Odborné články Speciální vzdělávání Jak hodnotit angličtinu na 1. stupni?
Odborný článek

Jak hodnotit angličtinu na 1. stupni?

23. 7. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Dagmar Kapustová

Anotace

Hodnocení žáků v ZŠ logopedické má některá svá specifika. Žáci si učivo osvojují pomalejším tempem a je třeba je k učení neustále povzbuzovat. Proto má průběžné hodnocení žáků především motivační charakter a má je povzbudit k další souvislé práci. Při výuce AJ se učitel zaměřuje na základní dorozumívací proces s důrazem na praktické použití.

Hodnocení žáků v ZŠ logopedické má některá svá specifika. Žáci si učivo osvojují pomalejším tempem a je třeba je k učení neustále povzbuzovat. Proto má průběžné hodnocení především motivační charakter a má je povzbudit k další souvislé práci. Při výuce AJ se učitel zaměřuje na základní dorozumívací proces s důrazem na praktické použití. Dovednost porozumět vyslechnutému cizojazyčnému sdělení, přiměřeně na něj reagovat a ústně se vyjadřovat, je na prvním stupni nadřazena dovednostem číst a vyjadřovat se písemně. To se také odráží na hodnocení. Učitel žáky hodnotí průběžně ve výuce po celý školní rok. Pravidelně informuje ústně i písemně rodiče i žáky o úrovni dosažených výsledků v jednotlivých oblastech s ohledem na jejich potřeby vyplývající ze specifických poruch. Zaměřuje se především na každý úspěch a pokrok, kterého každý žák individuálně dosáhl. Při výrazném zhoršení prospěchu jsou rodiče bezprostředně informováni. Součástí hodnocení bývá i konkrétní návod, v čem se žák může zlepšit a jakým způsobem. Kromě dosažených výsledků je důležité také hodnocení přípravy, aktivity, chování a projevu žáka při vyučování s ohledem na jeho možnosti a předchozí výsledky.

Stupně hodnocení:

1 - žák splňuje výborně požadované dílčí výstupy, aktivně se zapojuje do výuky, dobře plní požadované pracovní úkoly, pracuje samostatně, učivo zvládá v rozsahu 85 -100 %

2 - žák s občasnou dopomocí splňuje dílčí výstupy, zapojuje se do výuky, pracovní úkoly plní s občasnými chybami, pracuje podle vzoru a nápodoby, učivo zvládá v rozsahu 65 - 84 %

3 - žák splňuje dílčí výstupy s výraznou dopomocí učitele, do výuky se zapojuje nepravidelně, pracovní úkoly plní s chybami, pracuje nesamostatně, učivo zvládá v rozsahu 35 - 64 %

4 - žák splňuje dílčí výstupy pravidelně pouze s výraznou dopomocí učitele, do výuky se minimálně zapojuje, pracovní úkoly plní s výraznými chybami, nejeví zájem o vlastní zlepšení, učivo zvládá v rozsahu 15 - 34 %

5 - žák nesplňuje požadované dílčí výstupy a neosvojil si dané učivo, nezapojuje se do výuky, neplní pracovní úkoly, nemá předpoklady ke zvládnutí složitějšího učiva, učivo nezvládá, plní je v rozsahu 0 - 14 %

Dalším nástrojem pro hodnocení jsou vlastní práce žáků. Žáci nebo učitel shromažďují během roku materiály tak, aby dokumentovaly stav vědomostí a dovedností, případně úroveň osvojení jednotlivých kompetencí ve vzdělávání. Materiály mají různou podobu, tj. tabulky, přehledy, obrazové slovníčky, písně, dyslektické slovníčky, testy, tematické výstupy. Učitel se k nim během roku s žáky i rodiči vrací, společně porovnávají pokrok žáka za dané období. Mohou zpětně sloužit k procvičování a upevňování získaných dovedností. V případě těžších forem logopedických vad je vhodné zvolit slovní hodnocení.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Cizí jazyk