Při výuce matematiky nejde jen o to, aby žáci vypočítali příklady, ale také aby se uměli matematicky vyjadřovat a vyslovovat teoretické poznatky daného učiva. V tomto článku nabízím ukázku hodiny (ev. bloku hodin) pro tematický celek Celé a racionální číslo. Žáci si procvičí jak teoretické poznatky z tohoto celku, tak i následně práci s tabulkou.
Materiál se skládá:
Příprava před aktivitou:
Popis aktivity:
První část
Druhá část
6. |
5. od konce |
znamená šestá věta, páté písmeno od konce věty – tzn. písmeno D. Klíč obsahuje všechna písmena abecedy, některá jsou již předepsaná, např. F, G, Q a další. Klíč obsahuje také znaky ´ a ˇ pro písmena s čárkou a háčkem. Tato část aktivity je zaměřená na práci s tabulkou. Žáci písmena zapisují do volného sloupce na linkovaném papíře.
Třetí část
Třídy, ve kterých není pohyb po učebně během výuky zažitou aktivitou, mohou mít během této činnosti problém s kázní. Nicméně v průběhu aktivity lze toto poměrně dobře usměrňovat a žáci si postupně vytvoří svůj systém vyhledávání a zápisu vět. Ukázalo se, že v některých skupinách je lepší mít pro zápis vět připraveno více papírů – žáci si tak na stanovištích svých skupin nebránili v diktování nebo psaní. Není vhodné tuto aktivitu prezentovat jako soutěž – žáci se pak snaží věty zapisovat co nejrychleji, často poměrně nečitelně. U žáků je oblíbená zejména poslední část, kdy v hodině sami z čísel a písmen tvoří hádanky pro ostatní skupiny.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.