Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Překládání a stříhání papíru
Odborný článek

Metody práce v geometrii na 1. stupni ZŠ: Překládání a stříhání papíru

23. 7. 2014 Základní vzdělávání
Autor
Alena Ošpesová

Anotace

Další článek ze seriálu Metody práce v geometrii na 1. stupni nabízí námět pro modelování papíru při rozvoji geometrických představ.

Stříhání papíru je pro žáka mladšího školního věku přirozenou činností. Je běžné, že vystřihujeme s dětmi z papíru geometrické tvary, a tím je "oddělujeme" v prostoru (Kuřina, 2001). Vystřihování ale přináší i možnost ukázat hlubší matematické myšlenky. Třeba v úloze 3.1 stříháním přeloženého papíru předznamenáváme myšlenku souměrnosti. Pokud stříháme několik papírů, můžeme ukázat i jiné geometrické shodnosti.

Úloha 3.1 - Vystřihávání geometrických tvarů z přeloženého papíru

Přelož papír, vystřihni geometrický tvar. Rozlož papír. Jaký tvar jsi vystřihl?
Vystřihni z přeloženého papíru trojúhelník, čtverec, obdélník, kosočtverec, šestiúhelník.

Řešení

Které tvary vystřihneš, když napřed přeložíš papír dvakrát a pak budeš střihat? Nejprve odhadni, pak stříhej.


Poznámka týmu Metodického portálu: Z technických důvodů proběhla opakovaná publikace článku z roku 2009, proto nemusí obsah článku zcela odpovídat požadavkům aktuálního RVP ZV. 

Literatura a použité zdroje

[1] – KUŘINA, F. Geometrie a svět dětí (O vyučování geometrii na prvním stupni).. Hradec Králové : Pedagogické centrum Hradec Králové, 2001.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alena Ošpesová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída