název části programu |
čas(min.) |
co dělají žáci |
čeho tím chceme dosáhnout |
organizace výukya použité metody |
Úvod k druhému setkání |
40 |
sledují ukázky, výstupy a prezentace spolužáků |
navázání spolupráce a opětovného kontaktu, připomenutí podoby finálního produktu – kroniky |
skupinová diskuse, prezentace |
Mnichova jehonásledky | 45 | imaginací vytváří konkrétní prostory,statek, světnici, píší deníky | navození situace, přiblížení konkrétních osudů, prožitek ztráty | skupinová a individuální práce, imaginace,volné psaní |
Životv protektorátu | 30 | formulují a konkretizují své představy o životě v protektorátu, volí řešení | sjednotit hladinu vědomostí, posílit vědomí vlastní zodpovědnosti | skupinová a individuální práce, brainstorming, tvořivá dramatika |
Holocausta heydrichiáda | 60 | píší lístky se svými zájmy, prezentují logické souvislosti, sledují filmovou ukázku | vyburcovat žáky, ukázat bezvýchodnost situace, posílit logické myšlení | skupinová práce s kartami, skupinový rozhovor |
Odbojovépexeso | 45 | ve skupinách s přesně rozdělenými úkoly hrají v prostoru budovy pexeso, které přibližuje práci domácího a zahraničního odboje | rozhýbat, zmírnit únavu, uvést souvislosti, posílit skupinovou práci | hra společně v nových vylosovaných pětičlenných skupinách |
Osvobozenírepubliky | 10 | sestavují společnou mapu osvobození ČSR; sami zvažují, co by na ní nemělo chybět | ujistit žáky o tom,co vlastně vědí,učit je určovat důležitost faktů a vyhledávat informace | skupinová práce |
Závěr | 20 | shrnují stručnou větou dané období, přijímají skupinové úkoly pro další období | uzavřít téma,motivovat napříště | frontální práce, práce s otázkami |
Cíl aktivity: Žáci objasní podobu finálního produktu – kroniky
Čas na přípravu/program: 5 min./40 min.
Počet pedagogů na přípravu/projekt: 1/1
Prostředí: místnost
Materiál: listy kroniky
Úvodní čas věnujeme zejména podobě prvních stránek kroniky, kterou skupiny žáků začaly tvořit na základě otázek z minulého setkání. Tím zjistíme, kolik času věnovali této samostatné přípravě mezi našimi setkáními, a společně si zároveň ujasníme podobu finálního produktu každé skupiny – listu kroniky, věnovanému období let 1918–1938. Poslechneme si první žákovské příspěvky. Skupiny žáků představí svůj list do budoucí kroniky, konkrétní žáci také svůj rodinný rodokmen. Dále se žáků ptáme na to, jak se jim ve skupinách pracovalo, kdo pracoval nejvíc apod.
Cíl aktivity: Žáci prožijí, jaké to je, opustit něco, co člověk sám budoval, a svoje pocity z prožitého zveřejní.
Čas na přípravu/program: 10 min./60 min.
Počet pedagogů na přípravu/projekt: 1/1
Prostředí: místnost
Materiál: fotografie starého muže, v našem příběhu nesl jméno František Novotný
Začneme imaginací, kterou vedeme otázkami, na něž žáci odpovídají. Žáci sedí společně čelem do prázdné místnosti. Nejprve vyvozujeme představu krajiny – Sudet, ptáme se: Jaká je krajina kolem vás? Jak vypadá její reliéf? Co tam roste za rostliny, stromy …? a žáci odpovídají. Poté přecházíme na představu vesnice (Jaká je? Jak je usazena v krajině?), pak se ptáme na statek (Jak vypadá váš statek? Jak vypadá průčelí domu, jeho štít a okna? Jak vypadají vrata statku, jeho dvůr? Jaké jsou tam zvuky, pachy, zvířata?) a konečně se dostáváme ke světnici (Jakou má výzdobu? Jaký je tam nábytek? Jak vypadají kamna?), kterou necháme žáky popsat. Čím přesnější a konkrétnější představa je, tím lépe. Poté se žáci dozvědí něco o rodině zde žijící (pár ve středním věku, dvě děti – 9 a 6 let) na základě toho se rozdělí se do skupin po čtyřech tak, aby vytvořili rodinu (tj. ideálně je v každé skupině alespoň jedna dívka) a píší deníkový záznam jednoho poklidného dne na statku. Mohou si vybrat, jaký den ze čtyř ročních období jednoho roku budou popisovat (např. 12. února, 6. června či 18. srpna). Poté společně přečteme vybrané záznamy, např. z každého ročního období jeden. Dále žákům vyprávíme o záboru pohraničí a oznámíme, že statek „naší“ rodiny je v zabraném pásmu a rodina se musí rozhodnout, co dál. Čtveřice žáků se poradí a zvolí řešení. Odejít? Zůstat? Čtveřice pak píší jeden další společný záznam kritického dne, kdy rodina odešla, či zůstala. Nakonec alespoň dva různé záznamy přečteme.
Při imaginaci je důležité hlídat tři věci: aby vše, co žáci říkají, odráželo tehdejší dobu (pokud neodráží, např. počítač, můžeme to zamítnout), aby se žáci udrželi na daném místě (tj. když popisujeme statek, věnujeme se jen statku, nikoliv krajině), a respektujeme všechny dobově správné názory, které nevybočují z kontextu 30. let. Co jeden žák řekne, to platí a zůstává po celou dobu (tj. pokud statek má modrá vrata, nebudeme je přebarvovat; pokud v levém rohu světnice stojí skříň, nepřemisťujeme ji). Díky tomu se musí žáci poslouchat a respektovat to, co řekli druzí.
Cíl aktivity: Žáci popíší reálné kulisy života pod ochranou Německa.
Čas na přípravu/program: 5 min./30 min.
Počet pedagogů na přípravu/projekt: 1/1
Prostředí: místnost
Materiál: papíry a tužky, flipchart/tabule
Nejprve se žáků zeptáme, co vědí o tématu protektorát, a všechny odpovědi žáků zapisujeme na tabuli. Odpovědi nehodnotíme, všechno vyřčené je platné. Pak dáme žákům možnost, aby se jako občané protektorátu rozhodli, čím se kdo stane (jestli kolaborantem, odbojářem, loajálním občanem nebo emigrantem). Co mohou dělat? V jakých rolích mohou být? Každý uvažuje sám. Možnosti:
Poté se rozejdou do jednotlivých částí místnosti/na chodbu a společně diskutují, proč se tak rozhodli. Poté několik dětí z každé skupiny vyslechneme, názory komentujeme, citlivě vysvětlíme. A pak diskutujeme s žáky např. nad těmito otázkami: Proč někteří lidé spolupracovali s okupanty? Jak byli donuceni? Je vždy snadné jít proti zlu? Na čem to závisí? Do kterých zemí bylo možné emigrovat? Jak?
Je lhostejné, jak velké skupiny jsou, ale každá musí společně prodiskutovat také to, proč se tak její členové rozhodli. Je dobré mít přehled o všech skupinách, ač pracují samostatně. Klademe důraz na to, aby ve třídě vzniklo psychicky bezpečné prostředí, tj. aby žáci skutečně poslouchali názory a důvody jednotlivých skupin pro jejich rozhodnutí. Jde o citlivé téma, protože tehdy se každý rozhodoval nejlépe, jak uměl.
Cíl aktivity: Žáci popíší své pocity z hrozby holocaustu.
Čas na přípravu/program: 5 min./45 min.
Počet pedagogů na přípravu/projekt: 1/1
Prostředí: místnost
Materiál: malé kartičky formátu vizitek z měkkého papíru, velké karty s fakty o atentátu na Heydricha, krátká motivační ukázka z filmu Atentát nebo Protektor, básnická ukázka – Jiří Orten: Nemohu
Nejprve dáme žákům instrukci, že mají na malou kartičku napsat jednu činnost, kterou by rádi dělali, kdyby měli volný den, nějaké peníze na útratu a bylo by hezké počasí, lhostejno, zda zimní nebo letní. Každý napíše jednu činnost. Pak lístky vybereme a přečteme Ortenovu báseň Zákazy. Jde o seznam toho, co Židé v protektorátu nesměli dělat. Pak vybrané kartičky čteme, a pokud činnost podléhá zákazu, kartičku zmačkáme a zahodíme.
V dalším kroku vysvětlíme Heydrichovy plány s Čechy (tj. osoby vhodné k poněmčení důsledně germanizovat, včetně malých dětí a novorozenců; osoby rasově přijatelné využít jako pracovní síly pro Říši; osoby rasově nebo politicky nepřijatelné odstranit) a do skupin, ve kterých žáci plní úkoly v mezidobí, rozdáme velké karty s údaji o atentátu, jakési „stopy“. Každá skupina komentuje, jak její fakt s tématem souvisí, případně, jak souvisí s jinými uvedenými fakty. Příklady pojmů na kartách: KOLO, ZRCÁTKO, MERCEDES, LIDICE, ZRÁDCE, BRITÁNIE, PADÁK, KOSTEL, ODMĚNA. Ale je možné zvolit jinou sadu.
Blok končí krátkou filmovou ukázkou z filmu Atentát či Protektor, kterou lze najít na internetu.
V první části je třeba upozornit na časové omezení – činnosti do roku 1934. Mohu tedy jít do biografu, ale nemohu „pařit na kompu“. V druhé části je vhodné zmínit etapy holocaustu, tedy souvislosti mezi tím, proč nešlo Židy jen tak „zlikvidovat“, tedy že bylo třeba je nejprve vybrat a označit, posléze spustit propagandu namířenou proti nim, v dalším kroku je ožebračit a nakonec, když je proti nim společnost vyhraněna a oni nemají žádný majetek, je vyhladit.
Cíl aktivity: Žáci vysvětlí pojmy protektorátu apod.
Čas na přípravu/program: 10 min./70 min. (15 min. pravidla, 3× 10 min. herní čas, 10 min. pauzy, 15 min. vyhodnocení)
Počet pedagogů na přípravu/projekt: 2/2
Prostředí: třída + školní chodba
Materiál: pexeso (15 dvojic pojmů), síť herního plánu (síť 6 × 5 polí) – viz příl. na webu
Nejprve vymezíme herní prostory: protektorát Čechy a Morava, zahrnuje úkryt, předávací prostor a herní plán. Úkryt je prostorem na chodbě mimo třídu. Zde je jeden žák.
Předávací prostor je mimo třídu. Zde čeká jeden hráč jako člen odboje.
Herní plán je prostorem mimo třídu. K tomuto plánu má přístup pouze člen odboje.
Londýn je prostorem ve třídě. Žáci sedí ve třídě a mají síť herního plánu.
Poté zadáme informace k hráčům:
Hry se účastní hráči v šestičlenných týmech – v prostoru Londýn jsou tři hráči a v prostoru protektorát jsou další tři hráči.
Nejprve v prostoru Londýn vyberou hráči dvojice karet, které mají být otočeny na síti herního plánu, a to oznámí kurýrovi (konkrétně např. dvojici karet A3 a C4). Kurýr, který se pohybuje mezi Londýnem a protektorátem, se tedy vydá na cestu. Na cestě z Londýna musí nejprve absolvovat cestu do úkrytu a teprve pak do předávacího prostoru. Jakmile dorazí do úkrytu, hráč, který zde čeká na jeho příchod, jej ukryje tím, že udělá 5 dřepů. Pak může kurýr pokračovat dál, do předávacího prostoru. Zde předává informaci o dvojici karet, kterou nese z Londýna (např. A3 a C4) odbojáři, a čeká na informace od odbojáře (jak celá akce dopadne). Odbojář otočí dvojici označených karet (např. A3 a C4). Najde-li stejné pojmy, vezme obě karty a předá je kurýrovi. Nejsou-li údaje na kartách stejné, oznámí kurýrovi, které pojmy na kartách byly, a kurýr se s touto informací vrací do Londýna.
Po 10 min. hry následuje krátká pauza,během které se hráči v týmu prostřídají, a na závěr hry jsou společně pojmy objasněny.
Tým získává 2 body za správnou dvojici + 2 body za vysvětlení. Pokud pojem neumí vysvětlit, ale jiný tým ano, získává body za vysvětlení tým, který správně vysvětlí pojem.
Žákům rozdáme volné papíry, na kter ve skupinách nakreslí obrys tehdejšího Československa a vyznačí s pomocí učebnic a atlasů místa, o kterých se domnívají, že jsou důležitá pro osvobození republiky. Např. Košice, Karpaty, Banská Bystrica, Tri duby, Dukla, ale také Plzeň, Budějovice, Karlovy Vary, Praha aj. Poté je necháme, aby si jedno z míst vybrali a vytvořili tzv. živou mapu v prostoru třídy tak, že každý z žáků symbolizuje jedno z měst, a jejich úkolem je orientovat města vůči sobě. Na konci proběhne společné vyhodnocení – která města byla pro osvobození skutečně důležitá apod.
Článek je zpracován na základě metodické příručky Cesta za žákovskými projekty vzniklé v projektu Klíčový rok. Kolektiv autorů, Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013. ISBN 978-80-905502-0-9. |
![]() |
Projekt je podpořen z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Podivné století.
Ostatní články seriálu: