Pravěk je téma životu a zkušenostem dětí velmi vzdálené. Ve 4. ročníku dochází k prvnímu hlubšímu seznámí žáků s životem pravěkých lidí – se způsobem lovu, bydlení, ošacení, společenského života… Téma Pravěk umožňuje propojit činnosti z různých vzdělávacích oborů. Je přitom možné klást větší či menší důraz na historii, výtvarnou tvořivost, práci s jazykem a s informacemi.
Forma realizace: vícedenní projekt pro 4. ročník ZŠ
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace, Umění a kultura, Člověk a svět práce
Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova
Cíle:
Člověk a jeho svět (Vlastivěda – Vl)
Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk – Čj)
Matematika a její aplikace (Matematika – M)
Umění a kultura (Výtvarná výchova – Vv)
Člověk a svět práce (Pracovní činnosti – Pč)
Osobnostní a sociální výchova
Motivace
Postupy, metody |
Cíle |
Mezioborové vazby |
Volné psaní |
Po stanovenou dobu písemně zaznamenává všechny své poznatky a myšlenky, které ho napadají, když se vysloví slovo Pravěk. |
Vl, Čj
|
Brainstorming ve skupině |
Uvádí a zapisuje své názory na téma Pravěk, vnímá názory spolužáků na dané téma. |
Vl, Čj |
Zuřivý reportér |
Uvádí, zda by chtěl nebo nechtěl žít v pravěku, svůj postoj argumentuje. |
Čj |
Čtení |
Seznámí se s dílem Eduarda Štorcha Lovci mamutů, čte ukázku z jeho díla. |
Čj |
Mapování možností, třídění návrhů
Postupy, metody |
Cíle |
Mezioborové vazby |
Exkurze do muzea |
Navštíví muzeum historie, seznámí se s archeologickými nálezy. |
Vl, M |
Film |
Sleduje film o životě pravěkých lovců. |
Vl |
Práce s informačním materiálem |
Studuje texty v učebnici. Navštíví knihovnu a vyhledá knihy o pravěku. Čte a zpracovává informační zdroje z internetu. Pracuje s daty v encyklopediích. |
Vl, Čj, M |
Ano – ne |
Při práci s textem rozhoduje, zda tvrzení v tabulce jsou pravdivá či nikoliv. |
Vl, Čj |
Párové čtení |
Studuje danou část textu, reprodukuje přečtený obsah, formuluje otázky. |
Vl, Čj |
Insert |
Studuje text a zaznamenává do textu své poznámky – různými způsoby označuje informace, které zná či nikoliv. |
Vl, Čj |
Myšlenková mapa |
Spolupracuje na tvorbě myšlenkové mapy na dané téma – Čím se živili, Jak lovili, Co si oblékali, Jak bydleli, Pravěké umění, Práce mužů a žen… |
Vl, Čj |
Skupinová práce |
Pracuje s informacemi, zapojuje se do diskuse, objasňuje své názory a postoje. Studuje informační texty, vybírá důležité údaje, posuzuje jejich použitelnost a významnost. |
Vl, Čj, M |
Dramatizace |
Posunky a řečí těla se snaží vyjádřit různé situace – komunikace beze slov. |
Dramat. v. |
Časová přímka |
Zhotoví časovou přímku, zaznamená do ní dobu pravěkých lovců a současnost. |
M |
Tiché čtení |
Čte knihu Lovci mamutů od Eduarda Štorcha. |
Čj |
Řešení
Postupy, metody |
Cíle |
Mezioborové vazby |
Diskuse |
Navrhuje pracovní postup a pravidla pro vytvoření skupinového úkolu. |
Vl, Čj |
Dohoda |
Vyjadřuje své názory na konečnou podobu skupinového díla, přijímá názory členů skupiny, vytváří přehled o tématu. |
Vl, Čj |
Skupinová práce |
Zpracování knihy Život v pravěku. Vytváří „výukový list do knihy“ Život v pravěku na dané téma – Čím se živili, Jak lovili, Co si oblékali, Jak bydleli, Pravěké umění, Práce mužů a žen… (každá skupina má přidělené jedno téma). |
Vl, Čj, Vv |
Práce s počítačem |
Vytvoří prezentaci na dané téma (každá skupina má své téma). |
Informatika |
Prostorová tvorba – pravěké obydlí, mamuti |
Z různých materiálů (dřevo, kamení, kůže…) sestaví jednoduché pravěké obydlí – sídlo lovců mamutů. Z papíru a vlny vyrobí mamuta. |
Pč |
Kresba, malba |
Kreslí a maluje pravěká zvířata. |
Vv |
Prezentace výsledků práce, kompletace produktu
Postupy, metody |
Cíle |
Mezioborové vazby |
Prezentace výsledku skupinové práce
|
Informuje spolužáky o výsledcích svého týmu – seznámí spolužáky se svým „výukovým listem“ do knihy Život v pravěku. Pustí prezentaci vytvořenou na počítači na dané téma.
|
Vl, Čj Informatika |
Kniha Život v pravěku |
Kompletuje knihu Život v pravěku spojením výukových listů vytvořených jednotlivými skupinami. |
Pč, Vv |
Výstava |
Zorganizuje výstavu z výtvarných děl vytvořených během projektu – připravuje propagaci a organizaci výstavy. |
Čj, Vv |
Přednáška |
Zrealizuje jednoduchou přednášku pro spolužáky z jiných tříd na téma Pravěk – prezentuje společně vytvořenou knihu, promítá prezentace na počítači. |
Vl, Čj |
Reflexe
Postupy, metody |
Cíle |
Mezioborové vazby |
Komunitní kruh Hodnotící list Kytička pocitů |
Vyhodnotí výsledky i průběh projektu. Zhodnotí přínos osobní i ostatních. Vyjádří své pocity a vysvětlí souvislost mezi pocitem a prožitkem. |
Osobn. v. Čj Osobn. v. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: