Článek je součástí seriálu Participace žáků na životě školy.
Příspěvek je jedním z výstupů z projektu Grantového fondu děkana Filozofické fakulty MU pro rok 2007.
Jak naznačují předešlé části tohoto seriálu, participace žáků je velmi aktuálním a živě diskutovaným tématem, přičemž pohledy odborníků na něj se stále proměňují. Neexistuje proto dnes žádný všeobecně přijímaný model žákovské participace, ani shoda v míře a obsahu participace žáků. V současnosti se lze v zahraniční literatuře i v samotné praxi škol setkat se dvěma tendencemi, které je možné označit jako:
V prvním případě stojí v popředí zájmu vedení školy a učitelů nejprve naslouchání hlasu žáků, přičemž participace žáků představuje až následný proces. Zjednodušeně vyjádřeno - nejprve naslouchejme podnětům žáků k záležitostem školního života, které se jich týkají, a pak na základě toho vytvořme podmínky pro jejich aktivní účast, ať už formální, tj. např. žákovské samosprávy, či neformální.
Pro druhou tendenci je naopak příznačné, že nejprve jsou ve škole vytvořeny podmínky pro participaci žáků, většinou v podobě zastupitelských těles (např. žákovská samospráva), jejichž prostřednictvím se mohou žáci vyslovovat. Zjednodušeně řečeno - nejprve vytvořme společně se žáky zastupitelské orgány a pak s jejich podněty pracujme.
Graficky je možné ve zjednodušeném modelu obě tendence zobrazit takto:
![]() |
1. Model participace žáků podporované zdola |
![]() |
2. Model participace žáků podporované shora |
Výzkumy zaměřené na zjišťování reálného stavu participace žáků ve škole ukazují, že v praxi se častěji setkáme s druhou tendencí (Výchova, 2006). Z argumentů v její prospěch jsou hlavními tyto (srov. Klein, 2003, Šturma, Janiš, 1999, Výchova, 2006):
Z argumentů ve prospěch první tendence - participace žáků podporované zdola - bývají uváděny zejména tyto (srov. Dürr, 2005, Mitra, 2004, Rudduck, Flutter, 2004):
Oba uvedené způsoby mohou mít pro školy i jejich žáky svůj smysl. Oba procesy lze také ve své podstatě považovat za komplementární, neboť sledují shodný cíl - dosáhnout většího a aktivnějšího zapojení žáků do záležitostí školního života. Vždy proto záleží na podmínkách a situaci v každé konkrétní škole, jaký model se zde uplatní. Postupy přitom nemusejí být nutně izolované, ale mohou být úspěšně rozvíjené i paralelně.
Myšlenka naslouchat hlasu žáků i širší otázka jejich participace jako komplexu různých strategií vedoucích k posílení role žáků ve školních procesech je mnohými výzkumníky i učiteli přijímána, zatímco jinými je naopak označována za "Pandořinu skříňku". Snahy naslouchat žákům a umožňovat jim spolurozhodovat v záležitostech, které se jich týkají, mohou kromě naznačených pozitiv způsobovat ve škole i tenze, nejen mezi dospělými, ale i mezi učiteli a žáky. Obě skupiny mohou mít např. obavy, že jejich aktivita ovlivní jejich vztahy s ostatními, jejich hodnocení apod. Atmosféra bezpečí umožňující všem aktérům školního života vyjádřit své hlasy by se tak měla stát jedním ze základních kamenů pro rozvoj popsaných iniciativ žáků.
Pozornost je třeba proto věnovat nejen samotnému naslouchání hlasu žáků, ale i dalším aspektům, jakými jsou např.:
Snahy učitelů naslouchat žákům a podporovat jejich participaci ve škole jsou ve skutečnosti často svázány s existující strukturou ve škole a vzájemně protichůdnými školskými dokumenty. Jasně vymezené a definované kompetence a povinnosti dospělých ve škole tak leckdy neposkytují prostor pro konzultace a sdílená rozhodnutí s žáky. Výzvou a současně otazníkem pro každou školu tedy také zůstává, jak v rámci existujících norem určujících běžné školní uspořádání vytvořit prostor pro naslouchání hlasu žáků, konzultace i vlastní participaci žáků na záležitostech školního života.
Informační zdroje:
Fielding, M.: New Wave Student Voice and the Renewal of Civic Society. London Review of Education, 2004, roč. 2, č. 3, s. 197 - 216.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.