro doporučování podobných článků. Pokud je rubrika článku Výlety, pak štítky mohou být „zoo“, „Olomouc“, „Svatý kopeček“, „zvířata“.
![]() |
Příklad editovaného článku ve WordPressu |
Pro základní použití WordPressu víte vše. K dispozici budete mít tři základní šablony vzhledu a přístup do katalogu, kde jsou další šablony vzhledu k dispozici „na jedno kliknutí“. Vše je k dispozici zdarma. Po zvládnutí základních kroků mnohou žáci zamířit například tímto směrem:
jak vlastně vytvořit originální dílo – čím začít, čím skončit, o čem psát (nebo točit video);
jak vymýšlet efektivní titulky a perexy, které zaujmou;
jak originálně napsat popisné metainformace, tj. popis obsahu článku, popisu obrázku, pro vyhledávače a pro různé stručné přehledy;
jak správně vytvářet odkazy – zejména nezapomínat na popisek v bublině, který je velmi důležitý;
jak správně strukturovat text, aby se dobře četl.
Problematika webového publikování se dávno netýká HTML. Stěžejní je umět zaujmout čtenáře a poskytnout mu kvalitní obsah. Z logiky věci vyplývá, že to není technická otázka jen pro hodiny informatiky „a výpočetní techniky“.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Opensource.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025