Podle mé zkušenosti z hodin matematiky žáci mají rádi numerické počítaní spojené i s jinými aktivitami. Proto se do svých hodin snažím zařazovat i aktivity, které přispívají k oživení vyučování a jsou spojeny např. s pohybem po třídě, prací s kartičkami s čísly, spoluprací ve skupině a podobně. V následujícím článku nabízím inspiraci k hodině, kde si žáci procvičují počítání s desetinnými čísly.
Příprava a popis aktivit:
1. Učitel vytiskne kartičky s čísly a zlomky (příloha Karty se zlomky a čísly), rozstřihne na řádky a slepením vytvoří oboustranné karty (líc – číslo, rub – písmeno).
2. Učitel rozmístí po třídě všechny kartičky tak, aby byla vidět pouze čísla.
3. Žáci se rozdělí do dvojic.
4. První aktivita spočívá v tom, že se žáci ve dvojici vzájemně střídají ve zjišťování čísel – jeden žák vyběhne z lavice k libovolnému číslu a musí si jej zapamatovat, běží zpět do lavice a spolužákovi jej nadiktuje, pak vybíhá druhý žák a celá aktivita se opakuje tak dlouho, až žáci zjistí všech 12 čísel; vzhledem k další aktivitě doporučuji, aby si žáci čísla zapisovali na předem připravené kartičky – bude se jim lépe pracovat. Také je vhodné aktivitu časově omezit, např. 10 minut. Následuje společná kontrola a pokud žákům některé číslo chybí, zapíší si je.
5. Druhá aktivita spočívá v uspořádání všech čísel od nejmenšího po největší; je vhodné žákům připomenout, aby si zlomky převedli na desetinná čísla (mohou si je zapsat přímo na kartičky nebo použít kartičku novou). Učitel během této aktivity posbírá čísla rozmístěná po třídě. Následuje společná kontrola uspořádání. Učitel společně s žáky uspořádává čísla a zároveň žákům ukazuje, která písmena se skrývají pod kterým číslem. Žáci si písmena poznamenávají na své kartičky (na stranu čísla, ne na rubovou stranu).
6. Třetí aktivitou je počítání s danými čísly ve dvou variantách:
Aktivity spojené s pohybem po třídě mívají rychlý spád, nejsou statické jako pouhé počítání v lavici, a bývají proto pro žáky více motivující. Žáci si také oblíbili práci s kartičkami, kde mají napsaná čísla – lépe se jim pracuje např. při uspořádávání čísel. Pro počítání s danými čísly je na učiteli, aby zvolil vhodnější variantu – pro hlučnější třídy je lepší varianta první – samostatné počítání –, pro disciplinovanější skupiny lze dále pokračovat v aktivitě spojené s pohybem po třídě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.