Krmítko pro ptáčky – artefiletická aktivita
Videoukázka z průběhu hodiny:
Autor videa: Jiří Kutlvašr
Námět výtvarné činnosti: vychází z knihy Jana Slavíka Dívej se, tvoř a povídej! (str. 147)
Cíl:
Náročnost: středně těžká; aktivity jsou náročnější na jemnou motoriku; vyžadují uplatnění tvořivého přístupu
Co budeme v dnešní hodině VV tvořit je skryto v básničce, kterou jsme se naučili během hodin ŘV:
„Ptačí hostina
Na zahradě začíná, zimní ptačí hostina.
Do krmítek děti daly, to co ptáčkům přichystaly.
Z jara ptáčci od krmítka, zpívají pro všechna dítka“.
(Autorka básně: Lucie Knotová)
„Pomalu se loučíme se zimou, studené počasí nás ale ještě chvíli pozlobí a nejenom nás. V zimě bychom měli myslet i na zvířátka v lese a na ptáčky, kteří obtížně shánějí něco k snědku.“
„Kdo z vás už někdy krmil zvířátka v lese nebo dával krmení ptáčkům? Zvířátkům v lese dáváme jídlo do krmelce, kam dáváme krmení ptáčkům? Už jste někdy viděli nějaké krmítko? Kdo by věděl, z čeho se obvykle krmítko pro ptáčky vyrábí?“
„Znáte nějaké ptáčky, kteří neodlétají do teplých krajin a hledají potravu v krmítkách?“
My, lidé, bychom se měli postarat o tyto ptáčky: KOS ČERNÝ, VRABEC DOMÁCÍ, SÝKORA KOŇADRA a SÝKORA MODŘINKA.
„Čím ptáčky krmíme?“
(Proč? Protože kvasí a nadýmá, může to působit zažívací problémy. Chleba můžeme dávat jen krkavcovitým ptákům, jako je třeba havran, vrána nebo straka.)
„Každý jste určitě ptáčka již viděl, tak mi řekněte, jak ptáček vypadá.“
Co nás tedy v hodině čeká?
Každý z žáků dostane čtvrtku A4 a dle svých schopností kreslí pastelkami ptáčky.
Pokud mají žáci nakresleno, uklidí si své pracovní místo. Každý z žáků si najde své místečko na koberci, položí tam svůj obrázek a pozorně poslouchá další instrukce.
„Na stolečku máte přichystaná dřevěná dřívka, špachtle, špejle – z tohoto materiálu si krmítko vytvoříte, každý bude tvořit krmítko pro své ptáčky. Před sebou máte váš obrázek s ptáčky. Vy uděláte krmítko tak, aby byli vaši ptáčci schovaní před sněhem a bylo jim kam nasypat krmení.“
Další materiál, s kterým žáci pracují: vata, krajky (sníh, sněhové vločky)
Pokud mají žáci svá krmítka vytvořená, nasypou ptáčkům krmení.
Ale pozor! Do krmítka ptáčkům nasypat jen to, co jim chutná.
Pomůcky: mističky, semínka, rohlík
Dialog s žáky. Hovoříme o výtvarné akci. Porovnáváme svá výtvarně pojatá krmítka, žáci se vzájemně dotazují.
Shrnutí celé dvouhodiny učitelem, reflexe asistentů pedagoga.
Odměna pro žáky: Reálné dřevěné krmítko, do kterého žáci přesypou ze svých krmítek semínka a kousky rohlíků a krmítko společně postavíme za okno. Ptáčci jistě dobroty objeví a budou do našeho krmítka rádi létat.
Žáci nosí rohlíky z domova, pravidelně ptáčkům chystáme krmení.
Pozorování ptáčků za oknem je pro žáky největší odměna.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: