Odborné články Základní vzdělávání Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Odborný článek

Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

13. 11. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Ing Renata Votavová

Anotace

Článek podává informace o vybraných projektech podpořených Evropskou unií v období roku 2007-2013, které spojuje společné téma - vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výběr projektů byl proveden tak, aby jejich výstupy přinášely pro pedagogickou praxi nové příklady využití pedagogických metod.

Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním v přípravných třídách základní školy

Projekt Společně to dokážeme - program pedagogické intervence pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a jejich učitele - je věnován problematice vzděláváni dětí v přípravných třídách při základních školách. Pracovníci Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem profesionálně zpracovali výstupy projektu přínosné jak pro učitele, kteří v přípravných třidách vyučují, tak pro učitele mateřských škol nebo prvních ročníků základních i speciálních škol. Na webových stránkách projektu http://www.spolecnetodokazeme.cz  v sekci Materiály pro práci s dětmi a Materiály pro učitele lze dohledat velké množství kvalitních námětů i aktivit pro žáky přípravných tříd.  

Z Materiálů pro učitele, které byly vytvořeny v rámci projektu, si zaslouží zvláštní pozornost metodika pro učitele přípravných tříd s názvem „Společně to dokážeme“. Příručka podává obecné informace o podstatě samotného jevu sociálního znevýhodnění spolu s jeho příčinami i dopady. Srozumitelně a konkrétně definuje obecné přístupy a metodiku práce se sociálně znevýhodněnými dětmi, definuje překážky při pedagogické práci s dětmi s odlišným sociálním a sociokulturním zázemím. Publikace zároveň předává i konkrétní informace o fungování přípravných tříd: o cílech přípravné třídy, obsahu vzdělávání, tvorbě integrovaných tematických bloků v rámci výuky. Vše v přehledné a jasné podobě. Podrobně je v materiálu sledován vývoj dětské osobnosti předškolního věku z kognitivního, emocionálního, sociálního i psychomotorického hlediska a je uveden i popis faktorů, které brání dítěti v jeho vývoji.

Pro konkrétní práci učitele přípravné třídy jsou prakticky využitelné ukázky testů a metod určených k diagnostikování dítěte (včetně záznamových archů pro pozorování) a především metodický blok příručky. Ten dokumentuje metodiku práce učitele s dětmi v přípravné třídě v nejrůznějších oblastech, umožňujících výchovně vzdělávací činnost. Jedná se především o rozvíjení řečových a komunikačních dovedností, metodiku práce s dětskou literaturou, rozvíjení matematického myšlení, využití psychomotorických cvičení, artefiletiku, dramatickou hru, hudebně pohybové činnosti, prvopočáteční čtení a psaní. Jednotlivé oblasti jsou přesně teoreticky zdokumentovány a doplněny příklady námětů, které mohou rozvíjet potenciál dětí před vstupem do školy.

Přínosnou částí publikace je příloha, obsahující další doplňující metodické materiály pro práci s dětmi v přípravné třídě.

Předmět Estetická výchova ve výuce žáků se sociálním znevýhodněním

Projekt Jak úspěšně překonat handicapy prostředí se zabýval řešením možnosti celodenní školy a rozpracovával vyučovací předmět Estetická výchova pro podmínky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Projektový záměr se snažil ověřit, jak může esteticko-výchovné pojetí vzdělávání v rámci rozšířené výuky estetické výchovy přispět ke zkvalitnění výsledků učení a vzdělávání těchto žáků. Cílovou skupinou aktivit byli žáci přípravných tříd a prvních až čtvrtých ročníků čtyř konkrétních základních škol.

Pro pedagogickou praxi jsou velmi dobře využitelné konkrétní náměty pro předmět Estetická výchova v dopolední i odpolední škole, které jsou dostupné v sekci Výstupy projektu v publikaci „Jak úspěšně překonat handicapy prostředí“ na webových stránkách http://www.estetika-projekt.cz/ v podobě mozaiky zkušeností, poznatků, textů a jiných zdrojů pro inspiraci. Výuka Estetické výchovy je v rámci projektu řešena v integraci s předměty: hudební výchova, hudebně pohybová výchova, výtvarná výchova, český jazyk, cizí jazyk, dramatická výchova, matematika, prvouka, přírodověda a vlastivěda. Sjednocujícím prvkem pro jednotlivé vyučovací jednotky je princip vymezení konkrétní zážitkové situace v průběhu čtyř ročních období. Některé z tematických námětů zaujmou právě originalitou vymezení zážitkové situace.

Využitelnou částí webových stránek je i sekce Pro žáky, která obsahuje materiály k procvičování konkrétního učiva 1. až 3. ročníku ZŠ.

Výuka Anglického jazyka žáků se sociálním znevýhodněním

Projekt Rovné příležitosti ke vzdělávání pro romské žáky v inkluzivní škole byl zaměřen na zvyšování efektivity výchovy a vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Na projektových aktivitách spolupracovalo hned několik partnerských organizací - mezi jinými i základní školy v blízkosti sociálně vyloučených lokalit.

Stěžejním výstupem projektu je „Sborník inkluzivní škola“ dostupný na webových stránkách projektu http://www.osmec.cz/projekt-op-vk-inkluzivni-skola.php, který popisuje model komunitního a inkluzivního vzdělávání této kategorie žáků.

Z obsahu sborníku stojí za pozornost ukázka z učebnice anglického jazyka pro skupinu žáků se sociálním znevýhodněním 3. tříd včetně metodického materiálu.

Autor
Ing Renata Votavová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024