Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Gramotnosti ve vzdělávání
Odborný článek

Gramotnosti ve vzdělávání

24. 8. 2011 Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Anotace

V článku jsou stručně popsány přístupy k srovnávacím analýzám vztahujícím se k pojetí určitých druhů gramotností ve vzdělávání u nás a ve vybraných zahraničních zemích.

Srovnávací analýzy a studie jsou důležitou a neoddělitelnou součástí  řešení různorodých úkolů ve VÚP, zejména koncepční povahy. Zaměřují se na zkoumání vybraných aspektů vzdělávacích systémů, procesů a dokumentů v zahraničních zemích a srovnávají je s odpovídajícími aspekty v České republice. Samotná zjištění a závěry vyvozené na základě uvedených zkoumání a srovnávání jsou důležitým východiskem a podkladem jednak pro rozhodnutí, která se týkají vzdělávacího systému jako celku, jednak pro inovace stávajících dokumentů a jejich vzdělávacích obsahů i jako podpůrné argumenty pro rozhodnutí strategického charakteru.

Analýzy a studie tvoří nejen nezbytný kontext pro český vzdělávací systém, ale jsou součástí konkrétních úkolů a okruhů problematiky, kterou řeší. Jedná se například o podněty pro inovace kurikulárních dokumentů, tvorbu různých didaktických a metodických materiálů pro výuku na školách, pro rozvoj mezinárodní spolupráce ústavu s odpovídajícími institucemi v zahraničí apod.

Problematika pojetí a vymezení obsahu vybraných druhů gramotností v našem povinném vzdělávání a také metodika podpory rozvoje těchto gramotností ve výuce ve školách je jedním ze stěžejních úkolů současné doby. Jedná se o následující gramotnosti: čtenářskou, matematickou, přírodovědnou, finanční, ICT (a částečně také gramotnost vizuální, která se stala aktuální v souvislosti s vymezením standardů pro výtvarnou výchovu).

Aby bylo možno formulovat koncepce a vymezit obsahy zmíněných gramotností v kontextu našeho vzdělávacího systému, ukázalo se jako nezbytné analyzovat nejprve pojetí a vymezení obsahů těchto gramotností v kontextu mezinárodním. Pro tento účel byly proto vypracovány srovnávací analýzy pro výše uvedené gramotnosti, přičemž hodnoceny byly z daného hlediska vzdělávací dokumenty z České republiky, Finska, Slovenska, Belgie – Vlámská komunita, Anglie, Skotska, Irské republiky, Spojených států amerických a Kanady. U uvedených zemí byly analyzovány jednak kurikulární dokumenty z hlediska pojetí a obsahu výše uvedených gramotností, dále pak přístupy k jednotlivým gramotnostem ve vztahu k mezinárodním studiím, jako jsou PISA, TIMSSS, PEARLS a jiné.

Srovnávací analýzy tvořily v první řadě důležitý základ pro vymezení (definici) pojmů jednotlivých gramotností v rámci českého vzdělávacího kontextu tak, aby tato vymezení reflektovala nejen již zmíněný český vzdělávací kontext, ale aby také odpovídala vymezením, která se objevují v zahraničních vzdělávacích dokumentech. Srovnávací analýzy tvořily i určitá východiska při formulaci pojetí a obsahů jednotlivých gramotností, jak jsou vyjádřeny v příručce pro učitele Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha 2010[1]. Analýzy se stanou rovněž součástí Studie k problematice gramotností v základním vzdělávání, která bude v dohledné době v roce 2011 publikována na webových stránkách VÚP[2] a na stránkách Metodického portálu[3]. Zde byla v tomto roce již samostatně publikována podrobná srovnávací analýza pro přírodovědnou gramotnost: Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 1. část[4] a Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 2. část[5].



[3] www.rvp.cz.

[4] Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 1. část. Dostupné z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10967/prirodovedna-gramotnost-srovnavaci- analyza-1.-cast.html/

[5] Přírodovědná gramotnost – srovnávací analýza, 2. část. Dostupné z WWW: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/10973/prirodovedna-gramotnost-srovnavaci-analyza-2.-cast.html/

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.