Odborné články Základní vzdělávání Montessori: Náměty pro matematiku
Odborný článek

Montessori: Náměty pro matematiku

21. 1. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Aisis o.s.

Anotace

V příspěvku naleznete dva inspirativní náměty, jak zatraktivnit výuku matematiky na 1. stupni. Uváděné aktivity jsou zaměřené na procvičování číslic i jednoduchých početních operací a na měření délky. Zároveň je u žáků rozvíjena pozornost, trpělivost, pečlivost a schopnost spolupráce s ostatními spolužáky.

Náměty pro výuku, které vznikly ve třídě Montessori v Kladně vycházejí ze zájmu žáků všechno si vyzkoušet, osahat a změřit. V popisovaných aktivitách měří třeba délku velryby, slona či zajíce nebo nahrazují číslice kamínky. Inspiraci najdete v následujících metodikách:

Počítání do 10 až 20 - měření a porovnávání délky zvířat

Předmět

Matematika

Téma

Počítání do 10 až 20

Pojmy, znalosti

  • číselný symbol a množství
  • početní operace

Dovednosti

  • trpělivost
  • pozornost

Forma práce

  • společně v kruhu

Pomůcky dětí

Předem připravit

  • barevné podložky, na každé zřetelný číselný symbol, např. 1 - 10
  • stejné skleněné kamínky, knoflíky apod. - přesně tolik, aby se dalo dát na každý kruh potřebné množství kamínků (pro kruhy s čísly 1 - 10 tedy 55 kamínků)
  • příjemnou hudbu

Průběh činnosti

  • učitel rozdá dětem z přesného množství kamínků tak, aby měly přibližně stejně
  • uprostřed kruhu jsou na zemi podložky s číslicemi např. 1 - 10
  • děti chodí přikládat své kamínky k číselným symbolům tak, aby vždy bylo v kruhu jen jedno, mohou přidávat kamínky postupně nebo najednou, mohou dát všechny na jeden nebo na několik kruhů
  • když jsou všechny kamínky přiloženy, vyzveme děti, aby je v duchu přepočítaly, a pokud jejich počet nesouhlasí s číslicí, aby chybu opravily

Obměny:

  • místo číselných symbolů příklady na sčítání, odčítání, násobení, dělení

Doporučení

  • podložky můžeme připravit v různých obměnách - jako listy a přikládat na ně dřevěné berušky jako mošničky a přikládat mince nebo korálky apod.
  • důležité je naučit děti chodit do kruhu postupně, necpat se, nepředbíhat, ale zase nečekat na „postrkování" učitelem - vystihnout ten správný okamžik

 

Předmět

Matematika

Přírodověda

Téma

Měření a porovnávání délky zvířat

Pojmy, znalosti

  • metr, centimetr
  • délka
  • sestavit pořadí délky

Dovednosti

  • spolupráce
  • pečlivost

Forma práce

  • práce ve dvojicích
  • volný prostor (tělocvična, chodba)

 

 

Pomůcky dětí

  • pracovní list k doplňování údajů, sešit, pero, měřidlo (krejčovský metr, skládací, pásmo), provázek, karton
  • encyklopedie nebo učebnice, kde jsou vyobrazena zvolená zvířata

Předem připravit

  • obrázky vybraných druhů zvířat nalepených na destičce z plastu nebo tvrdém kartonu
  • k destičce připevníme provázek tak dlouhý, jak je ve skutečnosti zvíře veliké a provázek na destičku namotáme
  • je potřeba mít nejméně tolik zvířat, kolik bude dvojic
  • připravit pracovní list - tabulku k zapisování jmen zvířat a naměřených délek
  • kontrolní vyplněné tabulky měření a porovnání délek

Průběh činnosti

Dvojice:

  • dvojice dostane destičku se zvířetem
  • najde si v učebnici přesný název, zapíše do tabulky
  • společně rozmotá celou délku provázku, změří a zapíše
  • postupně změřit délku všech zvířat
  • společné prezentace naměřených délek, oprava chyb

Každý:

  • do svého sešitu seřadit a zapsat zvířata od největšího k nejmenšímu
  • kontrola

Doporučení

  • podle věku a schopností dětí připravit měření na celé metry, nebo na metry a centimetry, nebo (také pro malý prostor) jen na centimetry nebo cm a mm
  • vhodné je pokračovat v tématu také v přírodovědě a ve výtvarné výchově
  • ověřeno na tématu „kytovci" (vzdálenosti 2 - 26 metrů)
  • provázek je třeba zvolit takový, který se nenatahuje, nezamotává a netřepí

Příspěvek vzniknul v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.

Autor
Aisis o.s.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Specializovaná učebna, Školní třída

Nutné pomůcky:

skleněné kamínky nebo knoflíky, pracovní listy, sešity, psací potřeby, karton, provázek, krejčovský nebo skládací metr, encyklopedie nebo učebnice s vyobrazením zvířat