Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je velmi důležitou oblastí ve vzdělávání žáků s mentálním postižením. V rámci vyučovacích hodin se žáci seznamují s jednoduchými praktickými činnostmi. Tyto činnosti mají směřovat k rozvoji jejich motoriky, k získání manuálních zručností a k vytváření praktických pracovních dovedností. Zároveň se žáci učí porozumět jednoduchým pracovním postupům, které je mají dovést až k dokončení jednoduchého výrobku.
Několik takových originálních pracovních postupů, které názorně popisují vznik jednoduchých výrobků v keramické dílně, je poskytnuto v následujícím článku. Pracovní postupy krok za krokem dokumentují s pomocí fotografií výrobu nápaditých objektů z keramické hlíny (fotografický návod je součástí příloh článku). Náročnost výroby odpovídá schopnostem žáků se zdravotním postižením.
Poskytnuté materiály jsou výborně využitelné jako zdroj inspirace pro pedagogy, ale následně s nimi lze pracovat s žáky při vyučování při jejich motivaci, hodnocení či v hodinách jiných vyučovacích předmětů (např. čtení, řečová výchova).
Součástí pracovních postupů jsou opět i záznamové archy s příklady slovního hodnocení práce jednotlivých žáků. Pro učitele jsou zdrojem informací o efektivitě výuky, vhodnosti použitých vyučovacích postupů a možnostech přizpůsobení výuky individuálním potřebám žáka.
Podzimní listí:
1. krok: Z hlíny vyválíme plát silný 0,5 cm, který často obracíme, aby se nepřilepil k podložce. Velikost plátu by měla odpovídat minimálně velikosti obtiskávaného přírodního materiálu – listu. Samotný list přiložíme k vyválené placce a obtiskneme pomocí válečku.
2. krok: Poté list vykrojíme po jeho obvodu hliníkovou jehlou.
3. krok: Ke zvýraznění, naznačení obtisklých detailů použijeme špejli.
4. krok: Obvod listu uhladíme pomocí houbičky namočené ve vodě.
5. krok: Dále z uštípnutého kousku hlíny modelujeme hádka, který nám nahradí stopku listu.
6. krok: Vymodelovanou stopku připevníme naškrábáním hliníkovou jehlou a přetřením šlikrem k samotnému listu. Takto dekorovaný list ponecháme uschnout k přežahu.
7. krok: Po přežahu výrobku použijeme k barevnému dekorování glazurních barev různých odstínů.
1. krok: Z hlíny vyválíme plát silný 0,5 cm, který často obracíme, aby se nepřilepil k podložce. Velikost plátu by měla odpovídat velikosti papírové šablony anděla, kterou vykrojíme pomocí hliníkové jehly (špejle).
2. krok: Obvodové strany anděla očistíme namočenou houbičkou. Poté okraje a hlavu anděla naškrábeme pomocí hliníkové jehly.
3. krok: Z uštípnuté hlíny modelujeme hádka, který nám bude tvořit okraje a vlasy anděla. Rovněž vymodelujeme kuličku, kterou pevně připevníme na místo hlavy. Všechny tyto připevňované části je nutné potřít šlikrem!
Pro výrobu anděla je vhodné použít melírovanou keramickou hlínu, která ve spojení s křišťálovou skleněnou drtí, je velmi efektní.
Pokud budeme chtít anděla pověsit na stěnu, musíme před uložením k sušení vytvořit v oblasti vlasů děrovačkou či slámkou patřičnou velikost díry.
Doba přípravy: 20 – 25 minut
Stupeň náročnosti: jednoduché
1. krok: Pro snadné vyklopení, vyjmutí vyrobené mističky nejdříve natrháme pruhy novinového papíru, kterými vyložíme připravenou formu.
2. krok: Z připravené hlíny uštipujeme kousky, z kterých následovně modelujeme požadované kuličky. Velikost modelovaných kuliček závisí na individuálních možnostech každého žáka.
3. krok: Dále připravené kuličky vkládáme do připravené formy, kde je mírným tlakem přitlačíme ke stěnám.
4. krok: Po naplnění formy lze vnitřní část mističky uhladit navlhčenou houbičkou.
5. krok: Po zavadnutí hlíny vyjmeme mističku z formy a ponecháme ji zaschnout k přežahu.
6. krok: Úprava povrchu: mistička po přežahu přetřena burelem a vymyta houbičkou.
Pro terapeutické účinky práce s keramickou hlínou – rozvoj hmatového vnímání – doporučena šamotová hlína s ostřivem.
Vytvářet kuličky jde rovněž náročnějším způsobem určeným zručnějším žákům: uštípnutí většího kusu hlíny – vymodelování hada – krájení nožem na kousky – následné modelování kuliček z nakrájených kousků.
Pro barevné provedení mističky je možno:
2. krok: Obvod celé ryby nejdříve očistíme, zahladíme houbičkou namočenou ve vodě a pomocí hliníkové jehly (špejle) rybě vytvoříme detail – „ústa“.
3. krok: Dále z uštípnutého kousku hlíny vymodeluje kuličku, kterou mírným tlakem zploštíme. Vznikne nám oko ryby, které je nutné naškrábat hliníkovou jehlou společně s místem kam bude upevněno. K připevnění, přilepení oka použijeme rovněž šlikr.
4. krok: Zdobení kapra můžeme provádět obtiskáváním různých předmětů, pomůcek – např. použití víčka od fixu viz obrázek.
5. krok: Následuje vytvoření dalšího detailu – ocasu ryby, na který můžeme použít hliníkovou jehlu či špejlí.
6. krok: Dále rybě uděláme pomocí brčka dvě díry, které nám ji dovolí pověsit na stěnu. Takto upravenou rybu necháme uschnout k přežahu v keramické peci.
7. krok: Po přežahu, k barevnému provedení výrobku použijeme různé odstíny jednotlivých glazurních barev.
Pro výrobu ryby nemusíme používat papírovou šablonu, ale můžeme žákům ponechat vytvořit tvar dle své fantazie.
Dalšími detaily, kterými ozdobíme rybu, mohou být např. ploutve.
Doba přípravy: 20 – 25 minut
Stupeň náročnosti: jednoduché
1. krok: Z hlíny vyválíme plát silný 0,8 cm, který často obracíme, aby se nepřilepil k podložce. Velikost plátu by měla odpovídat velikosti papírové šablony, kterou vykrojíme pomocí hrnčířského nože či hliníkové jehly.
2. krok: Obvod i plochu celého dna nejdříve očistíme, zahladíme houbičkou namočenou ve vodě.
3. krok: Dále vykrojený tvar zdobíme. Můžeme využít různých pomůcek – vidlička (viz fotografie), otiskávání uzávěrů fixů nebo přírodnin, špejle, textil, …
4. krok: Do ozdobeného dna je nutné po jeho obvodě vytvořit pomocí brčka otvory, které budou sloužit k připevnění pedigu.
5. krok: Po přežahu, k barevnému provedení výrobku použijeme různé odstíny jednotlivých glazurních barev.
6. krok: K dokončení výrobku pomocí pedigu je nutné postupovat podle příslušného metodického listu RUKODĚLNÝCH ČINNOSTÍ – PEDIG.
Tento výrobek je vhodný pro společnou práci žáků, kdy každý žák vyrobí několik kusů listů, které jsou s ostatními listy připevněny např. lepidlem tavné pistole na karton, na němž je namalován kmen a větve stromu.
V přílohách jsou k dispozici i částečně vyplněné hodnotící archy, které obsahují komentáře vyučujících s ohledem na výkony jednotlivých žáků.
V příloze je velmi podrobně vyplněný hodnotící arch, který může být inspirací.
Tento materiál vznikl v projektu za podpory ESF v ČR, EU, MŠMT, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost pod názvem: Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem v ZŠ speciální a Praktické škole Černovice, reg. č. CZ 1.071.2.3701.0003.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Uplatňování nových forem a metod práce při vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a kombinovaným postižením a autismem.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: