Ročník: 3. ročník na základní škole praktické
Časové rozpětí: 2 vyučovací hodiny
Použité metody: projektové vyučování, skupinová práce, multisenzor. přístup, činnostní učení, relaxační chvilka, integrace prvků z oblasti ekologie, vedení k hodnocení a sebehodnocení
1. Motivace
V pařezové chaloupce blízko lesa žijí spolu lesní zvířátka. Všichni jsou velice dobří kamarádi, jeden na druhého se vždy může spolehnout. Každý den chodí po lese a starají se o to, co v lese roste – stromy, keře, bylinky i houby. Kromě toho na své cestě lesem plní spoustu úkolů. V tajuplném lese jsou i úkoly pro žáky, ale jen pro ty, které vědí, jak se v lese máme chovat. Myslím, že vy to víte – a tak vás pozvu na dlouhou cestu lesem (lesní cesta na tabuli).
2. Krátké povídání o lese – v lese musí být ticho
3. Prostupná motivace: smyslovou zkouškou jsme prošli, a nyní jsme se rozhodli, že uděláme pro les něco prospěšného:
Děti, vy víte, že stromů v lese stále ubývá – uděláme proto dobrý skutek a vysadíme stromečky nové; ty opravdové až při pracovním vyučování, nyní pouze matematické.
4. Malé stromečky jsme vysadili – myslíte, děti, že všechny stromy v lese se mohou pokácet? Některé nemůžeme, protože jsou památné a vzácné (obrázky památných stromů v okolí). Já tu jeden takový strom mám a vy mi ho pomůžete vypočítat.
5. Víte, že jste při počítání ani nezpozorovaly, že nás navštívil lesní skřítek a přinesl nám dvě obálky z lesního světa? Je na nich rozstříhaná houba. Poznáte ji? Ano, je to muchomůrka – které jiné houby znáte? Naším úkolem je příklady na částech houby vypočítat, vybarvit a ve skupinách houbu poskládat.
6. Plnění úkolů z lesního světa nám zabralo plno času a také nás pěkně unavilo. My si teď v tom klidném lese zacvičíme. (Relaxační chvilka /Jóga z lesa/ – tiše hraje hudba.)
7. Vrátíme se k našemu listu s muchomůrkou. Muchomůrka červená je jedovatá, ale v lese roste i mnoho jiných hub, které si můžeme nasbírat. My se teď na ně vypravíme, ale nejprve si společně řekneme říkanku[1]:
Na všech lesních paloukách,
sedí hřiby v kloboukách.
Projdeme se chvíli lesem
plný košík domů nesem.
8. Po naší lesní cestě už jsme ušli pořádný kus. Chvilinku si na lesním paloučku odpočineme a přečteme si pohádku. Myslíte, že mohou být také v matematice pohádky? (Matematická pohádka.)
9. Naše cesta lesem se chýlí ke konci. Ještě než se s naším lesem rozloučíme, poskládáme si obrázek z lesního světa (puzzle – příklady na sčítání a odčítání v oboru do dvaceti);
Reflexe
Domácí úkol: dvě malované slovní úlohy s lesní tematikou.
Společné vyhodnocení hodiny
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.