Praktická škola dvouletá je obor vzdělání, který umožňuje získat střední vzdělání žákům se středně těžkým stupněm mentálního postižení. Odborné zaměření vzdělávání je určováno možnostmi školy, potřebami regionu a individuálními schopnostmi žáků. Výuka je zaměřena na osvojení si základních pracovních dovedností a postupů užitečných pro každodenní život absolventa.
Vzdělávání v praktické škole dvouleté je zakončeno závěrečnou zkouškou. Závěrečná zkouška se stejně jako v ostatních oborech vzdělání, v nichž se dosahuje stupně střední vzdělání, skládá z ústní teoretické zkoušky z odborných předmětů a z praktické zkoušky z odborných předmětů. Obsah a organizace závěrečné zkoušky se řídí platnými předpisy.
Zadávání závěrečné zkoušky probíhá v souladu s platnou vyhláškou č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem. Složení zkušební komise, jmenování jejích členů a pravomoc zkušební komise se řídí § 3 vyhlášky č. 47/2005 Sb. Hodnocení a klasifikace závěrečné zkoušky probíhá v souladu s § 4 vyhlášky č. 47/2005 Sb.
Při skládání závěrečné zkoušky žáky se speciálními vzdělávacími potřebami postupuje škola v souladu s §16 odstavec 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů, který stanoví, že studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na vzdělávání, jehož obsah, formy a metody odpovídají jejich vzdělávacím potřebám a možnostem. Mají také právo na ukončování vzdělávání za vhodných podmínek odpovídajících jejich potřebám. Při hodnocení žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění.
Pro praktickou zkoušku z odborných předmětů stanoví ředitel školy 3 až 5 témat, z nichž se pro skupinu žáků stanovenou ředitelem školy jedno téma vylosuje. Zkouška trvá nejdéle 240 minut.
Škola zajistí prostory a potřebné vybavení pro konání praktické zkoušky. Praktická zkouška se může konat jak ve škole, kde se žáci vzdělávali, tak i na pracovišti jiných osob, kde se koná praktické vyučování na základě dohody uzavřené mezi právnickou osobou, která vykonává činnost školy, a touto osobou.
V průběhu zkoušky je žák povinen dodržovat předpisy BOZP, požární a hygienické předpisy a používat předepsané osobní ochranné prostředky.
Pokyny k průběhu praktické zkoušky mohou žákům sdělovat vyučující. Jedná se zejména o:
Teoretická zkouška z odborných předmětů je ústní zkouškou. Pro teoretickou zkoušku z odborných předmětů stanoví ředitel školy 20 až 30 témat, z nichž si žák jedno téma vylosuje.
Pokud tak stanoví školní vzdělávací program, lze teoretickou zkoušku z odborných předmětů členit na dvě samostatně klasifikované zkoušky, popř. může být součástí této zkoušky písemné nebo grafické řešení zadaného úkolu. Pokud se teoretická zkouška z odborných předmětů člení na dvě samostatně klasifikované zkoušky, trvá příprava ke každé zkoušce nejméně 15 minut a každá zkouška nejdéle 15 minut. Pokud se teoretická zkouška z odborných předmětů nečlení na dvě samostatně klasifikované zkoušky, trvá příprava ke zkoušce nejméně 15 minut a zkouška nejdéle 15 minut. Je-li součástí tématu písemné nebo grafické řešení úkolu, může předseda zkušební komise prodloužit dobu přípravy až o dalších 15 minut.
Na základě dosavadních zkušeností Národního ústavu pro vzdělávání s reformou závěrečné zkoušky u oborů středního vzdělání s výučním listem, které se blíží charakterem závěrečné zkoušky praktické škole dvouleté (zejména obory vzdělání kategorie E), byla analyzována možnost uplatnit jednotné zadání závěrečné zkoušky i v oborech kategorie C a J.
Po analýze provedené NÚV v r. 2012 byl vytvořen materiál, který shrnul návrhy pro možné řešení reformy závěrečné zkoušky v oborech vzdělání kategorie C a J. Vyučující praktické školy dvouleté potvrdili, že příprava jednotného zadání ve spolupráci škol je reálná a jeho využití bude pro žáky přínosné.
V následujícím roce byly sestaveny řešitelské týmy složené z vyučujících oborů vzdělání praktická škola dvouletá a obchodní škola, které NÚV poskytly témata pro teoretickou a praktickou zkoušku včetně příslušných náležitostí jako jsou pokyny pro organizaci zkoušky, správná řešení, kritéria a pravidla hodnocení atd. Z témat byla sestavena jednotná zadání a postoupena pilotním školám k ověřování u závěrečných zkoušek v červnu 2013.
Vytvořená jednotná zadání pak předložil NÚV v září 2013 všem školám s uvedenými obory k využití. Vyučující těchto škol pak prostřednictvím dotazníkového šetření ocenili jak kvalitu zpracovaných materiálů, tak jejich přínos pro výuku a hodnocení žáků.
Jednotné zadání závěrečných zkoušek bylo tedy vytvořeno vyučujícími odborných škol, které obor vzdělání Praktická škola dvouletá vyučují a na základě zkušeností z vývoje nové závěrečné zkoušky pro obory středního vzdělání s výučním listem. Obsahy některých témat jsou ale využitelné nejen pro účely závěrečných zkoušek, mohou stejně dobře posloužit jako inovativní výukové materiály. Taková témata naleznete v následujících částech seriálu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Závěrečné zkoušky oboru vzdělání Praktická škola dvouletá .
Ostatní články seriálu: