Žáci:
Kontext školy a regionu
Naše škola (Vyšší odborná škola mezinárodního obchodu a Obchodní akademie, Jablonec nad Nisou, Horní náměstí 15, příspěvková organizace) se nachází v Libereckém kraji. Obchodní akademie poskytuje čtyřleté studium zakončené maturitní zkouškou, zaměřené na obchodně-podnikatelské a administrativní činnosti, zahraniční obchod a cestovní ruch. Vyučované jazyky: anglický, německý, francouzský, španělský, italský, ruský. Žáci oborů „zahraniční obchod“ a „cestovní ruch“ studují od prvního ročníku 2 cizí jazyky, ve třetím ročníku přibírají třetí cizí jazyk, v týdenní hodinové dotaci: 5 hodin ve třetím ročníku, 3 hodiny ve čtvrtém ročníku.
Kontext výuky
Elektronickou verzi EJP (e-portfolio) přímo ve výuce používám od počátku pilotáže aplikace, tedy od září 2011. Dříve jsem sporadicky pracovala s tištěnou formou EJP a systematičtěji jsem využívala portfolio v učebnici francouzštiny Quartier Libre. Pro pilotáž jsem byla oslovená manažery projektu EJP v praxi. Od počátku projektu působím jako členka týmu externích poradců.
Tematická oblast EJP
Časová náročnost
Příprava: závislá na kontextu výuky a na zběhlosti učitele ve využívání Evropského jazykového portfolia, časově náročná organizace práce u počítačů ve škole (zajištění učebny, přihlášení všech žáků do online aplikace).
Výuka: 45 minut
Realizace
Níže popsaná hodina, při které bylo využito e-portfolio pro sebehodnocení dovednosti psaní, byla již čtvrtou v pořadí. Žáci byli již v e-portfoliu zaregistrovaní, už dříve pracovali s deskriptory pro poslech, byli seznámeni s úrovněmi A1–C2 SERRJ a s učebními typy. První hodina, při které se žáci seznámili s EJP, byla zahájena otázkami k zamyšlení:
Žáci ve svých odpovědích potvrdili potřebu naučit se jasně a transparentně vyjadřovat o tom, co v cizích jazycích umí. Dále žáci pracovali s úrovněmi SERRJ, registrovali se do aplikace, seznámili se s deskriptory pro jednotlivé dovednosti.
Práci s e-portfoliem je doplňkovou aktivitou a je vždy úzce spojena s prací s učebnicí. Hodině „u počítačů“ předcházela hodina práce s učebnicí Quartier Libre, Unité 6, během které žáci četli příklady pozdravů z prázdnin, osvojovali si slovní zásobu a struktury pozdravu, oslovení, závěrečné fráze. Opakovali minulý čas sloves spojených s cestováním. Tyto osvojené dovednosti si žáci vyzkoušeli a ohodnotili je při práci s online verzí Evropského jazykového portfolia.
Průběh hodiny „u počítačů“:
Příklad dokumentu uloženého žákyní do Sbírky:
Salut, Nous sommes bien arrivées á Paris il y a cinq yours.Tout est magnifigue! Il fait chaud et nous sommes satisfaits. Hier, nous avons été á la tour Eiffel.
Vive les vacances! On vous embrasse.
Soňa et Sára |
Obr. [cit 2012-05-15]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: <http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vue_g%C3%A9n%C3%A9rale_de_l%27Exposition_universelle_de_1889.jpg>
Příklad komentáře, který vyučující po hodině vložila k uloženému dokumentu:
„Soňo, můžete si u deskriptoru „Umím napsat jednoduchý text na pohlednici (např. pozdrav z prázdnin)“ odkliknout ANO. Dejte pozor na drobné pravopisné chyby: „jours“ (možná Vám opravila automatická kontrola pravopisu – neměla jste ho nastavený na angličtinu?), „magnifique“, a gramatická chyba: „satisfaites“ – musíte přidat -e za dívky.“ |
Několik příkladů slovního sebehodnocení žáků k písemnému projevu (stojí za povšimnutí, že žáci v podstatě hledají a formulují své učební strategie pro zlepšení):
|
Moje zkušenost s použitím EJP pro výše popsanou aktivitu je pozitivní. Práci jsem integrovala do běžné výuky, neznamenala pro mě nijaké zdržení. To platí i pro předchozí práci s deskriptory pro ostatní dovednosti. Na příklad práci s deskriptory pro čtení lze propojit s prací na kterémkoli textu v učebnici, deskriptory pro poslech použijete při kterémkoli poslechu atd. Portfolio skutečně vytváří prostor pro tu část jazykové výuky, kterou běžné učebnice nepokrývají. V mojí běžné výuce s učebnicí málokdy vznikne situace, při které žáci přemýšlejí obecně nad tím, co už umí a co by mohli udělat pro svůj pokrok.
Na příklad při práci s deskriptory pro písemný projev u některých deskriptorů žáci váhali, ptali se například: dělali jsme vlastně přání k narozeninám? EJP je vlastně jakési obecné měřítko jejich dovedností v CJ a zároveň jim dává možnost kontrolovat, jestli jim učebnice a učitel nabízejí to, co chtějí v jazyce umět.
Navíc tím, že EJP nabízí možnost slovního sebehodnocení, žáky nutí formulovat svoje pocity ohledně dovedností v CJ. Možnost požádat učitele o komentář vytváří individuální komunikační kanál, který velice oceňuji. Položíte-li ve třídě otázku: „co byste mohl udělat pro to, abyste se naučil psát pozdrav z prázdnin?“, nejspíš nedostanete odpověď. Do okénka v portfoliu se většina žáků ale rozepsala, jejich komentáře ve velké většině nabízely velice trefnou zpětnou vazbu pro mě. Ukázalo se také, že otázka portfolia „Jak to mohu zlepšit?“ je otázkou „na tělo“. Většina žáků zpytovala svědomí a slibovala větší úsilí.
V neposlední řadě bych uvedla, že aspekt, který se jeví jako možná komplikace, totiž zajišťování počítačové učebny ve škole, byl v podstatě opět přínosný. Mohli jsme samozřejmě psát pohlednici na papír ve třídě, psaní pohlednice do počítače však bylo pro žáky podstatně atraktivnější (vyhráli si s obrázky) a zároveň jsme měli možnost použít další elektronické nástroje (internet, překladač atd.) a naučit se je lépe využívat při psaní v CJ.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu E-portfolio ve školní praxi.
Ostatní články seriálu: