Za modelování v geometrii můžeme považovat jakoukoli činnost, při které budeme vytvářet z různých materiálů geometrické tvary. Můžeme používat nejrůznější mozaiky a skládanky, kostky, špejle, modelovací hmotu. I vyhledávání předmětů určitého tvaru ve skutečnosti nebo na schématu je vlastně modelováním. Čím různorodější materiál budou mít žáci k dispozici, tím bohatší představa se vytvoří.
Kolik částí dostaneš, když položíš špejli přes papír? (Špejle nesmí být položena na kraji papíru.)
Kolik částí dostaneš, když položíš 2 špejle přes papír? Kolik různých odpovědí získáš?
Zkoušej s jiným počtem špejlí. Vytvoř si tabulku a zapiš do ní u každého počtu špejlí nejmenší počet částí, které můžeš získat, a největší počet částí. Jaký je maximální počet částí při použití 20, 35, 100 špejlí?
V obdélníku na obrázku hledej čtverce.
Hledej čtverce v obdélnících jiných rozměrů. Obdélníky si vyznač na čtverečkovém papíře.
Kolik čtverců je v obdélníku 5 krát 1, 7 krát 1, ... ?
Kolik čtverců je možné najít v různě velkých čtvercích?
Čtverce si vyznač na čtverečkovém papíře.
Vytvoř všechny možné tvary ze 4 a 5 čtverců. Čtverce musí být spojeny celou stranou. Tvary na obrázku jsou neplatné (toto pravidlo platí i pro další úlohy).
Ze kterých tvarů z 5 čtverců můžeš sestavit "otevřenou krabičku"?
Sestavuj tvary ze 6 čtverců. Kolik z nich je sítí krychle?
Představ si, že máš takové parkety jako tvary 1 - 5 na obrázku dole (tvary, které můžeme složit ze 4 čtverců v úloze 4.4).
Kterými z těchto tvarů můžeš pokrýt čtverec na obrázku tak, aby byl pokryt celý a žádná "parketa" nepřečnívala?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Snaž se týmiž tvary pokrýt jiné obrazce. Kterými tvary to lze udělat? |
||||
Několik čtvercových papírů si rozstřihni po úhlopříčce.
Skládej různé tvary z původních čtverců a trojúhelníků.
Sestav všechny možné tvary s použitím 2, 3, 4 pravoúhlých trojúhelníků.
Znáš názvy některých tvarů?
Slož tvary ze tří rovnostranných trojúhelníků. Výsledky zaznamenávej na papír (příloha 4).
Kolik tvarů můžeš složit ze 4, 5, 6 trojúhelníků?
Z kterého tvaru ze 4 trojúhelníků nelze složit čtyřstěn?
Podívej se na další tvary a přemýšlej, z kolika z nich lze složit těleso?
Vystřihni z papíru v příloze 4 několik dlaždic složených ze čtyř trojúhelníků (viz úloha 4.7). Snaž se sestavit z nich kousek dláždění tak, aby nikde nebyly mezery.
Je možné vytvořit dláždění ze všech tvarů?
Máme malý rovnostranný trojúhelník.
Z kolika takových trojúhelníků můžeme vytvořit větší rovnostranný trojúhelník?
Kolik trojúhelníků můžeš najít v trojúhelnících na obrázcích?
|
Několik čtvercových papírů rozděl přeložením na čtyři části. Ustřihni jeden ze vzniklých čtverců. Z "ukousnutých" čtverců skládej různé tvary.
Několik čtvercových papírů rozděl přeložením na čtyři části. Ustřihni jeden ze vzniklých čtverců. Z "uříznutých" čtverců skládej různé tvary.
Předchozí dvě úlohy používají k modelování geometrických tvarů jednoduchých skládanek, které vznikly rozstříháním čtverce. Jsou inspirovány starou čínskou skládankou, které říkáme tangram (první obrázek) a používá se nejen ke skládání geometrických tvarů ale i různých obrázků. Rozstříháním čtverce nebo trojúhelníka můžeme získat podobné skládanky.
Čtverce (trojúhelník) rozstříhej podle nákresu. Z dílků skládej obrázky.
Kolik tvarů lze postavit ze tří kostek?
Kolik tvarů lze postavit ze čtyř kostek?
Kolik krychlí potřebuješ na postavení schůdků, které mají 3, 4, 5 stupňů?
Sestav si a vyplň tabulku. Odhadni, kolik krychlí budeš potřebovat na schůdky, které budou mít 11 stupňů.
Úlohu můžeme řešit pro jiný tvar schůdků (třeba "stupně vítězů").
Kolik různých trojúhelníků můžeš vymodelovat na geoboardu na obrázku?
Geoboard je deska s hřebíky. Zde budeme používat desku s devíti hřebíky.
Pozn.: Trojúhelníky na obrázku považujeme za shodné. |
Kolik různých čtyřúhelníků můžeš vymodelovat na geoboardu?
Kolik různých tvarů s rovnoběžnými stranami můžeme vyznačit na geoboardu?
Kolik různých tvarů můžeš najít na tomto geoboardu?
Jak se tvary jmenují?
Pozn.: Analogické úlohy lze řešit na geoboardu, kde jsou hřebíky umístěny ve vrcholech pravidelného šestiúhelníka.
Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: