Dnešní děti se stále více setkávají s kulturními, národnostními či náboženskými odlišnostmi. Touto publikací bychom chtěli pedagogům pomoci pěstovat v žácích, žákyních, studentech a studentkách dovednosti a postoje potřebné k životu v různorodé společnosti, jako je citlivost k negativním stereotypům o určitých skupinách, odhalování vlastních předsudků či respekt k ostatním bez ohledu na jejich vzhled či původ.
V teoretické části publikace je popsáno zakotvení předkládaných témat výuky v Rámcových vzdělávacích programech (Šárka Kadlecová). Autorky představí pojmy předsudek a stereotyp (Věra Jirásková), násilí z nenávisti (Klára Kalibová) a efekt přihlížejícího (Šárka Kadlecová), shrnou hlavní body problematiky šikany (Věra Jirásková) a navrhnou možnosti práce se třídou, jak předcházet dopadům předsudky motivovaného chování (Andrea Holá).
Praktická část obsahuje didakticky zpracované aktivity vztahující se k uvedeným pojmům, včetně pracovních listů, které mohou vyučujícím sloužit k přímému zapojení témat Multikulturní výchovy do výuky, ale i pro inspiraci k další práci v této oblasti ve škole. Předkládané aktivity významně podporují hodnotovou a afektivní složku učení. Shledáváme totiž velice důležitým, aby žáci, žákyně, studenti a studentky uměli nejenom pojmenovat zdroje a projevy předsudků, rasismu a nesnášenlivosti, ale především považovali za nutné, účelné a správné proti nim aktivně vystupovat.
Výukový materiál byl vytvořen v rámci projektů Já a oni jsme my II a Já a oni jsme my – společně se učíme II finančně podpořených MŠMT ČR a Česko-německým fondem budoucnosti. Doufáme, že vám tato publikace přinese zajímavé a podnětné čtení, otázky k zamyšlení i zdroje pro vaši pedagogickou práci.
Děkujeme všem, kteří se na tvorbě publikace a celém vzdělávacím projektu podíleli.
Šárka Kadlecová
>>příručka ke stažení nebo k objednání<<
Vzdělávací program Já a oni jsme my je navržen pro žáky druhého stupně základních škol a odpovídající ročníky gymnázií. Podporuje zapojení Multikulturní výchovy do výuky. Vede žáky k otevřenosti, respektu k odlišnostem druhých a vnímavosti k okolí, a přispívá tak k potírání rasové a národnostní nesnášenlivosti, rasismu, antisemitismu, xenofobie a dalších projevů nenávisti či extremismu.
Program je zaměřen na posílení personálních a sociálních kompetencí žáků, žákyň, studentů a studentek a případné změny v postojích. Snaží se efektivně přispět k a) prohloubení sounáležitosti různorodého třídního kolektivu tolerantního k odlišnostem, zejména národnostním a etnickým, b) oceňování jedinečnosti členů třídního kolektivu, jejich důstojnosti a základních lidských práv, c) odolnosti tohoto kolektivu vůči předsudkem podmíněným konfliktům, d) posílení aktivních občanských postojů jednotlivců, kteří znají svá práva a práva ostatních, stejně jako jejich omezení.
C Í L | ŽÁK/ŽÁKYNĚ | V Y U Č U J Í C Í |
Hlavní | Žák aktivně reaguje na projevy předsudků, rasismu a nenávisti. |
Vyučující používá účinné nástroje k podpoře aktivních prodemokratických občanských postojů. |
Dílčí |
Žákyně definuje pojmy: předsudek, stereotyp, rasismus, |
Vyučující analyzuje situaci ve škole vzhledem k uplatňování lidských práv a pravidel demokratického vzdělávání. Vyučující plánuje řešení konkrétních situací vzniklých v důsledku setkávání kultur. Vyučující specifikuje, jaké chování je od žáků očekáváno v případě, že se setkají s šikanou či projevy nenávisti. |
Celý program a především tematický celek jsou sestaveny dle principů Rámcových vzdělávacích programů. Projekt rozvíjí klíčové kompetence, je prakticky zaměřen – pracuje s konkrétními dovednostmi, které žák využije i mimo školu.
V následujícím textu je popsán vztah vzdělávacího projektu Já a oni jsme my, zjm. tematického celku, k Rámcovým vzdělávacím programům.
OBLAST RVP - NÁZEV
Klíčová kompetence - K řešení problémů
možné problémové situace ve škole ve vztahu k dodržování základních lidských práv
Klíčová kompetence - Komunikativní
Klíčová kompetence - Personální a sociální
Klíčová kompetence - Občanská
Průřezové téma - Multikulturní výchova
Průřezové téma - Výchova v demokratického občana
Vzdělávací oblast - Člověk a společnost
Vzdělávací obor - Občanská výchova
Tematický celek rozvíjí v souladu s Rámcovými vzdělávacími programy pro základní a gymnaziální vzdělávání čtyři klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanskou (RVP, VÚP, 2007, s. 14–16).
Při zapojení tematického celku do výuky pracuje vyučující s jednou konkrétní třídou jako skupinou individualit tvořících kolektiv s různě uspořádanou sítí vztahů. Školní třída (i celá škola) je mikrokosmem, kde žáci a žákyně, studenti a studentky navazují první širší sociální vztahy (vrstevnické, mezigenerační i interkulturní). Školní kolektiv je dynamický a proměnlivý, je schopen vytvářet tlak na jednotlivce, kteří se nějakým způsobem liší. Důsledky tohoto tlaku mohou být v řadě případů dlouhotrvající a traumatické. Při tvorbě tematického celku vycházíme z přesvědčení, že spravedlivé, tvořivé a podnětné klima vhodné pro osobnostní rozvoj všech žáků školy je neslučitelné s projevy negativních předsudků a nenávisti vůči odlišným osobám. Aktivity programu jsou navrženy tak, aby, kromě představení pojmů, problémů a zdůraznění hodnot demokratické společnosti, sloužily jako modelové situace k nácviku dovedností použitelných v reálném životě.
Žák/yně přemýšlí o škole ve vztahu k uplatňování základních lidských práv, vnímá projevy nesnášenlivosti ve svém okolí, hledá jejich příčiny a navrhuje řešení. Posiluje tak klíčovou kompetenci k řešení problémů.
Tematický celek pomáhá rozvíjet osobnost směrem ke klíčovým kompetencím sociálním a personálním tím, že zdůrazňuje roli ve skupině a vliv na mezilidské vztahy ve třídě. V rámci aktivit je podporováno pomáhající chování a popsána důležitost role aktivního svědka násilí. Využitím interaktivních metod podporujících sociální učení se dále žáci a žákyně, studenti a studentky učí diskutovat o tématech předsudků, rasismu, xenofobie a aktivního občanství. Společně řeší úkoly a efektivně pracují, a jsou tedy vystaveni různým názorům a hlediskům problémů.
Jednotlivé aktivity programu nabízejí různé organizační formy výuky, včetně skupinové práce. Žáci a žákyně, studenti a studentky tudíž rozvíjejí i klíčovou kompetenci komunikativní. V průběhu dílčích úkonů jednotlivých aktivit i při následné refl exi jsou žáci a žákyně, studenti a studentky motivováni formulovat své názory, věcně argumentovat, používat vlastní zkušenost pro ilustraci a zároveň naslouchat druhým a reagovat na jejich podněty.
I občanská kompetence je tematickým celkem rozvíjena. Jeho součástí jsou scénáře, které simulují jak konflikty ve třídě, tak mimořádné situace ohrožení. Žáci a žákyně prostřednictvím metody hraní rolí vyzkoušejí své myšlení, rozhodování a jednání v dané situaci. Tento nácvik jim může pomoci v běžném životě uplatnit své rozhodovací schopnosti a nabyté dovednosti.
Tematický celek Já a oni jsme my je navržen jako součást průřezového tématu Multikulturní výchova. Podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (VÚP, 2007) průřezové téma Multikulturní výchova učí žáky v oblasti vědomostí, dovedností a schopností komunikovat a žít s příslušníky různých sociokulturních skupin, klade důraz na toleranci a rozvíjí schopnost respektovat odlišnosti (v zájmech, názorech a schopnostech druhých).
V rámci programu pracují žáci a žákyně s pojmy: předsudek, stereotyp, rasismus, xenofobie, antisemitismus, islamofobie, homofobie, násilí z nenávisti, lidská práva, konflikt, řešení, bezpečí, efekt přihlížejícího, aktivní a pasivní svědek.
V hodnotové a postojové oblasti pomáhá Multikulturní výchova prostřednictvím informací rozvíjet u žáka postoj tolerance a respektu k příslušníkům jiných sociokulturních skupin, rozvíjí schopnost žáka vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, a ne jako zdroj konfliktu, napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, vede k angažovanosti v potírání projevů xenofobie a rasismu a napomáhá žákům uvědomovat si neslučitelnost postoje rasové, náboženské či jiné intolerance s principy demokracie (2007). Cílem vzdělávacího programu v hodnotové oblasti je posílení aktivních prodemokratických postojů, což náplň Multikulturní výchovy odráží.
Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání upozorňuje na komplexnost témat Multikulturní výchovy a jejich spjatost s životem mimo vyučovací hodinu, ve třídě, celé škole i okolí. Uvádí, že: „Aby byla multikulturní výchova úspěšná a efektivní, musí prolínat celým výchovným a vzdělávacím prostředím školy, týkat se také mezilidských vztahů ve škole, mezi učiteli a žáky, mezi žáky navzájem, mezi učiteli a rodinou.“ (VÚP, 2007) Součástí programu Já a oni jsme my je analýza klimatu ve třídě, případně celé škole, ve vztahu k dodržování základních lidských práv a respektu k jinakosti. Žáci a žákyně, studenti a studentky zodpovědí několik otázek, což odhalí, jak se ve škole cítí. Pak je úkolem každého vyučujícího zkoumat danou třídu i školu z hlediska otevřenosti, respektu, rovného přístupu ke zdrojům, demokratických hodnot a jiných aspektů multikulturního vzdělávání.
Aktivita 8 slouží k analýze vnímání školního klimatu ve vztahu k lidským právům.
Pomůcky
kopie pracovního listu 8 (dle počtu žáků) ze str. 44, kopie Všeobecné deklarace lidských práv (do dvojice), tabule, velký papír, psací potřeby
Postup
A) Dvojice zodpovědí otázku: Jakými články VDLP jsou inspirovány otázky v pracovním listu ( 1. – články 3 a 5, 2. – články 2 a 7, 3. – články 2, 3, 7, 28 a 29, 4. – články3 a 28, 5. – články 3 a 7, 6. – články 18 a 19, 7.– články 20, 21, 23, 8.– články 6, 7, 8, 9 a 10, 9. preambule a – články 26 a 29, 10.– články 19, 27 a 28, 11.¨– články 2, 16 a 17, 12. – články 12, 17 a 19, 13.–články 1 a 29) Vyučující zapíše odpovědi na tabuli.
B) Vyučující společně s třídou rozebere odpovědi.
Otázky k vyplněným pracovním listům:
4) Za domácí úkol žáci vyhledají příklady porušování lidských práv ve světě. V další hodině pak tyto problémy prezentují a ve skupině diskutují o jejich příčinách, následcích a navrhují možná řešení.
Variace: Žáci jsou rozděleni do 4–5 skupin. Každá skupina obdrží arch balicího papíru, nevyplněný pracovní list 8 a tři kopie Všeobecné deklarace lidských práv. Skupina rozstříhá jednotlivá tvrzení z pracovního listu a nalepí je do levého sloupce na balicí papír. Žáci pak společně přiřazují a nalepují rozstříhané články Všeobecné deklarace k jednotlivým tvrzením. Výstupy lze vystavit a společně zhodnotit – porovnat a vysvětlit shodné a odlišné názory jednotlivých skupin.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Já a oni jsme my.
Ostatní články seriálu: