Příspěvek je o seznámení žáků-cizinců s názvy jednotlivých dnů v týdnu, o určování času, nácviku pravopisu, čtení a výslovnosti jednotlivých slov, o správném skloňování, časování, diferenci nominativu a lokálu (středa – ve středu). Aktivity v tomto článku obsažené si kladou za cíl naučit žáky vyjmenovat sedm dní v týdnu (pondělí, úterý, středa, čtvrtek, pátek, sobota, neděle) a zapamatovat si je ve správném pořadí. Na konci hodiny žáci správně vyslovují názvy dnů, ovládají čtení jednotlivých slov, umí je správně napsat, tvoří správné koncovky slov, orientují se v čase. Žáci plní jednoduché úkoly, zapamatují si básničku, hrají různé hry. Úroveň osvojení češtiny je u žáků-cizinců různá, proto přistupujeme ke každému žákovi individuálně. Pořadí jednotlivých pracovních karet není náhodné, neboť jednotlivá slova na sebe navazují.
Volně navazuje na osvojená slova v předešlých tématech, zejména číslovky v seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Cílová skupina: žáci-cizinci, začátečníci.
Časový nárok:
Časový nárok na práci s jednotlivými pracovními kartami se odvíjí od znalosti jednotlivých žáků, které ve skupině máme. V jedné vyučovací hodině (45 minut) můžeme použít jednu až dvě karty. Jejich jazykové znalosti se mohou velmi lišit, neboť pobývají v naší zemi různě dlouhou dobu. Navíc pro neslovansky mluvící žáky je výuka o hodně náročnější než pro Slovany. Uvedený čas je tedy pouze informativní.
Čas: 5–10 minut – 1. strana karty – motivace, grafický zápis slova, obrazové ztvárnění slova, samostatné napsání slova.
Čas: 5–10 minut – 2. strana karty – zodpovězení otázek, určování času.
Čas: 5–10 minut – 2. strana karty – upevnění slovní zásoby v jednoduchých větách.
Čas: 10–15 minut – 2. strana karty – básnička nebo aktivita.
Příprava
Před výukou je vhodné připravit si kalendář, pro každého žáka rozvrh hodin, dále ciferníky různých hodin, hodinky, budíky, papírové demonstrační hodiny, psací potřeby, pastelky atd. Z předešlých hodin máme připravené již osvojené číslovky, které upevňujeme udáváním času. Žáci používají k nácviku a procvičení jednotlivých slov připravenou kartu, do které píší a malují.
Metodika
V příloze je deset karet, které vyjadřují jednotlivé dny v týdnu (týden, pondělí, úterý, středa, čtvrtek, pátek, sobota, neděle) a čas (hodiny, minuty). Na obou stranách karty je v úvodu motivační obrázek k probíranému slovu a vztahuje se k básničce nebo aktivitě na zadní straně karty. Na přední straně karty je vytvořena grafická podoba slova několikrát pod sebou, kdy je vždy v následujícím řádku vynechané poslední písmeno. Žák postupně doplňuje písmena, na posledním řádku musí žák napsat celé slovo sám. Po nácviku psaní jednotlivých písmen se žák samostatně pokusí o obrazové ztvárnění významu slova a o grafický zápis psané podoby slova.
Na zadní straně karty podstatná jména vyjadřují jednotlivé dny v týdnu a čas. Slova jsou používána v jednoduchých otázkách a větách, dáváme důraz na koncovky v nominativu a lokálu, zaměříme se na pochopení významu slov včera, dnes a zítra. Dáváme důraz na jednoduché samostatné vypravování, co dělají žáci-cizinci ve svém volném čase. Pomocí papírových demonstračních hodin upevňujeme porozumění otázkám Kolik je hodin? V kolik hodin? Aktivitou je zde básnička na procvičení slovní zásoby a paměti, hra na procvičování a upevnění času.
V úvodu hodiny je třeba žáky-cizince seznámit s grafickou podobou slova, které je chceme naučit. Černobílé karty slouží k vybarvení obrázku, žáci zde mohou rozvíjet svou představivost. V jedné vyučovací hodině použijeme jednu nebo více karet, vždy záleží na úrovni znalosti českého jazyka u žáků-cizinců, které ve skupině máme.
Čas
Cíl: osvojení názvů sedmi dnů v týdnu, vyjmenování ve správném pořadí za sebou, grafický zápis slova a obrazové ztvárnění slova.
Čas: 5–10 minut.
Cíl: zodpovězení otázek, správné určování času, kolik má hodina minut.
Čas: 5–10 minut,
Karta č. 1
týden – dny v týdnu
Kolik dní má týden? Týden má sedm (7) dní.
Karta č. 2
pondělí (to) – v pondělí
Který den je dnes? Dnes je pondělí.
Který den bude zítra? Zítra bude úterý.
- pondělí - úterý
- dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 3
úterý (to) - v úterý
Který den je dnes? Dnes je úterý (to).
Který den byl včera? Včera bylo pondělí (to).
Který den bude zítra? Zítra bude středa (ta).
pondělí - úterý - středa
včera (bylo) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 4
středa (ta) - ve středu
Který den je dnes? Dnes je středa (ta).
Který den byl včera? Včera bylo úterý (to).
Který den bude zítra? Zítra bude čtvrtek (ten).
úterý - středa - čtvrtek
včera (bylo) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 5
čtvrtek (ten) - ve čtvrtek
Který den je dnes? Dnes je čtvrtek (ten).
Který den byl včera? Včera byla středa (ta).
Který den bude zítra? Zítra bude pátek (ten).
středa - čtvrtek - pátek
včera (byla) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 6
pátek (ten) – v pátek
Který den je dnes? Dnes je pátek (ten).
Který den byl včera? Včera byl čtvrtek (ten).
Který den bude zítra? Zítra bude sobota (ta).
čtvrtek - pátek - sobota
včera (byl) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 7
sobota (ta) – v sobotu
Který den je dnes? Dnes je sobota (ta).
Který den byl včera? Včera byl pátek (ten).
Který den bude zítra? Zítra bude neděle (ta).
pátek - sobota - neděle
včera (byl) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 8
neděle (ta) – v neděli
Který den je dnes? Dnes je neděle (ta).
Který den byl včera? Včera byla sobota (ta).
Který den bude zítra? Zítra bude pondělí (to).
sobota - neděle - pondělí
včera (byla) - dnes (je) - zítra (bude)
Karta č. 9
hodiny
Kolik je hodin? Je jedna hodina.
Jsou dvě hodiny.
Je pět hodin.
Je - hodina 1 hodina
Jsou - hodiny 2, 3, 4 hodiny
Je - hodin 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 hodin
Je - hodin 13 – 24 hodin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
V kolik hodin přijdeš? Přijdu ve tři hodiny (v patnáct hodin).
Karta č. 10
minuty
Hodina má 60 minut.
Kolik je hodin?
12.15 hod. Je čtvrt na jednu.
12.30 hod. Je půl jedné.
12.45 hod. Je třičtvrtě na jednu.
13.00 hod. Je jedna hodina (celá).
Cíl: upevnění slovní zásoby v jednoduchých větách.
Čas: 5–10 minut,
Karta č. 1–8
týden Co děláš v týdnu?
pondělí Co děláš v pondělí?
úterý Co děláš v úterý?
středa Co děláš ve středu?
čtvrtek Co děláš ve čtvrtek?
pátek Co děláš v pátek?
sobota Co děláš v sobotu?
neděle Co děláš v neděli?
Po Út St Čt Pá So Ne
Karta č. 9–10
hodiny – minuty
V kolik hodin začíná vyučování? V osm hodin.
V kolik hodin končí kroužek? Ve čtvrt na pět. V 16.15 hodin.
Básnička nebo aktivita
Cíl: procvičení slovní zásoby a číslovek, důraz klást na výslovnost.
Čas: 10–15 minut,
Aktivity
Cíl: upevnění slovní zásoby při procvičování.
Po posunutí prvního Honzy je na řadě druhý v pořadí. Cílem hry je pro vyvolávače dle sluchu odhadnout pozici jednotlivých Honzíků a udržet je od sebe co možná nejdál. Honzové mají za úkol se jako první dostat k vyvolávači tak, aby ho mohli plácnout na záda. Vítězí ten Honza, který jako první plácne vyvolávače do zad, a s tím si vymění místo.
Reflexe
Dny v týdnu se žáci učí poměrně snadno a rychle, neboť je každodenně používají. Horší je to s nácvikem určování hodin. Jako výborná pomůcka se osvědčily papírové hodiny, na kterých si žáci-cizinci jednotlivé časy ukazují. Důležité je pochopení pojmů včera, dnes a zítra, ráno, dopoledne, v poledne, odpoledne, večer a v noci. S největšími potížemi při výuce českého jazyka se potýkají žáci z třetích zemí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: