Ceny energií neustále stoupají, a tudíž zvyšují náklady na provoz domácnosti. Jedním ze stěžejních úkolů současného vzdělávání je naučit žáky orientovat se v často nepřehledném množství informací z této oblasti a tím rozvíjet jejich finanční gramotnost. Dodatečným problémem může být to, že se často setkáme s údaji záměrně zavádějícími nebo neúplnými, což je mnohdy úspěšný marketingový tah. Článek přináší návod na výpočet ceny za spotřebované energie a další výdaje domácnosti. Jedná se o hrubý odhad cen, jehož cílem není přesné vyčíslení, ale všeobecná orientace v nákladech. Vede žáky ke schopnosti předvídat, kalkulovat, reagovat na zvyšující se náklady a tímto přispívá k rozvoji jejich finanční gramotnosti. Zároveň se žáci zamyslí nad možnostmi omezení spotřeby energií a vody, snížení množství produkovaného odpadu apod.
Náklady na provoz domácnosti:
Do výpočtů nejsou zařazeny výdaje za potraviny, lékařskou péči a léky, sport a aktivity, oděv a obuv, dovolenou, kulturu apod.
1. Měsíční/roční náklady na vodné a stočné
Materiál obsahuje návod (modelovou situaci) na hrubý odhad ceny za spotřebovanou vodu. Výpočet byl proveden na příkladě společnosti SmVak. U jiných společností se může výpočet poněkud lišit, avšak princip výpočtu zůstává přibližně stejný.
Poznámka:
Ve výpočtech nejsou zařazeny informace o jednotlivých cenách vodného a stočného, protože ty se mohou v různých krajích lišit. Nejde zde o přesný výpočet, ale výpočet pro laiky – rychlý a především přehledný.
Pomocí modelové situace žáci zjišťují hrubý odhad ceny za spotřebovanou vodu. Toto je realizováno pomocí následujících kroků:
2. Měsíční/roční náklady na plyn
Materiál obsahuje návod (modelovou situaci) na hrubý odhad ceny za spotřebovaný plyn. Výpočet byl proveden na příkladě společnosti RWE. Žáci opět zjišťují hrubý odhad ceny za spotřebovaný zemní plyn dodávaný společností RWE na modelové situaci.
Jednotlivé kroky:
Materiál obsahuje navíc zamyšlení nad významem omezení spotřeby plynu v celosvětovém měřítku.
Témata a náměty:
3. Měsíční/roční náklady na elektrickou energii.
Materiál opět vede ke kritickému zamyšlení nad množstvím spotřebované elektrické energie a učí odhadnout náklady s tím spojené. Výpočet byl proveden na příkladě společnosti ČEZ. U jiných společností se může výpočet poněkud lišit, avšak princip výpočtu zůstává přibližně stejný.
Poznámka:
Ve výpočtech nejsou zařazeny informace o jističích a jednotlivých sazbách, protože ty se mohou u různých domácností lišit. Nejde zde o přesný a komplikovaný výpočet, ale výpočet pro laiky – rychlý a především přehledný. Pomocí modelové situace žáci zjišťují hrubý odhad ceny za spotřebovanou elektrickou energii dodávanou společností ČEZ.
Toto je realizováno pomocí následujících kroků:
Náklady na elektrickou energii byly zpracovány formou samostatného DUM.
4. Měsíční/roční náklady na telefon
Stanovit jednoduchý výpočet nákladů na telefon v jednotlivých domácnostech není snadné. Různí operátoři na českém trhu nabízejí rozličné služby a tarify. Výdaje samozřejmě závisí také na rozsahu využívání.
Zřejmě každá domácnost disponuje alespoň jedním telefonem. Materiál pomůže žákům odhadnout, kolik jejich domácnost zaplatí měsíčně za telefon. Vede také k zamyšlení nad tím, zda je výhodnější využívat paušální platby nebo předplacených karet. O tom a dalších srovnáních žáci diskutují, což napomáhá k naplňování komunikačních a sociálních kompetencí.
5. Měsíční/roční ostatní náklady
Ve všech výše zmíněných výpočtech žáci vyčíslují měsíční a roční náklady, porovnávají výdaje se spolužáky, pátrají po příčinách rozdílných nákladů apod.
První a druhá kapitola (náklady na vodné a stočné a náklady na plyn) obsahuje navíc návrh měsíčního projektu, v němž žáci vyčíslují náklady na spotřebu zemního plynu ve své domácnosti za jeden měsíc, odhadují roční spotřebu a následně porovnávají zjištěné výsledky se spolužáky. Hledají důvody, proč se jejich výsledky liší.
Dále se žáci zamyslí nad možností úspory energií, omezením množství odpadů a celkovým dopadem na životní prostředí. Tímto jsou žáci vedeni k zamyšlení nad dlouhodobě udržitelným rozvojem, který uspokojuje přítomnosti, aniž by ohrozil uspokojení potřeb budoucích generací.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.