Tento příklad pracuje s elektronickou verzí Evropského jazykového portfolia (e-portfolia) dostupnou na www.ejp.rvp.cz, konkrétně s následujícími částmi Jazykového životopisu;
Jednotlivé interkulturní aktivity mají žáky na vyplnění e-portfolia připravit. Učitel se pak vyvaruje toho, že žákovské odpovědi budou neurčité, stručné či vágní. Tento příklad jim pomůže zaměřit se na vybrané interkulturní skutečnosti (některým žákům mohou chybět hlubší znalosti o jazyku, kultuře, stylu života nejen v exotické, ale i sousední zemi).
a) Na základě jednotlivých aktivit si mají žáci uvědomit, že:
b) Zapojením do jednotlivých aktivit se žáci dále seznámí s několika konkrétními prvky, které tvoří kulturu. To by mělo vést k cílenější volbě odpovědí k položkám v části Zkušenosti z cest.
Kontext školy a regionu:
ZŠ a MŠ Ostrava, Ostrčilova 1 je škola s více než padesátiletou historií (první školní rok 1959/60). Škola je zařazena do školského rejstříku jako bilingvní základní škola, je dále fakultní školou Ostravské univerzity a je zapojena do evropských projektů. Výuka je ve všech předmětech realizována v souladu s RVP ZV (od 1. 9. 2007). Výuka anglického jazyka začíná v 1. ročníku (1. a 2. roč. – 2 hodiny týdně, od 3. třídy 3 hodiny týdně), v 7. ročníku je vzdělávací oblast jazyk a jazyková komunikace rozšířena o konverzaci v anglickém jazyce (1 hodina týdně). Od 8. roč. si žáci volí další cizí jazyk (v současné době francouzština, němčina, španělština), s dotací 3 hodiny týdně. Od 3. ročníku probíhá výuka angličtiny v dělených skupinách (průměrný počet žáků ve skupině: 12), od 6. třídy jsou žáci do skupin přiřazováni na základě rozřazovacího testu. Základním učebním materiálem na 1. stupni je učební řada Happy House, na 2. stupni učební řada New Project, 3. vydání, obě z nakl. OUP.
Kontext výuky:
S Evropským jazykovým portfoliem jsem se seznámila v září 2011 na základě projektu EJP v praxi. Žáci již před zahájením projektu měli jisté zkušenosti se sebehodnocením, které je součástí žákovských knížek a realizuje se v době pololetní a závěrečné klasifikace.
Tematická oblast EJP:
Tento příklad pracuje s částmi Jazykového životopisu;
Jednotlivé interkulturní aktivity mají žáky na vyplnění e-portfolia připravit. Učitel se pak vyvaruje toho, že žákovské odpovědi budou neurčité, stručné či vágní. Tento příklad jim pomůže zaměřit se na vybrané interkulturní skutečnosti (některým žákům mohou chybět hlubší znalosti o jazyku, kultuře, stylu života nejen v exotické, ale i sousední zemi).
Časová náročnost:
5 aktivit celkem (1.–4. třídní aktivita, 5. aktivita domácí úkol)
Doporučení: aktivity 1–4 jako hlavní téma v samostatných vyučovacích hodinách, např. po úvodním „warm-up“, tak, aby učitel ani třída nebyli omezeni časem a aby učitel mohl rozvíjet nápady a kreativitu třídy, je však žádoucí, aby aktivitu uměle neprodlužoval v případě, že se zájem a potenciál třídy vyčerpají dříve, pak je vhodné přejít k jakékoli jiné části e-portfolia.
Realizace:
U všech aktivit byl při jejich realizaci dodržen níže uvedený postup. S ohledem na větší pestrost vyučování byla v jedné vyučovací hodině využita jen jedna aktivita tak, aby žáci mohli pracovat také s jinými částmi e-portfolia (celkem 4 hodiny výuky, ve kterých bylo hlavním cílem rozvíjení interkulturní kompetence). Ve 4. hodině výuky byl zadán domácí úkol (aktivita 5), zpětnou vazbu obdrželi žáci v části Moje sbírka (Moje práce sdílené s učitelem).
Učitel předloží žákům fotografie 1–8 (viz níže), které v různých kulturách představují nebo představovaly symboly ženské krásy. Úkolem žáků je identifikovat jednotlivé kultury. (Řešení: 1. footbinding – Čína, 2. ear piercing – např. západní a střední Evropa, 3. žena z kmene dlouhých krků – Thajsko, 4. tzv. lip plate (disc) – Etiopie, 5. žena v burce (krásné = zahalené) – např. Saudská Arábie, 6. žena s protáhlými ušními lalůčky – např. Laos, 7. tetování – původ již v neolitu, jeho opětovné rozšíření v Evropě námořníky, dnes populární na celém světě, 8. dredy – pův. Egypt, dnes také západní a střední Evropa, 9. zdobení henou, tzv. bindi – Indie.) Učitel dle zájmu žáků doplní zajímavé informace k jednotlivým zvyklostem.
Je vhodné položit otázky k sebereflexi např. Který zvyk je a) nejoriginálnější, b) nejbolestivější? Proč se v Evropě ujaly jen některé cizí tradice? Bylo by vhodné zavést do Evropy některou z dalších tradic zdobení (nebo skrývání) těla?
Učitel žákům vysvětlí termín „kulturní konotace slov“ (tj. sekundární významy slova ovlivněné kulturou) a jako příklad využije všechny fotografie, aby ilustroval různé kulturní konotace významu „krása“. Žáci se pokusí navrhnout, která další slova mohou mít odlišné kulturní konotace, a to podle skupin slovních druhů (např. podstatná jména: snídaně, kuchyně, rodina, přídavná jména: teplý, drahý, kořeněný, slovesa: pracovat, chodit, odpočívat, příslovce: brzy, mnoho, občas).
Příklady řešení:
Žáci ve skupinách tvoří „slovníček“ kulturních konotací slov pro různé země (kultury) dle svého zájmu. Využívají k tomu internet.
Příklad: slovníkové heslo „večeře“, kulturní konotace;
Doporučená hesla ke zpracování: domácí mazlíček, umyvadlo, zahrada, chleba, okno, horko/zima, blízko/daleko.
Učitel zadá dvojicím žáků následující úkol. Imagine our school has an exchange programme with primary schools in Cairo and Mumbai. Make a breakfast, lunch and dinner MENU for our guests from Egypt and India.
Řešením tohoto úkolu si mají žáci uvědomit, že k nedorozumění nebo i k nepřátelství mezi lidmi už při prvním kontaktu může vést neznalost kultury, která je dokonce fyzicky vzdálená. Je totiž pravděpodobné, že žáci do jídelníčku zařadí české národní speciality z vepřového nebo hovězího masa, které muslimové a hinduisté z náboženských důvodů odmítají. Učitel může s žáky během aktivity komunikovat pouze slovy „yes“ (v případě správně sestaveného menu) nebo „no“ (žáci se mají snažit sami odhalit chybu). Jednotlivé jídelníčky (označené „OK“ nebo „not OK“) se mohou připevnit na tabuli, žáci mají indukcí vyvodit závěr.
Následuje diskuse o stravovacích zvyklostech ve světě, učitel může zmínit neobvyklé pokrmy a nápoje v různých oblastech, např. morče (Peru), mopanoví červi (Zimbabwe aj.), tuleň (Grónsko), pes (Čína), oči z ovce (Saudská Arábie), čaj s jačím máslem (Tibet). Učitel by měl diskusi vést tak, aby vyplynul závěr (formulovaný s ohledem na věk žáků), že přežití každé kultury je historicky podmíněno maximálním využíváním všech dostupných zdrojů energie, takže např. konzumace hadů a ještěrek byla pro obyvatele nehostinného čínského vnitrozemí nutností, ze které se vyvinula tradice. Diskusi uzavře otázka, jak bude českou kuchyni hodnotit např. a) Američan, b) Ital, c) Alžířan.
(diskuse – český jazyk, samostatná práce – anglický jazyk, párová práce – český/anglický jazyk)
4.a Počáteční diskuze
V úvodní fázi učitel žákům vysvětlí, že je obtížné, až nemožné být zcela objektivním pozorovatelem jiné kultury, protože ji budeme vždy vnímat, vědomě nebo nevědomě, z úhlu kultury, do které jsme se narodili a ve které jsme byli vychováni. Jakékoli odlišnosti mezi kulturami mohou být důvodem k pohlížení na cizí kulturu jako na vzdálenou, až nepřátelskou. Učitel může žákům sdělit, že existuje dokonce strach z cizinců (xenofobie). Jako příklad střetu mezi dvěma kulturami může uvést protikladný vztah, který dvě různé kultury mají např. k těmto zvířatům:
Na základě této diskuse se žáci pokusí hodnotit českou kulturu z perspektivy kultur jiných (příklady – viz tabulka, učitel při určování zemí přihlédne ke zkušenostem a zájmu žáků)
Criterion |
Culture |
|||
|
Czech |
Slovak |
American |
Greek |
people |
friendly |
|
|
|
cuisine |
unhealthy? |
|
|
|
primary school rules |
strict |
|
|
|
toilets and public transport |
clean |
|
|
|
streets |
quite safe |
|
|
|
Škála pro hodnocení je třístupňová (1 – less than in „my“ country; 2 – the same as in „my“ country; 3 – more than in „my“ country, „my“ se vždy vztahuje k národnosti v legendě tabulky (Slovak, American, Greek). Příklad: Pokud žák z perspektivy Slováka považuje Čechy za stejně přátelské jako Slováky, použije známku 2. Pokud z pozice Američana považuje Čechy za méně přátelské než Američany, použije známku 1 atd.
Žáci pracují samostatně, po vyplnění tabulky učitel se třídou provede rozbor odpovědí, zeptá se žáků na důvod jejich hodnocení, rozhovor vede tak, aby eventuálně vyplynulo, že žák si vytvořil názor jen na základě jedné nebo několika málo zkušeností, někdy jen na základě zkušeností zprostředkovaných.
Učitel žákům vysvětlí pojem kulturní stereotyp (může se žáků zeptat, zda tvrzení „co Čech, to muzikant“ nebo „zlatý český ručičky“ jsou dnes pravdivá, nebo nepravdivá). Učitel pak žáky rozdělí do dvojic. Úkolem každé dvojice je popsat jednu pozitivní a jednu negativní zkušenost se stejnou cizí kulturou a nejlépe stejným prvkem kultury (např. jeden žák popíše kladný zážitek z chorvatské restaurace, druhý prezentuje opačnou zkušenost).
Příklady prvků kultury: dárky, dodržování plánů a termínů, vztah dospělých k dětem, vztah k penězům a k majetku, tolerance odlišností, pomoc handicapovaným osobám, rodinné oslavy, zdvořilost, dodržování pravidel, reakce na změny a nečekané události, nakupování, samostatnost a odpovědnost dětí, odměny a tresty, ekologické myšlení, pohyb a sport aj.
Žák napíše odstavec knihy pro cizince „How to survive in the Czech Republic“, vytvořený soubor vloží do části Moje sbírka EJP. Je nutné, aby žáci na tento úkol byli dobře připraveni. Každý žák musí vědět, že:
Využité zdroje a pomůcky:
Internet, fotografie 1–8 – viz níže (aktivita 1), fotografie 9–10 (aktivita 4), e-portfolio
Obrazová příloha:
Obrázek 1 Queensland Museum. Chinese Ladies Footbinding Shoes. [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chinese_Ladies_Footbinding_Shoes_QM_r_.jpg> |
Obrázek 2 Sara. Marx. Piercing [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:449774550_71ea8a9d82_b.jpg> |
Obrázek 3 Steve Evans. Kayan woman with neck rings [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kayan_woman_with_neck_rings.jpg>. |
Obrázek 4 Monkeyji. Mursi woman [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mursi_woman.jpg>. |
Obrázek 5 Rama. Burqa [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Burqa_IMG_1127.jpg>. |
Obrázek 6 Steve Evans. Tribes woman with ear piercing [cit.2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tribes_woman_with_ear_piercing.jpg>. |
Obrázek 7 Meena Kadri. Jaipuri tribal hand tattoo [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jaipuri_tribal_hand_tattoo.jpg>. |
Obrázek 8 Steve evans. Indian woman with Bindi [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Indian_Woman_with_bindi.jpg>. |
Obrázek 9 GFDL. Guinea pig-Meerschweinchen [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Guinea_pig-Meerschweinchen.jpg>. |
Obrázek 10 GFDL. Peru Guinea Pig (pečené morče) [cit. 2011-11-30]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peru_Guinea_Pig.jpg>. |
Všechny aktivity jsou pozitivně motivační, podněcující širokou diskuzi. Je možné, že budou se zájmem přijímány žáky z rodin s vysokou kulturní úrovní (žáci, kteří ve volném čase čtou knihy a časopisy, navštěvují divadla, kteří s rodiči cestují, kteří mají ambice něčeho v životě dosáhnout). Tito žáci také mají vstupní informace, které mohou využívat při řešení úloh. Zapojení do diskuse jim také usnadňuje zpravidla bohatá slovní zásoba (češtiny), dovednost relativně přesně vyjádřit vlastní myšlenky a vysoké sebevědomí. S případným krátkodobým neúspěchem se dokáží snadno vyrovnat.
Stejné aktivity však mohou prožívat žáci s podprůměrnými studijními výsledky téměř opačně – může se projevit nízký zájem zapojit se do diskuse. Pro slabší žáky je možné zařadit aktivitu „Guessing game – objevování jiných zemí“, viz níže. Je důležité vytvářet situace, ve kterých i tito žáci mohou pocítit úspěch nebo prožít pocit důležitosti, např. otázka: „Kterou národností začneme, Honzo, Američany, nebo Kanaďany?“ je zodpověditelná a zvyšuje žákovo sebehodnocení tím, že mu umožňuje podílet se na organizaci hodiny.
Po realizaci aktivit 1–5 mohou žáci vyplnit krátký dotazník s cílem vytvořit pořadí aktivit, a to z hlediska:
Varianta pro slabší žáky: Guesssing game – objevování jiných zemí. Poté může následovat diskuze nad informacemi o zemi – neobvyklé, pravdivé/nepravdivé a definování kulturních stereotypů o lidech z dané země.
Guessing game – Instrukce: každá dvojice dostane jeden proužek s informací o dané zemi, kterou má uhodnout. Pokud neví, obdrží další. Může dostat max. 4 informace. Tomu odpovídají body: uhádnutí po 1. informaci = 4 b., po 2. informaci = 3 b., po 3. informaci = 2 b., po 4. informaci = 1 bod. Žáci ve dvojici mají hádat tyto země: Uganda, Peru, ČR, Japonsko (země jim nejsou známy, příp. učitel může informovat o výběru ze světadílů Jižní Amerika, Evropa, Asie a Afrika).
Tourists feel dizzy there.Chewing coca leaves is legal and you can buy a packet of coca tea in a supermarket.The capital is Lima. Spanish and Indian dialects are spoken there.
If you like rice or green tea, you will enjoy staying there. Local people don´t shake hands with each other, they bow.The flag is white with a red circle in the middle.A lot of local people die of aids or malaria.
The country has a lake named after the queen Victoria..Perfect camaras or motorbikes are typical of the country.A lot of local people die of aids or malaria.The country is called a green pearl of Africa.The name of the country begins with U.
Foreigners feel local people don´t smile enough. Its history goes back to the 9th century.The national drink is beer.The country was established in 1918.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu E-portfolio ve školní praxi.
Ostatní články seriálu: