Příspěvek Svědectví pamětníků je příležitostí k integraci průřezového tématu Multikulturní výchova (MKV). Popsaný příspěvek představuje žákům holocaust prostřednictvím konkrétních příběhů a tím ho přibližuje jejich vlastnímu životu a zkušenostem a umožňuje jim ho lépe pochopit. Právě osobní příběhy totiž slouží jako klíč k porozumění historickým událostem a jejich širším souvislostem.
Aktivitu lze realizovat během dvou vyučovacích hodin, například v rámci samostatného předmětu MKV. Protože se jedná o tematicky rozsáhlý celek, může se jevit jako vhodnější integrace do určitého vzdělávacího oboru. Žáci tak dostanou příležitost prohloubit své poznatky, zařadit je do širších souvislostí a uplatnit dovednosti, které už si v oboru osvojili. Ideální prostor k integraci nabízí Výchova k občanství (Člověk ve společnosti) nebo Dějepis (Člověk v dějinách, Moderní doba). Vzhledem k tematické šíři příspěvku se také nabízí možnost realizovat ho v rámci projektového vyučování (například na téma rasová diskriminace). Materiál se dá použít nad rámec povinných znalostí nebo jako úvod do historie holocaustu, na který lze tematicky navázat příspěvkem Holocaust Romů.
Protože se jedná především o práci s textem a o týmovou spolupráci, příspěvek přirozeně integruje i vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace a průřezové téma Osobnostní a sociální výchova.
Rozdělíme třídu do čtyřčlenných skupin. Každá skupina si přečte jednu vzpomínku podle výběru učitele (text by neměl být příliš dlouhý - učitel může text vzpomínky pro žáky zkrátit). Žáci čtou text individuálně.
Žáci odpovědi na tyto otázky prodiskutují ve skupině.
Žáci dostanou mapu Evropy. Najdou a označí město nebo vesnici, kde se jejich pamětník narodil (nebo kde strávil většinu svého mládí). Poté se žáci pokusí získat nějaké historické informace o daném místě. Na Internetu a v literatuře vyhledají údaje o místní židovské komunitě (obvyklé profese v daném místě, kulturní spolky, školy apod.). Podle časových možností a podle schopností žáků se učitel rozhodne, zda jim informace vyhledá a připraví sám nebo je nechá vyhledávat samostatně. Pomocí informací se žáci pokusí rekonstruovat život svých pamětníků před válkou a napíší na toto téma krátkou esej (maximálně 1500 slov).
Základní informace o židovských komunitách v českých zemích lze nalézt na internetu nebo v následujících publikacích:Každá skupina krátce ostatním představí, jak asi vypadal život jejich pamětníka před válkou.
Žáci se vrátí do skupin. Každá skupina zjistí informace o táborech, ve kterých byl jejich pamětník vězněn, nebo o cestě, kterou utíkal. Tábory nebo cestu zaznačí na mapě. Velkou část těchto informací najdou žáci přímo na internetových stránkách www.holocaust.cz (stejně jako u 4. kroku může učitel připravit informace sám).
Učitel vybídne žáky k diskusi o odlišných reakcích pronásledovaných, jak se s nimi setkali v jednotlivých svědectvích. Tímto způsobem by měli žáci pochopit, že příslušníci pronásledovaných menšin se často zoufale snažili uprchnout z území pod vládou nacistů a zachránit tak sebe i své rodiny. Diskuse by také měla vyvrátit rozšířený názor, že se Židé nepokoušeli nebezpečí vzdorovat, nýbrž šli "jako ovce na porážku".
Možné otázky k diskusi:
Článek byl původně uveřejněn na www.holocaust.cz.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.