Motivací je hádanka ukrytá za plentou. Během ní budou žáci seznámeni s aktivitou, která bude následovat a povede k odhalení tématu vyučování.
Aktivita: Pohádková detektivní kancelář
Pomůcky: sady obrázků pohádek z přílohy 1 (počet sad = počet žáků), košík, láhev, bábovka (podle možností – třeba forma na bábovku), kytička
Motivace: „Chcete vědět, která pohádková postava nás bude provázet dnešním vyučováním? Buďte tedy pozorní a pracujte tiše. Nastražte oči, nalaďte uši, aby vám (jako pohádkovému detektivovi) nic neuniklo.“
Učitel rozdělí žáky do menších skupin po dvou až čtyřech a seznámí je s následující aktivitou. Každý žák obdrží sadu obrázků a se svou skupinou si najde místo (motivačně třeba pohádkovou detektivní kancelář), kde si ilustrace pohádek pozorně prohlédne, a se svými kolegy o nich tiše diskutuje. Učitel zaváže žákům jedné skupiny oči, zavede je za plentu a vyzve je, aby po hmatu odhalili, o jakou pohádku se jedná. Žáci se pak vrátí na své místo, kde ze sady vyberou odpovídající ilustraci, a vybarví ji. Za plentou se během vybarvování postupně vystřídají všechny skupiny.
Tip: Za plentu učitel nejdřív zavede skupinu pomaleji pracujících žáků.
Reflexe: V závěru aktivity se sejdou detektivové všech pohádkových kanceláří a sdělí si, co vypátrali. Ukáží si obrázek pohádkových postav, které je budou provázet celým školním dnem. Zde se nabízí prostor pro ukázku hádaných předmětů a sdělení zážitků.
Aktivita: Vše nejlepší k tvému svátku
Pomůcky: žádné
Motivace: „Babička má svátek. Maminka za ní nemůže, neexistují telefony, a tak posílá Karkulku. Než ale holčička odejde, musí se naučit babičce pogratulovat. Karkulka si představuje, že je maminka babičkou, a zkouší si gratulaci.“
Diskuse na téma: „Co má říct?“
Dramatizace: Žáci se na chvíli stanou babičkami a Karkulkami. Zahrají rozhovor mezi hrdinkami pohádky. Učitel buď nechá žáky improvizovat, nebo jim poskytne prostor pro přípravu. Následuje prezentace gratulací a jejich hodnocení.
Aktivita: Co má Karkulka v košíčku?
Pomůcky: sady nastříhaných kartiček z přílohy 2 (počet sad = počet skupin), obrázek plného „košíku“, pracovní listy s prázdným „košíkem“ pro každou skupinu
Tip: Tabulku plného „košíku“ doporučuji připevnit na tabuli do křídou nakresleného koše.
Motivace: „Co nese Karkulka v košíčku, všichni víme – bábovku a kytičku. Ale to není všechno. Maminka do koše přibalila spoustu dobrot a pěkně je v koši uložila. My se teď do košíku podíváme a uložíme laskominy tak, jak to udělala maminka.“
Následuje rozdělení do skupin a manipulace s kartičkami. Učitel na tabuli připevní obrázek plného košíku. Seznámí žáky s pravidly, rozdá pracovní listy a sady karet. Žáci ukládají obrázky na správná místa v košíku podle vzoru.
Tip: Obměna – zapamatovat si, jak jsou předměty uloženy, a uložit je tam, kam patří.
Aktivita: Zvuky lesa
Pomůcky: suchý klacík, hromádka suchého listí (k šustění)
Motivace: „Karkulka umí gratulaci, má košík s dárky pro babičku, a tak vyráží z domova. Mává mamince a jde. Jde lesem. Je sama. Bojí se. Slyší různé strašidelné zvuky. Chcete je slyšet taky?“
V této chvíli lze vytvořit zážitkovou aktivitu. Žáci položí hlavu tak, aby neviděli. Opět se stanou Karkulkami. Poslouchají. Učitel napodobuje zvuky lesa – houká jako sovy, vrká jako holub, zlomí klacík, šustí listím a podobně. Žáci rozpoznané ihned sdělují.
Tip: Obměna – čekat na tři zvuky a pak si je společně sdělit ve správném pořadí.
Aktivita: Plánek cesty podle pokynů
Pomůcky: pracovní listy z přílohy 3
Motivace: „Karkulka už se nebojí, protože jsme ji pomohli odhalit tajemné zvuky lesa. Teď ale bloudí, a tak vytahuje plánek cesty. Maminka do košíku plánek přibalila, aby se Karkulka v lese neztratila. Zahrajme si na maminky a kresleme podle pokynů plánek pro Karkulku.“
Žáci mohou při této činnosti pracovat ve dvojicích a pomáhat si. Kreslí podle pokynů pomocí základních geometrických tvarů. Nápovědu učitel připraví na tabuli. Například: keř – kruh, strom – trojúhelník, ohrada – obdélník atd. Pak dává pokyny: „Vpravo od rozhledny roste keř. Na rozcestí stojí tři stromy. Nad potokem je ohrada.“ atd. Doporučuji pokyny přizpůsobit aktuálním zkušenostem žáků.
Tip: Doporučuji zařadit tematicky laděné slovní úlohy typu: Karkulka má v košíčku dvě jablka a jednu hrušku. Kolik kousků ovoce má v košíčku? Žáky vedeme k odpovídání celou větou.
Aktivita: Setkání s vlkem
Pomůcky: žádné
Motivace: „Karkulka už nebloudí. Jde podle našich plánku. Najednou potká vlka. Protože je slušně vychovaná, vede s ním rozhovor. Ochotně odpovídá na jeho otázky, aniž by si uvědomila, jaké nebezpečí jí hrozí. Dokonce mu vyzradí cestu k babičce a ukáže maminčin plánek. Pojďme si o setkání s vlkem popovídat.“
Diskuse na téma: Setkání s vlkem
Vlk je v této situaci pro Karkulku cizí bytostí. Učitel vede diskusi tak, aby byla probrána níže uvedená témata:
Aktivita: Cestička k babičce
Pomůcky: balicí papír, tužky a pastelky
Motivace: „Vlk běží babičce zkratkou. Karkulka zkratku nezná, a tak jed po pěšince, cesta se táhne, je dlouhá a klikatá. Cesta je tak dlouhá, že bychom se, než Karkulka k babičce dorazí, nudili. Pojďme si ji nakreslit.“
Učitel na zeď (tabuli, dveře, ...) umístí balicí papír pro každého žáka tak, aby byl jeho střed ve výšce očí. Na papíry nakreslí klikaté cestičky, které budou žáci několikrát obtahovat. Cviky jsou vhodné k uvolnění ramenního kloubu a ruky.
Aktivita 1: Zhlédnutí operky Karkulka
Pomůcky: nejlépe interaktivní tabule s připojením k internetu (případně PC se staženým videem), http://www.youtube.com/watch?v=ZA5wJzkzXUg – operka Karkulka
Tip: Učitel může operku zahrát a zazpívat (realizace zabere bez nácviku cca 10 minut). Noty a text najde v knize Mám v hlavě myš Lenku (nakladatelství Fragment, ISBN 80-253-0320-9).
Motivace: „Protože dnes velmi dobře pracujete a Karkulka k babičce ještě pořád nedorazila, mám pro vás odměnu. Společně se podíváme, jak to bude dál. Pustím vám operku pánů Svěráka a Uhlíře. Pozorně poslouchejte, abyste pohádku mohli dovyprávět, až Karkulka k babičce dorazí.“
Diskuse, při které se promítnou zkušenosti žáků. Učitel diskusi vede tak, aby žáky seznámil s pojmy skladatel, textař, opera.
Aktivita 2, reflexe: Jak to bylo dál?
Na základě zhlédnutí nebo poslechu KARKULKY žáci reprodukují závěr obsahu slyšeného.
Aktivita: Zpívaná gratulace
Pomůcky: kniha Mám v hlavě myš Lenku (nakladatelství Fragment, ISBN 80-253-0320-9, str. 26), klavír nebo kytara nebo video z odkazu (5. minuta, 32. sekunda)
Motivace: „Tak jsme to zvládli. Zazvonil zvonec a pohádky je ... Karkulka se po dni plném dobrodružství setká s babičkou a může jí konečně pogratulovat. Je tak šťastná, že se jí chce zpívat, a já vám předvedu její zpívanou gratulaci.“
Následuje předvedení a nácvik zpívané gratulace s klavírním doprovodem (nebo s doprovodem kytary), dechová a intonační cvičení, případné rytmické deklamace s hrou na tělo.
Dechová cvičení:
Jeden holub z dálky letí, druhý holub z dálky letí ... – co nejvíc „holubů“ na jeden nádech
Rytmická deklamace:
První skupina:
Šla Karkulka k babičce po klikaté cestičce. – vytleskávání každé slabiky na půl doby, slabiky „čce“ na jednu dobu
Druhá skupina.
Klikatá cestička – dupání při každé slabice na půl doby, poslední slabiku obou slov počítáme na jednu dobu.
Tip: Obměna – Cos přinesla v košíčku? Bábovku a kytičku / V košíčku – kytičku
V závěru učitel s pomocí žáků shrne aktivity, které byly prováděny. Žáci zjistí, že psali, počítali, zpívali, hráli, kreslili a diskutovali. Učitel může navrhnout dobrovolný domácí úkol – ilustraci k pohádce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.