Kdo jsou vlastně Židé? Víme o nich něco? Jak a kde žili v průběhu staletí? Odkud k nám přišli? Jak se jim u nás žilo? Jsou i dnes mezi námi? Jaké jsou jejich zvyky? Proč máme ve městě ulici U Synagogy? Víme, co je holocaust?
Tyto a mnoho dalších otázek zaměstnává mysl v souvislosti s pojmem "židovský národ". Tam, kde je nedostatek informací, mohou vzniknout i mylné názory. Proto byla nabídnuta na 2. stupni naší školy všem žákům účast na projektu
HISTORIE A SOUČASNOST ŽIDOVSKÉHO NÁRODA
Cíl projektu: Dovést žáky k pochopení, že národní, náboženská a kulturní svébytnost naši společnost neohrožuje, ale obohacuje, že mnohé z židovského světa, bojujícího celá staletí o přežití, je hodno následování.
Časová dotace: Tři dny dílen, jeden den exkurze, hodina závěrečného hodnocení a reflexe.
Dílny: Pro žáky byly připravené dvouhodinové dílny, které vedli učitelé. Dílen bylo sedm. Všichni žáci prošli všemi.
Pracovní skupiny žáků: V jedné pracovní skupině bylo devět žáků, zastoupené v ní byly všechny věkové kategorie 2.stupně.
Exkurze: Poslední den projektu se všichni zúčastnili exkurze do synagogy a na židovský hřbitov v Úštěku. V našem městě židovská obec zanikla a také synagoga již neexistuje. Vybrali jsme proto blízký Úštěk. Navštívit lze i jiné synagogy a židovské hřbitovy v republice nebo přímo objednat návštěvu v Židovském muzeu v Praze.
Příprava:
- Účast učitelů na třídenním semináři pro pedagogy „Jak vyučovat o holocaustu“, který probíhal ve Vzdělávacím a kulturním centru Židovského muzea v Praze a v Terezíně. Na tomto školení získali učitelé mnoho informací a materiálů nejen o holocaustu, ale také o historii židovského národa od prvopočátku až do současnosti (na webových stránkách www.pamatnik-terezin.cz lze najít termíny pro školní rok 2007/2008 a přihlásit se na seminář „Jak vyučovat o holocaustu“).
- Samostudium učitelů a příprava dílen. Z literatury lze doporučit velmi přehledně uspořádanou knihu Židé - dějiny a kultura, kterou lze zakoupit v Židovském muzeu v Praze.
- Seznámení žáků s tématem chystaného projektu. Tvorba výtvarných prací k tématu, určených pro výzdobu školy a tříd (fotografie žáků, za nimi synagoga + jména lidí židovského původu).
|
1. Fotografie žáků |
|
V hodinách informatiky vytváření plakátu Jeruzalém jako upoutávky k projektu. Žáci hledali na internetu obrázky a informace, týkající se historie Jeruzaléma, zeměpisných znalostí, náboženství, kultury, významných částí a míst tohoto města. Vytvářeli plakátky A4, různé druhy písma, stažené fotografie, vkládali popisky a text se získanými informacemi. Tyto plakátky byly promítány na interaktivní tabuli. Autor vysvětlil, jak pracoval, zdůvodnil svůj výběr obrázků a informací, uvedl, s jakými stránkami pracoval. Nakonec bylo za pomoci všech provedeno shrnutí a hodnocení úrovně jednotlivých prací.
- Rozdělení žáků do skupin a rozpis dílen a účasti skupin žáků. První a druhý den prošli žáci třemi dílnami. Třetí den byl zahájen poslední dílnou. Poté následoval dvouhodinový program ve třídách a návštěva muzea.
- Pro exkurzi do úštěcké synagogy byl zajištěn průvodce. K dispozici byly připraveny pracovní listy, zaměřené na středověkou a renesanční historii města Úštěk, na historii vzniku židovské synagogy i židovské obce, školy a hřbitova. Dvě vyučující jely předem do Ústěku o víkendu, prošly město, navštívily synagogu, židovský hřbitov, připravily pracovní listy.
O čem byly dílny?
Z historie židovského národa
- příchod izraelských kmenů a odchod z Egypta do Země zaslíbené
- Davidovo a Šalamounovo království
- Izraelské a Judské království
- zánik Judského království
- židovská společnost v době římské nadvlády
- od středověku po emancipaci
- židovské osvícenství a jeho problémy
- židovská emigrace a zrod sionismu
- znovuosidlování historické vlasti a stát Izrael
Slovníček: antisemitismus, sionismus, judaismus, emancipace, diaspora.
Židé v Čechách a na Moravě
V dílně žáci zjišťovali, kde byly na našem území významné židovské obce, jak se k židovskému obyvatelstvu chovali jednotliví panovníci, informace o ghettech na našem území, o "zlatém věku" židovských dějin za císaře Rudolfa II.
Holocaust
Dílna probíhala v učebně počítačové techniky. V první části žáci vytvářeli myšlenkovou mapu na téma holocaust a soustředili se na emoce, které v nich související pojmy vyvolávaly. Na závěr formulovali svůj názor. Ve druhé části každý žák obdržel svůj pracovní list, na kterém měl zadáno téma a internetové stránky. Žáci 6. a 7. ročníku se seznamovali s osudem holandské židovské dívenky Anny Frankové, která se v době okupace Holandska s rodiči téměř dva roky ukrývala (www.annefrankguide.com/cs-CZ/index.asp = interaktivní vzdělávací portál v češtině). Žáci 8. a 9. ročníku pracovali s pojmy šoa, antisemitismus, Norimberské zákony, křišťálová noc (i tyto pojmy lze nalézt ve Slovníčku na stránkách o Anně Frankové) apod. Prostřednictvím rozsáhlé fotodokumentace mohli nahlédnout do prostředí ghett v Terezíně, Varšavě, Lodži, ale i do koncentračních táborů, ve kterých zahynulo 6 milionů Židů. V úplném závěru se mohli žáci na stránkách www.holocaust.cz připojit k on-line výstavě na téma holocaust.
Synagogy
Celá dílna byla upravena jako synagoga. Při vstupu si chlapci museli vyrobit jarmulku - čepičku, bez které muži, což jsou i chlapci od 13 let, nesmí do synagogy vstoupit. V další části se pak všichni dozvěděli, kdy a proč Židé do synagogy chodí, kde sedávají ženy. Vysvětlili si do této doby pro většinu záhadná slova, jako např. tóra, talmud, menora a formou hry zkusili přijít na rozdíly mezi judaismem a křesťanstvím. Zajímavé informace zjistili o synagogách pražských, plzeňské, děčínské, úštěcké, ale také českolipské, která byla postavena v roce 1864 a dodnes nám její smutný osud připomíná ulice U Synagogy.
V židovském domě
V dílně se žáci seznámili s běžným každodenním životem židovské rodiny. Zjistili, jaké zvyky dodržují, jaké svátky během roku slaví. Vyzkoušeli si také psát hebrejským písmem.
Významné osobnosti
V dílně se žáci podrobněji seznámili se životem čtyř významných osobností židovského původu.
Rabín Jehuda Löw žil v Praze za panování císaře Rudolfa II., měl pokrokové názory, vážil si ho i sám císař. Rabín vždy stál za svým lidem, studoval i přírodní vědy - matematiku a astronomii, podle pověsti byl tvůrcem legendárního Golema.
Hans Krása byl hudebním skladatelem. Známý je hlavně díky dětské opeře Brundibár, která byla nacvičena dětmi v terezínském ghettu, kam Hans Krása odjel s transportem v roce 1942. Zemřel v koncentračním táboře v Osvětimi.
Ota Pavel je známý jako spisovatel. Ve svých povídkách vzpomíná na své dětství, na dobu před 2. světovou válkou, na tatínka a své dva starší bratry, kteří museli s ostatními Židy odjet s transportem, ale jako zázrakem přežili koncentrační tábory i pochody smrti.
Miloš Forman je vynikající režisér světového významu. O oba rodiče přišel za 2. světové války, když se nevrátili z koncentračního tábora. Ze 60. let jsou známé jeho filmy Hoří, má panenko nebo Lásky jedné plavovlásky. Významné jsou i jeho Oscarové filmy Amadeus nebo Přelet nad kukaččím hnízdem.
|
2. Významné osobnosti
|
|
Kdo je kdo
Strukturované drama na téma přátelství dvou chlapců ve třicátých letech 20. století. Jeden je z rodiny německé, druhý z rodiny židovské. Prožívají své přátelství uprostřed her až do doby, kdy do něj zasáhne měnící se poměry ve společnosti, ovlivňující vztah lidí k židovským rodinám. Jak vyřeší smutnou situaci samy děti? Jak se zachovají rodiče chlapců - kamarádů?
Individuální dvouhodinový program tříd v třetí den projektu
- návštěva místního muzea, prohlídka výstavy o osudech židovských rodin na Českolipsku, vyprávění a beseda s pracovníkem muzea;
- čtení z knihy Hanin kufřík od Karen Levine, beseda o životě židovského děvčátka, literární, výtvarné nebo dramatické zpracování obsahu knihy nebo ukázky z ní;
- film s vhodným zaměřením.
Hodnocení a reflexe ve třídách
K jednotlivým dílnám probíhala reflexe bezprostředně, ve třídách se týkala projektu celkově.
- Co jsem se dozvěděl o židovském národu, o jeho historii, o jeho denním životě, o jeho náboženství, zvycích?
- Co mě nejvíce překvapilo, zaujalo?
- Které dějinné období bylo pro rozkvět kultury židovského národa nejpříznivější?
- Jak je židovství vnímáno v dnešní společnosti?
- Jak vnímám lidi židovského původu a jaký k nim mám postoj já sám?
- Do jaké míry ovlivnily můj názor informace a zážitky získané v projektových dnech?
- Jak se mi pracovalo ve skupině se spolužáky z jiných tříd?
Metodika k dílně Významné osobnosti židovského národa
Motto: Člověk může být úspěšný a dokázat velké věci bez ohledu na národnost a původ.
Organizace práce ve skupině: Žáci pracovali jako devítičlenná skupina, při některých činnostech se rozdělili do trojic.
Pomůcky, které připraví učitel:
- fotografie nebo obrázky čtyř významných osobností židovského původu (rabín Jehuda Löw, Hans Krása, Ota Pavel, Miloš Forman)
- 4 kartičky ke každé fotografii (jméno, rok narození a úmrtí, povolání, 1dílo)
- magnetky
- pro každou trojici informační listy o životě a díle významných osobností
- pracovní list Pokrokové názory rabína Löwa
- libovolná kniha s pověstí o Golemovi (vhodné s obrázkem)
- audioukázka opery Brundibár Hanse Krásy
- audiopřehrávač
- film Smrt krásných srnců (DVD nebo videokazeta)
- DVD přehrávač nebo video
- filmová ukázka z díla Miloše Formana
- čtvrtky a papíry, pro mladší děti kartičky s návodnými otázkami pro závěrečnou práci žáků
Pomůcky, které si přinesou žáci:
Průběh dílny:
- Na začátku pracují žáci společně. Učitel žákům postupně ukáže 4 obrázky s portréty čtyř významných osobností židovského původu. Jména neuvádí, ani obrázky nijak nekomentuje.
Úkol - Na magnetickou tabuli připevněte obrázky tak, aby člověk žijící v nejvzdálenější době byl první.
- Učitel se ptá se na důvody umístění obrázků. Ukáže a přečte dětem kartičky s letopočty.
Úkol - Žáci je správně umístí k obrázkům.
- Učitel ukazuje kartičky s povoláním osobností.
Úkol - Pokuste se odhadnout, čím mohl člověk na obrázku být, a kartičky přiřaďte. Vždy necháme celou skupinu přemýšlet, zda by někdo ještě něco nezměnil.
- Po zkontrolování a upřesnění nabídneme dětem kartičky se jmény.
Úkol - Pokuste se správně určit, kdo na obrázku je.
- Nakonec žáci přiřadí název díla.
Po správném umístění kartiček by mohla magnetická tabule vypadat např. takto:
- Žáci se krátce seznámí s důležitými momenty ze života všech čtyř osobností.
- Žáci krátce diskutují s učitelem o člověku na 1. obrázku = rabín Jehuda Löw . Informace pro učitele obsahuje Příloha č. 1. Úkol pro trojice: Doplňte pracovní list a přečtěte v tajence, čím byl rabín Löw pokrokový. Příloha č. 2. Řešení tajenky - Vzdělání pro všechny děti
- Žáci se dozvědí od učitele základní informace o druhé osobnosti, kterou je Hans Krása. Vyslechnou hudební ukázku z dětské opery Brundibár. Zde je potřeba zjistit, zda žáci správně chápou pojmy – ghetto, Terezín, koncentrační tábor. Mohou mít znalosti, ale ještě nemusí mít zkušenosti z jiné dílny. Informace jsou obsaženy v Příloze č. 3.
- Učitel zjistí, co žáci vědí o Otu Pavlovi, seznámí je s fakty, která neznají. Informace v Příloze č. 4. Promítne ukázku, například z filmu Smrt krásných srnců.
- Nakonec učitel pohovoří se žáky o životě a díle Miloše Formana (Příloha č. 5) a promítne krátkou ukázku z tvorby – např. z muzikálu Vlasy, z filmu Amadeus
- Žáci ve trojicích se dohodnou a jednu významnou osobnost si vyberou ke zpracování. Dostanou k práci informace (viz přílohy 1, 3, 4 a 5) a v případě mladších žáků též návodné otázky na lístku:
Jehuda Löw ben Becalel:
- Ve kterém století, kde a za kterého panovníka žil?
- Čím vším byl?
- Jaký byl vztah mezi panovníkem a rabínem Löwem?
- Které pokrokové názory zastával?
- Co vypráví pověst o Golemovi?
Hans Krása:
- Z jaké rodiny pochází, jaké nadání se u něj projevilo již v dětství?
- Kolik let mu bylo v době 2. světové války, jak ji prožíval?
- Kdy složil hudbu k dětské opeře Brundibár, kdy, kde a za jakých okolností byla tato opera poprvé předvedena?
- Jaký je děj opery Brundibár?
- Jaký byl osud dětské opery Brundibár v terezínském ghettu?
Ota Pavel (původní jméno Otta Popper):
- Odkud a z jaké rodiny pocházel Ota Pavel?
- Jak jeho rodina prožívala 2. světovou válku?
- Čím vším byl po válce kromě toho, že se stal úspěšným spisovatelem?
- O čem píše ve svých povídkách a které jsou nejznámější?
- Zajímavost.
Miloš Forman:
- Kde vyrůstal jako malý chlapec a proč?
- Kolik let mu bylo, když poprvé režíroval svůj vlastní film?
- Kde žije od r. 1968 a jaké pracovní úspěchy tam zaznamenal?
- Zajímavost.
Žáci prezentují svou práci. Necháme na nich, jakým způsobem – mohou si připravit jednoduchý plakát, dramatizovanou ukázku nebo jen sdělit informace. Hodnocení provádíme hned společně se žáky. Upozorníme na případné nedostatky, pochválíme výstižné informace, za účast i vhodné chování při prezentaci, za spolupráci při její přípravě prezentace apod.
Reflexe na závěr dílny s celou skupinou:
- Jaký pocit máš z celé dílny?
- Jaká nová informace tě nejvíc překvapila?
- O které ze čtyř osobností by ses rád ještě něco dozvěděl/a?
- Souhlasíš s mottem celé dílny? Proč?