V polovině prázdnin zveřejnilo MŠMT na svých stránkách Rámcový vzdělávací program pro gymnázia a Rámcový vzdělávací program pro gymnázia se sportovní přípravou (dále RVP G/GSP). Tímto krokem bylo zahájeno dvouleté období tvorby školních vzdělávacích programů (dále ŠVP) na jednotlivých gymnáziích. Často se mezi učiteli diskutuje o tom, zda reforma vzdělávání, kterou RVP G/GSP ztělesňuje, nutně musí zavrhnou vše "staré". Tento příspěvek chce ukázat, že nejen víno zraje, ale že i dobré nápady pro práci s nadanými žáky neztrácejí s léty význam, jsou-li kvalitní.
V úvodní části charakteristiky vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace (tak jak je uvedena v RVP G/GSP) naleznete následující formulace:
Během studia žáci objevují, že matematika nachází uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti (např. v ekonomii, technice, ale i ve společenských vědách), že je ovlivňována vnějšími podněty (například z oblasti přírodních věd) a že moderní technologie jsou užitečným pomocníkem matematiky. Žáci poznávají, že matematika je součástí naší kultury a je výsledkem složitého multikulturního historického vývoje spojeného s mnoha významnými osobnostmi lidských dějin.
A až se budete "prokousávat" vzdělávacím obsahem, dostanete se i k tematickému okruhu
ZÁVISLOSTI A FUNKČNÍ VZTAHY
Očekávané výstupy
žák
Někdy je člověk sám překvapen, jaké asociace mu některá slova vyvolají. V daném případě mi slovní spojení uplatnění v mnoha oborech lidské činnosti a funkční předpis vyvolala vzpomínku na osobnost, se kterou jsem se seznámila před 32 lety na MFF UK. Pro vás, kteří máte rádi hádanky, ještě malá nápověda. Osobnost, o které hovořím, je muž, autor následujících veršů:
Nezáporná čísla mají odmocnítko ráda: když se pod něj schovají, mají krytá záda. |
V nečasu a nepohodě slouží jim jak stan. Záporná však ke své škodě přístup mají zakázán. |
Řada z vás již ví, že výše uvedenou osobností a mým velkým pedagogickým vzorem je Doc. RNDr. Emil Calda, Csc.
Vzpomínka na něj se propojila se vzpomínkami na mé pedagogické začátky v matematických třídách – na to, jak jsem každý den dlouho do noci „dělala přípravy“, na mé nadšení, když jsem v Rozhledech matematicko-fyzikálních objevila články o panu profesorovi Ypsilonovi, na to, že jsem si řadu z nápadů pana profesora hned vyzkoušela se svými žáky. A pak jsem si uvědomila, že už je to dost let, že někteří současní učitelé matematiky snad ještě ani nebyli na světě! Od hypotézy, že existuje alespoň jeden učitel matematiky, který nezná články pana docenta Caldy o profesoru Ypsilonovi, byl jen krůček k činu.
S laskavým svolením autora a za vydatné pomoci mých kolegů z VÚP se mi podařilo převést texty článků do podoby, která umožnila jejich uveřejnění na Metodickém portálu. Dnešní úvodní část obsahuje první dva z patnácti článků. Oba příspěvky jsou provázány s tematickým okruhem Závislosti a funkční vztahy. Věřím, že budou zajímavé i pro vás.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.