Odborné články Základní vzdělávání Fyzika a chemie v ESF projektech
Odborný článek

Fyzika a chemie v ESF projektech

12. 11. 2013
Základní vzdělávání
Autor
Ing. Petr Pecha

Anotace

Článek vybírá projekty podpořené Evropskou unií v programovém období 2007 - 2013, jejichž výstupy jsou volně dostupné a využitelné pro výuku fyziky nebo chemie. Zejména jde o náměty na badatelsky orientované vyučování, popularizaci obou oborů a individuální práci s nadanými žáky.

V oblasti fyziky a chemie se projekty IPn a IPo zaměřují především na 4 hlavní témata:

  1. Posílení praktické a laboratorní výuky.
  2. Popularizace vědy a motivace žáků ke studiu přírodovědných a technických oborů.
  3. Aktualizace výuky v návaznosti na vědecké objevy a technologický vývoj.
  4. Individualizace výuky a podpora talentovaných žáků.

Větší prostor fyzika a chemie mezi realizovanými projekty dostala především v pozdějších projektových výzvách vázaných na jednotlivé kraje mimo hlavní město Prahu. Většina projektů je tak teprve ve stádiu realizace a jejich výstupy není možné dosud posoudit celkově. Mezi ukončenými projekty a některými průběžnými výstupy je však již možné vyzdvihnout některé zajímavé závěry.

1. Posílení praktické a laboratorní výuky

Projekt Centra vzdělanosti Libereckého kraje Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie žáků ve věku 11 až 15 let je ještě v realizaci, ale na stránkách projektu jsou v sekci Metodiky již v rámci pilotního ověřování volně dostupné a inspirující materiály pro praktickou a laboratorní výuku přírodopisu, fyziky a chemie na základní škole.

Zveřejněné fyzikální pokusy nabízejí podklady pro skupinovou práci se zaměřením na aplikaci výsledků ve skutečném životě a technické praxi. Pro pohodlnější vyhledávání by se jistě hodilo pokusy popsat, tak jak tomu je v materiálech pro chemii (snad realizátoři doplní v budoucnu). Např. fyzikální pokus s číslem 1 se zabývá funkcí hydroizolace. Žáci ve skupinách testují odolnost jednotlivých stavebních materiálů vůči vzlínání vody. Z měření sestaví zprávu a v závěrečné prezentaci navrhnou či nedoporučí dané materiály pro podlahovou hydroizolaci objektu. Součástí podkladů je i pracovní list pro žáky.

U chemických pokusů je nutné dbát zásad bezpečnosti práce. Na konci návrhů na pokusy jsou popsány použité chemické látky z hlediska zdravotních rizik. Zajímavé nápady se společensky a vědecky populárním podtextem jsou např. pokus na porovnání množství vitaminu C v různých potravinách (4-06) nebo extrakce molekuly DNA z rajčete a cibule (5-01).

2. Popularizace vědy a motivace žáků ke studiu přírodovědných a technických oborů

Individuální projekt národní Podpora technických a přírodovědných oborů (PTPO) se věnoval popularizaci české vědy mezi mládeží ze všech projektů nejrozsáhleji. Východiskem PTPO byl fakt, že v ČR máme vědce na špičkové úrovni, avšak je jich málo a celkový zájem o studium technických a přírodovědných oborů mezi mladými lidmi spíše upadá.

V teoretické úvodní části se projekt věnoval hledání doby vzniku a příčin neoblíbenosti technických a přírodovědných předmětů. Výzkum v rámci projektu prokázal, že:

  • negativní vztah dětí k předmětům fyzika a chemie vzniká již na 2. stupni základní školy;
  • v průběhu středoškolského studia se postoj žáků k fyzice a chemii zpravidla nemění, zůstává negativní;
  • nejčastěji uváděnými důvody neoblíbenosti jsou vysoká náročnost předmětů a neatraktivní teoretický způsob vedení výuky.

Dále bylo diskutováno, zda může či nemůže negativní postoj žáků ovlivnit nevyvážená klasifikace. Tato hypotéza vychází z průzkumu mezi žáky ve věku 13 - 19 let, kteří mají pocit, že získat dobrou známku z fyziky nebo chemie je stojí více námahy než v jakémkoli jiném předmětu. Samozřejmě nelze rozhodnout, zda je tento žákovský dojem jen jejich subjektivním pocitem nebo objektivní pravdou.

Z výzkumu a průběhu projektu také nelze vysuzovat, zda změna přístupu k výuce na 2. stupni může problém negativní motivace vyřešit – výuka na 2. stupni může být eskalací stavu majícího kořeny již na 1. stupni. Úspěšná změna na 2. stupni také může být v budoucnu negována na střední škole.

Realizátoři projektu se proto rozhodli nasměrovat aktivity velmi široce, pro široké věkové spektrum. Vedle všeobecné popularizace a medializace vědy se zaměřili zejména na podporu badatelsky orientovaných metod a podporu nadaných žáků prostřednictvím soutěží, soustředění, táborů a studentských konferencí.

Technické a přírodovědné obory jsou velmi rozumná volba pro mnoho žáků a je dobré v nich zájem tímto směrem podnítit a udržovat. Teoretický výzkum projektu PTPO poskytuje kvalitní základ pro hlubší analýzu příčin nízké motivace žáků ke studiu technických a přírodovědných oborů. Realizátoři doporučují problematiku v budoucnu zpracovat podrobněji.

3. Aktualizace výuky v návaznosti na vědecké objevy a technologický vývoj

Projekt Moravskoslezského energetického klastru Energetická gramotnost - propagace a zkvalitnění nabídky vzdělávání jednotlivců v oblasti energetiky se sice netýká přímo vzdělávání na základních školách, ovšem vzdělávací manuály Energetika 21, Energetická náročnost budov, Energie a život umožňují počáteční orientaci v rychle se vyvíjejícím oboru, v němž je každý omyl typu "neuvážená podpora solárního boomu" velmi drahý. Materiály mohou využít učitelé pro ujasnění si problematiky, ale jejich forma umožňuje nechat s nimi pracovat i žáky jako s odborným textem, např. zadat úkol k vyhledání relevantních informací.

Projekt Modularizace a modernizace studijního programu počáteční přípravy učitele fyziky realizovaný Univerzitou Palackého v Olomouci byl zaměřen na vylepšení studia na univerzitě, avšak studentům učitelství fyziky na jiných školách případně učitelům pro připomenutí problematických oblastí a kontakt s moderními aspekty fyzikálního vzdělávání nabízí přehlednou studijní oporu.

4. Individualizace výuky a podpora talentovaných žáků

Začínajícím učitelům a všem, kteří se zajímají o možnosti individualizace vyučování, lze doporučit výstupy projektu realizovaného společností SCIO Seznámení s učebními styly a kompetencí k učení - individualizace přístupu k žákům. V sekci Ke stažení nalezneme příručku a nápadník klasifikující poutavou formou jednotlivé žákovské učební styly a nabízející konkrétní podněty pro výuku.

Učitelé v hodinách často postrádají možnost adekvátního zapojení nadaných žáků - zejména ve chvílích, kdy je třeba procvičovat látku se žáky slabšími. Je-li k dispozici pro nadané žáky připojení k internetu, je možno využít především pro mimopražské školy online aktivity několika v současnosti realizovaných projektů, např.:

Pro získání bližších informací k nabízeným aktivitám je možno obrátit se přímo na realizátory jednotlivých projektů, kontaktní údaje se nacházejí na příslušné webové stránce.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

RVP do 2024