Předkládaný příklad dobré praxe zachycuje naplňování hned několika vzdělávacích cílů.
Na úrovni Standardu finanční gramotnosti je cílem:
Na úrovni vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je cílem:
Na úrovni vzdělávacího oboru Člověk a svět práce
Na úrovni vzdělávacího oboru Občanský a společenskovědní základ je cílem:
Gymnázium, Praha 10, Omská 1300 je středně velkou školou, ve které se vzdělává při optimálním počtu přibližně 600 žáků ve všeobecném vzdělávacím oboru gymnázia formou čtyřletého a osmiletého studia. Průměrná naplněnost tříd se pohybuje okolo 29 žáků. Výuka probíhá u osmiletého studia od primy do oktávy ve dvou paralelních třídách a u čtyřletého studia od prvního do čtvrtého ročníku v jedné třídě. Název ŠVP Škola života a pro život vyjadřuje základní myšlenku vzdělávacího programu: všestranný rozvoj osobnosti každého jedince a jeho připravenost obstát nejen v procesu výuky, ale hlavně v životě samotném.
Vyučovací předmět Matematika a její aplikace je u čtyřletého studia posílen pěti hodinami z disponibilní časové dotace. Žáci tohoto studia mají v prvním, druhém a třetím ročníku 4 hodiny, ve čtvrtém (maturitním) ročníku 3 hodiny matematiky. Ve třetím a čtvrtém ročníku je žákům nabízen jako volitelný předmět Seminář a cvičení z matematiky, ve čtvrtém ročníku Seminář z aplikované matematiky, od školního roku 2011/2012 také volitelný seminář Praktická matematika. Tvůrcem i realizátorem koncepce tohoto volitelného vyučovacího předmětu je Mgr. Libuše Šobrová.
Během semináře Praktická matematika (viz Příloha 1 – Tematický plán) jsou žáci seznamováni s problematikou hospodaření domácnosti; s finančním trhem, produkty a plánováním; s hotovostní a bezhotovostní formou peněz, tvorbou cen a inflací. Jako podklad pro úlohy řešené v semináři Praktická matematiky vyučující vyhledává problémové úlohy blízké každodennímu životu žáků.
Jako příklad dobré praxe jsou představeny dvě hodiny semináře, ve kterých si žáci zopakovali pojmy jednoduché úročení a složené úročení a zabývali se také spořením konkrétní finanční částky v pravidelných intervalech. Protože se žáci v předcházejících několika hodinách seznámili s programem GeoGebra (který je volně dostupný a hojně na školách používaný při výuce matematiky), výhodně používali tento program i během semináře, např. pro grafické znázornění porovnání jednoduchého a složeného úročení. Vyučující sestavila pro žáky pracovní list, ve kterém využila i odkazy na aktuální informace umístěné na internetu (např. Zjistěte, jaká je aktuální míra inflace a jaký je její meziměsíční vývoj? Použijte odkaz na stránky: http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace). Žáci mohli také využívat připravené aplety GeoGebry (např. pro porovnání jednoduchého a složeného úročení). Výuka probíhala v „mobilní počítačové učebně“ (škola disponuje deseti notebooky, které lze využívat při výuce v běžných třídách), vyučující i žáci používali interaktivní tabuli.
Autor díla: Libuše Šobrová |
Na začátku hodiny po krátkém úvodu rozdala vyučující žákům pracovní listy (viz Příloha 2 – Pracovní list pro žáka). Jednotlivé aktivity žáci prováděli postupně. Nejprve pracovali ve dvojicích, následně společně kontrolovali postup při řešení daného problému. Závěry prezentovali žáci pomocí apletů programu GeoGebra, využívali dynamické možnosti programu pro větší názornost modelování odlišných vstupních podmínek. (Řešení problémových úloh spolu s tabulkami a grafy naleznete v Příloze 3 – Metodický materiál pro učitele.)
Na závěr vyučující předložila žákům graf zadluženosti českých domácností jako motivační aktivitu pro následující dvouhodinový seminář. Žáky křivka velmi zaujala, diskutovali nejen o tom, na co si lidé berou úvěr, ale i o tom, že by bylo zajímavé připomenout si, jaká byla situace v České republice v letech, kdy hodnoty zadluženosti domácností začaly výrazně růst.
DVOŘÁKOVÁ, Z.; SMRČKA, L. a kol. Finanční vzdělávání pro střední školy. Se sbírkou řešených příkladů na CD. Praha : C. H. Beck, 2011.
GeoGebra. Počítačový program. [online]. 2012 [cit. 2012-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.geogebra.org/cms/>.
HESOVÁ, A. Metodická doporučení pro výuku finanční gramotnosti [online]. Praha : NÚV, 2012 [cit. 2012-11-15]. Dostupné z WWW: <http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=41981&view=2939>.
Míra inflace [online]. Praha : ČSÚ, 2012 [cit. 2012-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/mira_inflace>.
Národní strategie finančního vzdělávání. Aktualizované znění [online]. Praha : Ministerstvo financí ČR, 2010 [cit. 2012-11-28]. Dostupné z WWW: <http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Narodni_strategie_Financniho_vzdelavani_MF2010.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 100 s. [cit. 2012-11-30]. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy>. ISBN 978-80-87000
Standardy finanční gramotnosti. Metodický portál: Digifolio [online]. Praha : NÚV, 2012 [cit. 2012-11-28]. Dostupné z WWW: <http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6055>.
Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách. [online]. Společný dokument MF, MŠMT a MPO. Praha, 2007 [cit. 2012-11-28]. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/system-budovani-financni-gramotnosti-na-zakladnich-a-strednich-skolach>.
Školní vzdělávací program Škola života a pro život, Gymnázium Omská, Praha 10 [online]. Praha : Gymnázium Omská, 2009 [cit. 2012-12-03]. Dostupné z WWW: <http://fikus.omska.cz/SVP/SVP_GO_4.pdf>.
Zadluženost domácnosti. In Finanční noviny [online]. Praha : ČTK, 2012 [cit. 2012-12-03]. Dostupné z WWW: <http://www.financninoviny.cz/zpravy/index_img.php?id=242174>.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: